NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner a Robert Schlesinger
Výškový těžký bombardér vytvořil v oblasti stavby letadel nový standard - silou motorů, hmotností, rozměry, přetlakovými kabinami, výzbrojí, letovými systémy, každým detailem.
Od března 1938 vznikala studie nového bombardovacího letounu s přetlakovou kabinou a příďovým podvozkem. V srpnu 1940 dostala firma Boeing peníze na stavbu prvních dvou prototypů, v lednu 1942 byly požádána o stavbu 14 předsériových YB-29 a pětisetkusovou sérii bojových letounů. Byla zkoordinována i součinnost dalších továren, takže do kapitulace Japonska bylo postaveno okolo 3000 letadel - přitom ale stavba každého vyžadovala pět- až šestkrát více času, než kterýkoliv dřívější bombardér.
První nálet bombardérů B-29 se uskutečnil 5. června 1944, od roku 1945 byly superfotressy rozmístěny na Mariánských ostrovech, odkud 500 strojů dnem i nocí startovalo nad Japonsko (tři B-29 musely z technických důvodů přistát v SSSR, kde se dostaly do rukou technikům Tupolevovy kanceláře a výsledkem byly kopie: bombardovací Tu-4 a transportní Tu-70).
Tři stroje B-29 provedly rovněž nálet nad Hirošimu a Nagasaki, kde svrhly první atomové pumy.
Verze B-29C měla odstraněnu veškerou výzbroj s výjimkou ocasního střeliště, čímž bylo dosaženo ještě vyšší rychlosti a většího dostupu. Na konci války existovalo už 19 variant tohoto letounu, k nimž přibyla ještě verze Washington B.I, jak byly pojmenovány superfortressy, které v letech 1950-1958 používalo britské letectvo.
Koncem 40. let byla vyvinuta významně změněná modifikace letounu B-29, jež byla nazvána B-50. Jeden z typů B-50, pokřtěný Lucky Lady II, vykonal první nonstop kolem světa. Celkem bylo vyrobeny 370 ks a mnohé stroje B-50 sloužily až do roku 1964.
Bombardéry B-29 Superfortress se proslavily i svržením dvou atomových bomb na japonská města Hirošimu a Nagasaki.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | Výškový těžký bomardér | ||
Výrobce | Boeing Airplane Company | ||
Další výrobci | Bell Aircraft, Marietta, Glenn L. Martin | ||
Pohon | Čtyři 18válcové dvouřadé hvězdicové motory Wrigth R-3350-23 Cyclone | ||
Výkon | 4x 2200 HP | 4x 1641 kW | |
Rozpětí | 141,2 ft | 43,05 m | |
Délka | 99 ft | 30,18 m | |
Výška | 27,8 ft | 8,46 m | |
Plocha křídel | 1736 sq ft | 161,27 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 13 5011 lb | 33 795 kg |
max. | 74 505 lb | 61 240 kg | |
Rychlost | max. | 357 mph | 575 km/h |
cest. | 290 mph | 467 km/h | |
Dostup | 36 000 ft | 10 973 m | |
Dolet | 3250 mil | 5230 km | |
Výzbroj | 1x 20mm kanón, 12x 12,7mm kulomet; 9072 kg bomb | ||
Posádka | 10-14 | ||
První let | 21. září 1942 | ||
Datum výroby | 1943 | ||
Cena jednoho stroje | 639 000 dolarů | ||
Vyrobeno celkem | 3967 |
Copyright © All Rights Reserved