NAVIGACE |
|
|
Grumman F-9 (F9F) Panther/Cougar
Panther
Stručná charakteristika | |||
Pohon | jeden proudový motor Pratt & Whitney J48-P-4/P-6A | ||
Výkon | 2 834 kg | 27,8 kN | |
Rychlost | maximální | 603 mph | 970 km/h |
cestovní | 480 mph | 770 km/h | |
Poč. stoupavost | 5085 ft/min | 1550 m/min | |
Dostup | 42 650 stop | 13 000 m | |
Dolet | 1300 mil | 2090 km | |
Rozpětí | 38 stop | 11,59 m | |
Délka | 38,9 stop | 11,85 m | |
Výška | 12,34 stop | 3,76 m | |
Hmotnost | prázdná | 10 140 lb | 4 600 kg |
max. vzletová | 18 740 lb | 8 500 kg | |
Výzbroj | 4x 20mm kanón. Na osmi podkřídelních závěsnících 1571 kg pum nebo raket. |
Cougar
V listopadu 1950 se v Koreji objevil MiG-15, který byl poháněn
shodným motorem jako Panter, ale byl o téměř 160 km/hod rychlejší. Následující
měsíc se Navy a Grumman dohodli, že vývoj Pantera se šípovým křídlem nesnese
odkladu. Vznikl tak nový letoun, jenž měl podle pravidel dostat označení, které bylo
na řadě a to bylo F11F-1. Ale Navy rozhodlo dát mu další označení z řady pro
Pantera a letoun byl označen jako F9F-6. Dostal ale nové jméno - Cougar (puma). Poprvé
vzlétl 20.září 1951.
F9F-6 již poháněl J48-P-8 o tahu 3290 kg a byl vyzbrojen čtveřicí 20 mm kanónů a
na dvou podkřídlových závěsnících mohl nést buď 453 kg bomby nebo 682 l nádrže.
Na to, aby Cougar zasáhl do bojů v Koreji, přišel ale příliš pozdě.
Cougary byly u svých posádek velice populární pro svou snadnou pilotáž a robustní
konstrukci. Ale velice rychle morálně zastaral, když se koncem 50.let začaly objevovat
první nadzvukové typy. V roce 1962 byl F9F-8 přejmenován na F-9J. Stíhací bombardér
F9F-8B byl přejmenován na AF-9J. Později, když se z něj stal cvičný letoun byl
dále přejmenován na TAF-9J.
Stručná charakteristika | |||
Pohon | jeden proudový motor Pratt & Whitney J48-P-8 | ||
Výkon | 2834 kg | 27,8 kN | |
Rychlost | maximální | 654 mph | 1052 km/h |
cestovní | 541 mph | 870 km/h | |
Poč. stoupavost | 6760 ft/min | 2060 m/min | |
Dostup | 44 620 stop | 13 600 m | |
Dolet | 932 mil | 1500 km | |
Rozpětí | 34,5 stop | 10,52 m | |
Délka | 41,44 stop | 12,63 m | |
Výška | 12,33 stop | 3,76 m | |
Hmotnost | prázdná | 11 244 lb | 5100 kg |
max. vzletová | 20 944 lb | 9500 kg | |
Výzbroj | 4x 20-mm kanón. Na dvou podkřídelních závěsnících 453 kg pum nebo nádrže. |
Podrobnější historie letounu F9F
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved