NAVIGACE |
|
|
Cessna A-37 Dragonfly
Kolem roku 1960 měli Američané zvýšený zájem o lehké letouny COIN (COunter
INsurgency, protipovstalecké) pro takzvané přestřelkové války. USAF sestavilo
Special Air Warfare Center a to zahájilo posuzování vhodných strojů. Jedním z nich
byl cvičný letoun Cessna T-37B,
standardní cvičný stroj od 50. do 70. let. Později byly dva z těchto letounů
vybaveny proudovými motory.
Americká angažovanost ve Vietnamu vedla v roce 1960 ke konverzi 39 cvičných T-37B na standard A-37 Dragonfly. V roce
1967 byla konstrukce dokončena do podoby A-37B a do roku 1977 bylo celkem dodáno 577
těchto letounů. Místo pancéřování proti pozemní střelbě má letoun nylonové
obaly.
Jedním z hlavních zákazníků byly VNAF (vzdušné síly Jižního Vietnamu). Většina
zákazníků byla z Latinské Ameriky - Paraguay, Uruguay, Chile, Peru, Ekvádor,
Guatemala, Honduras a Thajsko.
Stručná charakteristika | ||
Základní funkce | lehký útočný letoun, podpora pozemních jednotek | |
Pohon | dva proudové motory (930 kp) | |
Délka | 29 stop | 8,84 m |
Rozpětí | 33 stop | 10,06 m |
Výška | 9 stop | 2,74 m |
Max. rychlost | 426 mph | 685 km/h |
Dostup | 46 400 stop | 14 142 m |
Max. vzlet. hmotnost | 1316 lb | 597 kg |
Dolet | 1323 mil | 2130 km |
Posádka | dva | |
Výzbroj | 2x bomba (113 kg) nebo 4x AIM-9 Sidewinder |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved