NAVIGACE |
|
|
North American FJ-1 (F-1) Fury
Stručná charakteristika FJ-1 Fury | |||
Pohon | proudový motor Allison J35-A-2 | ||
Výkon | 4000 lb | 17,79 kN | |
Hmotnost | prázdná | 8841 lb | 4010 kg |
vzletová | 15 000 lb | 6800 kg | |
Max.rychlost | 547 mph | 880 km/h | |
Poč. stoupavost | 3281 ft/min | 1000 m/min | |
Dostup | 32 000 stop | 9750 m | |
Rozpětí | 28,2 stop | 8,59 m | |
Délka | 34,45 stop | 10,50 m | |
Výška | 14,83 stop | 4,52 m | |
Obsah nádrže | vnitřní | 555 gal | 2100 l |
přídavné | 2x 200 gal | 2x 750 l | |
Max. dolet | 1500 mil | 2415 km | |
Výzbroj | 6x kanón 25,4 mm, 1500 nábojů; křídlo bylo příliš tenké na to, aby mohlo být vybaveno závěsníky |
FJ-2, šípové křídlo
30.ledna 1951 inicioval North American projekt NA-181. Byl to F-86
Sabre upravený pro provoz z letadlových lodí. Námořnictvo okamžitě projevilo
zájem a 10.února potvrdilo pozdější kontrakt na 300 sériových strojů. Později
byla objednávka zredukována na 200 kusů.
I když měl vyšší sériové číslo byl XFJ-2B (133756) první, který vzlétl. Bylo
to 27.prosince 1951.
V prosinci zahájily oba XFJ-2 testy na palubě letadlové lodi USS Coral Sea. Testy
nedopadly příliš dobře. Podvozek a záchytný hák se ukázaly jako příliš slabé
pro přistání na palubu. Přes zjištěné nedostatky chtělo námořnictvo rychle
zavést stíhač se šípovým křídlem a tlačilo na zahájení výroby FJ-2 ještě
před odstraněním všech závad.
Potíže se stabilitou letadla a nepříliš dobré vzletové a přistávací
charakteristiky vedly námořnictvo k hledání náhrady za FJ-2. Našlo ji v Grumman F9F-6 Cougar.
FJ-3 Fury, motor J65
Návrh nové verze Fury - NA-194 se rozběhl v březnu 1952. Byl použit nový motor
Wright J65-W-2 - licenční britský Armstrong-Siddeley Sapphire. Tento motor měl vetší
tah než původní J47-GE-2 použitý u FJ-2.
Vyšší výkon motoru sliboval i vyšší výkonnost letounu a proto dostal NAA
18.dubna 1952 objednávku na 289 letadel. Námořnictvo přidělilo letounu označení
FJ-3 v září 1954. FJ-3 poprvé přistál na letadlové lodi USS Bennington (CVA-20)
8.května 1955. 4.ledna 1956 byl FJ-3 prvním letadlem, které přistálo na palubě
první po válce postavené letadlové lodi - USS Forrestal.
Až za služby byly FJ-3 Fury vybaveny ráhnem pro doplňování paliva za letu. Díky
tomu se jeho dolet zdvojnásobil.
Tak jako většina prvních proudových letounů měl i FJ-3 problémy s motorem.
Přesto byl u pilotů velice populární.
1.října 1962 byl FJ-3 přejmenován na F-1C podle nového systému značení
(Tri-Service scheme). Tak sice byl prvním letounem podle nové řady značení, ale mnoho
FJ-3 bylo v téže době vyřazováno ze služby.
FJ-1 a FJ-2 přejmenovány nebyly, ale ty již 1.října 1960 nesloužily.
Stručná charakteristika FJ-3 | |||
Pohon | proudový motor Wright J65-W-4B | ||
Výkon | 7716 lb | 34,3 kN | |
Rozpětí | 37,1 stop | 11,31 m | |
Délka | 37,6 stop | 11,46 m | |
Výška | 13,65 stop | 4,16 m | |
Hmotnost | prázdná | 12 125 lb | 5500 kg |
max. | 20 945 lb | 9500 kg | |
Poč. stoupavost | 8465 ft/min | 2580 m/min | |
Dolet | max. | 1785 mil | 2870 km |
bojový | 990 mil | 1590 km | |
Akční rádius | běžný | 370 mil | 595 km; |
s ext. nádrží | 645 mil | 1037 km | |
Max.rychlost | 680 mph | 1095 km/h | |
Výzbroj | 4x 20mm kanón v přídi, 2x střela vzduch-vzduch AA-N-7 Sidewinder (u FJ-3M) |
FJ-4, FJ-4B Fury
Poslední verzí byla FJ-4. Mnozí tvrdí, že FJ-4 byl nejlepší verzí z rodiny F-86
Sabre/FJ Fury. FJ-4 obsahuje tolik změn, že jeho příbuznost s XP-86, který poprvé
vzlétl v roce 1947, není na první pohled patrná.
Svůj život začal FJ-4 v červnu 1953 jako tovární projekt NA-208, což bylo
označení pro dva prototypy a pro sériový stroje bylo označení NA-209. 16.října
potvrdilo námořnictvo kontrakt na 132 strojů pod označením FJ-4. 26.června 1945
rozšířilo námořnictvo objednávku o 45 kusů.
FJ-4 se lišil od FJ-3 především o 50% větší zásobou paliva. To si vynutilo
přepracování celého draku letounu. Křídlo bylo také nové, ale zachovalo si šíp
35°. I podvozek byl překonstruován.
FJ-4B byl bitevní verzí FJ-4 a byl nakonec postaven ve větším množství než
originální FJ-4. Vycházel z podobných podmínek jako F-86H Sabre, ale mezi těmito
dvěma letouny nebyl žádný vztah.
FJ-4B měl šest podkřídelních závěsníků na nichž mohl nést celkem 2 700 kg
výzbroje nebo palivové nádrže. Byl vybaven dalšími aerodynamickými brzdami, které
používal pro zbrzdění letu při útoku na pozemní cíle. Tyto brzdy se automaticky
zavíraly při vysunutém podvozku. FJ-4B mohl nést atomovou bombu.
Poslední FJ-4B byl dodán v květnu 1958. Celkem bylo vyrobeno a dodáno 222 FJ-4B.
Stručná charakteristika FJ-4 Fury | |||||
Pohon | proudový motor Wright J65-W-16A | ||||
Výkon | 7716 lb | 34,3 kN | |||
Rozpětí | 39,1 stop | 11,92 m | |||
Délka | 36,35 stop | 11,08 m | |||
Výška | 13,9 stop | 4,24 m | |||
Hmotnost | FJ-4 | prázdná | 13 230 lb | 6000 kg | |
max. | 23 590 lb | 10 700 kg | |||
FJ-4B | prázdná | 13 760 lb | 6240 kg | ||
max. | 28 000 lb | 12 700 kg | |||
Max. rychlost | 677 mph | 1090 km/h | |||
Dostup | 46 800 stop | 14 270 m | |||
Poč. stoupavost | 7546 ft/min | 2300 m/min | |||
Dolet | běžný | 1490 mil | 2400 km | ||
s ext. nádržemi | 2020 mil | 3250 km | |||
Akční rádius | 516-840 mil | 830-1350 km |
Podrobnější
historie letounu Fury
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved