zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE

Boeing B-29 Superfortress

připravil Jirka Wagner a Robert Schlesinger

Výškový těžký bombardér vytvořil v oblasti stavby letadel nový standard - silou motorů, hmotností, rozměry, přetlakovými kabinami, výzbrojí, letovými systémy, každým detailem.

Od března 1938 vznikala studie nového bombardovacího letounu s přetlakovou kabinou a příďovým podvozkem. V srpnu 1940 dostala firma Boeing peníze na stavbu prvních dvou prototypů, v lednu 1942 byly požádána o stavbu 14 předsériových YB-29 a pětisetkusovou sérii bojových letounů. Byla zkoordinována i součinnost dalších továren, takže do kapitulace Japonska bylo postaveno okolo 3000 letadel - přitom ale stavba každého vyžadovala pět- až šestkrát více času, než kterýkoliv dřívější bombardér.

První nálet bombardérů B-29 se uskutečnil 5. června 1944, od roku 1945 byly superfotressy rozmístěny na Mariánských ostrovech, odkud 500 strojů dnem i nocí startovalo nad Japonsko (tři B-29 musely z technických důvodů přistát v SSSR, kde se dostaly do rukou technikům Tupolevovy kanceláře a výsledkem byly kopie: bombardovací Tu-4 a transportní Tu-70).

Tři stroje B-29 provedly rovněž nálet nad Hirošimu a Nagasaki, kde svrhly první atomové pumy.

Verze B-29C měla odstraněnu veškerou výzbroj s výjimkou ocasního střeliště, čímž bylo dosaženo ještě vyšší rychlosti a většího dostupu. Na konci války existovalo už 19 variant tohoto letounu, k nimž přibyla ještě verze Washington B.I, jak byly pojmenovány superfortressy, které v letech 1950-1958 používalo britské letectvo.

Koncem 40. let byla vyvinuta významně změněná modifikace letounu B-29, jež byla nazvána B-50. Jeden z typů B-50, pokřtěný Lucky Lady II, vykonal první nonstop kolem světa. Celkem bylo vyrobeny 370 ks a mnohé stroje B-50 sloužily až do roku 1964.

Bombardéry B-29 Superfortress se proslavily i svržením dvou atomových bomb na japonská města Hirošimu a Nagasaki.

Nálet na Hirošimu

Nálet na Nagasaki

Stručná charakteristika

Základní funkce Výškový těžký bomardér
Výrobce Boeing Airplane Company
Další výrobci Bell Aircraft, Marietta, Glenn L. Martin
Pohon Čtyři 18válcové dvouřadé hvězdicové motory Wrigth R-3350-23 Cyclone
Výkon 4x 2200 HP 4x 1641 kW
Rozpětí 141,2 ft 43,05 m
Délka 99 ft 30,18 m
Výška 27,8 ft 8,46 m
Plocha křídel 1736 sq ft 161,27 čtv. m
Hmotnost prázdná 13 5011 lb 33 795 kg
max. 74 505 lb 61 240 kg
Rychlost max. 357 mph 575 km/h
cest. 290 mph 467 km/h
Dostup 36 000 ft 10 973 m
Dolet 3250 mil 5230 km
Výzbroj 1x 20mm kanón, 12x 12,7mm kulomet; 9072 kg bomb
Posádka 10-14
První let 21. září 1942
Datum výroby 1943
Cena jednoho stroje 639 000 dolarů
Vyrobeno celkem 3967

 


Copyright © All Rights Reserved