NAVIGACE |
|
|
Strasbourg
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Dunkerque
Bitevní loď Strasbourg třídy Dunkerque o standardním výtlaku 26 500 tun byla postavena firmou AC de la Loire St.Nazaire (Penhoët), která 25. listopadu 1934 položila kýl. Trup byl spuštěn na vodu 12. prosince 1936 a loď byla dokončena v prosinci roku 1938.
Jednalo se o první skutečné "super-dreadnoughty" ve francouzském námořnictvu a měly tvořit protiváhu novým německým a italským lodím a udržet tak postavení Francie jako jedné z námořních velmocí.
Konstrukčně loď vycházela z britské bitevní lodi Nelson, což se projevilo v uspořádání výzbroje i konstrukci nástaveb. Pancéřováním a výzbrojí však za britskými typy zaostávala.
Hlavní výzbroj tvořilo osm děl ráže 340 mm (13"/52 cal) Model
1931 uložených ve dvou čtyřhlavňových věžích umístěných na přídi. Toto
uspořádání umožňovalo situovat muniční skladiště blízko sebe a tak ušetřit
prostor, na druhou stranu však vyvstávalo nebezpečí zničení celé baterie jedním
zásahem. To bylo částečně eliminováno výrazným rozestupem jak věží, tak
hlavní.
Sekundární výzbroj byla soustředěna na zádi a tvořilo ji šestnáct děl ráže 130
mm (5,1"/51 cal) Model 1932 uložených ve třech čtyřhlavňových věžích a ve
dvou dvouhlavňových věžích na bocích lodě. Protileteckou výzbroj tvořilo osm
kanónů ráže 37mm/60 CAIL Mk 1933 a třicetdva lehkých protileteckých kanónů
Hotchkiss ráže 13,2mm/76.
Boční pancéřový pás měl tloušťku 247,6 mm a ke koncům se zužoval na tloušťku 146 mm. U čáry ponoru byl přídavný pancéřový pás tloušťky 200 mm. Palubu po celé délce chránil pancéř tloušťky 127 mm, přední příčná přepážka byla silná 259 mm. Dělové věže hlavní baterie měly čela tloušťky 355 mm a boky 152 mm. Velitelská věž měla stěny silné 269 mm.
Hnací systémy tvořilo šest kotlů Indret a čtyři parní turbíny typu Parsons s převodovým ústrojím. Výkon soustavy činil 112 500 koňských sil a loď dosahovala maximální rychlosti 29,5 uzlu. Akční rádius při rychlosti 15 uzlů činil 7 500 námořních mil, při 31 uzlech pak 3 600 námořních mil.
Bitevní loď Strasbourg na počátku Druhé světové války zastávala roli rychlého doprovodného plavidla chránícího spojenecké konvoje. V roce 1940 Strasbourg unikla z okupované Francie spolu se sesterskou lodí Dunkerque do severoalžírského Oranu. Dne 3. července 1940 však byla flotila napadena britskými silami a některé lodě byly potopeny. Strasbourg utrpěla zásah leteckým torpédem, ale byla schopna se vlastním pohonem dopravit do francouzského Toulonu, kde měla být opravena. Při britském náletu provedeném 27. listopadu 1942 však byla stejně jako Dunkerque potopena. Trup byl vyzdvižen v průběhu roku 1943, ale loď byla demilitarizována a byla z ní sejmuta výzbroj (německou armádou). Při dalším náletu provedeném 18. srpna 1944 byl již holý trup opět potopen a opětovně vyzdvižen byl až v roce 1945. V roce 1953 byl vrak prodán do šrotu.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 214,3 m |
Délka při čáře ponoru | 208,2 m |
Šířka | 31,1 m |
Ponor | 9,6 m |
Výtlak standardní | 26 500 t |
Výtlak maximální | 35 500 t |
Výzbroj | 8 x 330 mm (13"/52 - 2x4) |
16 x 130 mm (5,1"/51 - 3x4,2x2) | |
8 x 37 mm/60 cal AA CAIL Mk1933 | |
32 x 13,2 mm/76 cal AA Hotchkiss | |
Pancéřování - bok | 146 - 240 mm |
Pancéřování - paluba | 40 - 127 mm |
Pancéřování - věže hlavní baterie | 355 mm |
Pancéřování - barbety | 330 mm |
Max. rychlost | 29,5 uzlu |
Pohon | 6 kotlů Indret |
4 turbíny Parsons | |
Výkon | 112 500 ks |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 3 600 - 6 500 t |
Akční rádius | 7 500 nám. mil při 15. uzlech |
Letouny | 4 |
Katapult | 1 |
Posádka | 1 381 mužů |
Zařazena do služby | prosinec 1938 |
Vyřazena ze služby / potopena | 18. srpna 1944 |
Copyright © All Rights Reserved