NAVIGACE |
|
|
Bretagne
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Provence
Bitevní loď Bretagne byla postavena firmou F.&Ch.de la Med., La Seyne jako druhá ze třídy Provence. Kýl byl položen 1. září 1912, loď byla spuštěna na vodu 21. dubna 1913 a dokončena 12. září 1915.
Pohon lodě původně zajišťovalo 24 uhlových kotlů, ale v roce 1927 byly vyměněny za 22 nových uhlových kotlů a 2 naftové. Ještě před Druhou světovou válkou podstoupila loď další výměnu hnacích systémů a tentokrát byly nahrazeny šesti moderními naftovými kotli Indret. Pára z kotlů byla hnána na dvě Parsonsovy turbíny s převodovým ústrojím, ty však otáčely čtyřmi lodními šrouby.
Výzbroj hlavní baterie tvořilo deset děl ráže 340 mm (13,4"/45 cal) Model
1912 umístěných v pěti dvojvěžích. Dvě věže byly situovány na přídi, dvě na
zádi a jedna uprostřed trupu. Při přestavbě ve dvacátých letech byl jejich náměr
zvětšen na 23° a poté jejich dostřel činil 26 km.
Sekundární výzbroj tvořilo původně 22 děl ráže 140 mm (5,5"/55 cal) Model
1910 uložených v kasematech po bocích trupu. Při pozdějších modernizacích byla
nejprve odebrána čtyři děla a později v roce 1933 dalších osm hlavní. Děla
blízko přídě a zádě byla od vodní hladiny vzdálena pouze 3,5 metru a byla
nepoužitelná už při mírně rozbouřeném moři, což byl zásadní důvod k jejich
odebrání a kasematy byly zaslepeny. Jejich kadence se pohybovala v rozmezí 5. až 6.
ran za minutu a účinný dostřel se pohyboval v rozmezí 15 - 16 km podle typu použité
munice.
Ve dvacátých letech byla výrazně posílena protiletecká výzbroj nejprve o sedm děl
ráže 100 mm a čtyři děla ráže 47 mm, v roce 1928 pak byla instalována ještě dvě
děla ráže 45 mm.
Bretagne sloužila v průběhu První světové
války v letech 1916 - 1918 jako součást francouzské Středomořské flotily.
Modernizace ve dvacátých a třicátých letech z ní udělaly bojeschopné plavidlo, ale
v průběhu Druhé světové války vykonávala pouze omezenou službu, převážně
doprovod konvojů.
Po kapitulaci Francie v roce 1940 padla část francouzské flotily do německých rukou a
část uprchla nebo byla právě na kotvištích v Anglii či severní Africe. Bitevní
loď Bretagne byla spolu s lodí Strasbourg
a částí floty u Alžírského Oranu. Dne 3. července 1940 se před přístavem
objevila britská eskadra sestávající ze tří bitevních lodí, letadlové lodi a
doprovodu a dala francouzské flotile jednoznačné ultimátum - připojit se k
Angličanům nebo se vlastními silami potopit. Po uplynutí ultimáta dal velitel
britského svazu admirál Sommerville rozkaz k palbě a potopil loď Bretagne a
ostatní poškodil.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 165,8 m |
Délka při čáře ponoru | 164,9 m |
Šířka | 27 m |
Ponor | 8,9 - 9,8 m |
Výtlak standardní | 23 230 t |
Výtlak maximální | 27 340 |
Výzbroj | 10 x 340 mm (13,4"/45) Model 1912 |
10 x 140 mm (5,5"/55) Model 1910 | |
7 x 100 mm AA | |
4 x 47 mm AA | |
2 x 45 mm AA | |
Pancéřování - bok | 261,6 - 178 mm |
Pancéřování - paluba | 58,4 mm |
Pancéřování - věže hlavní baterie | 400 mm (čela) |
Pancéřování - velitelská věž | 315 mm |
Max. rychlost | 20 uzlů |
Pohon | 6 kotlů Indret |
2 turbíny Parsons | |
Výkon | 43 000 SHP |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 900 - 2 700 tun uhlí 300 tun nafty |
Akční rádius | 4 700 nám. mil při 10 uzlech |
Posádka | 977 - 1 130 mužů |
Zařazena do služby | 12. září 1915 |
Vyřazena ze služby / potopena | 3. července 1940 |
Copyright © All Rights Reserved