NAVIGACE |
|
|
HMS Barham
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Queen Elizabeth
Britská loď HMS Barham, postavená v Clydebanku ve Skotsku v roce 1915, patřila do třídy lodí Queen Elizabeth - toho nejlepšího, co měla Britská admiralita v První světové válce. Loď stavěla firma J.Brown a stavba započala 24. února 1913, kdy byl položen kýl. Loď byla spuštěna na vodu 13. října 1914 a dokončena a uvedena do služby 5. listopadu 1915.
První světovou válku strávila HMS Barham spolu s dalšími bitevními loděmi britské Domovské flotily (Home Fleet) v severním moři. Po skončení války vykonávala běžnou službu v britském válečném loďstvu. Omezení plynoucí z Washingtonských úmluv z roku 1922 nutila Brity, stejně jako ostatní námořní mocnosti, namísto stavby nových lodí k modernizaci starých, a tak byly i lodě třídy Queen Elizabeth ve třicátých letech modernizovány a přestavěny. HMS Barham byla modernizována v letech 1931 - 1934. Dva komíny byly sloučeny v jeden, byl přidán další pancíř proti střelám velkých ráží, lodi přibyly protitorpédové výdutě po stranách trupu a byla zesílena protiletecká baterie a doplněn katapult a palubní letouny.
Hlavní dělostřelecká výzbroj sestávala podobně jako u jejích sester z osmi kanónů ráže 381 mm umístěných ve čtyřech dvojitých věžích a sekundární výzbroj v První světové válce tvořilo 14 děl ráže 152 mm umístěných v citadele trupu v pancéřovaných kasematech. Při přestavbě ve třicátých letech byla stejně jako Queen Elizabeth vyzbrojena dvaceti děly ráže 113 mm (4,45"/45 cal) typu Mk I uložených v deseti dvojvěžích, třiceti dvěma pom-pomy Mk VIII ráže 40,5mm a až padesáti protileteckými kanóny Oerlikon ráže 20 mm.
Pohon zajišťovalo původně 24 kotlů Babcock & Wilcox, které byly při přestavbě nahrazeny šesti vysokotlakými kotli od stejné firmy. Loď poháněly čtyři parní turbíny typu Parsons, napojené redukčním systémem na čtyři vrtule.
Na počátku Druhé světové války působila HMS Barham v Atlantiku a Středozemním moři. V prosinci 1939 při operaci severně od Britských ostrovů byla zasažena torpédem německé ponorky a utrpěla lehčí poškození. V září 1940 se pohybovala ve vodách středního Atlantiku a u senegalského Dakaru ostřelovala francouzskou loď Richelieu. Poté se připojila ke Středomořské flotile a operovala v oblasti jižní Calabrie. V roce 1941 se podílela na bitvě u mysu Matapan spolu s bitevními loděmi Valiant a Warspite. V této akci byla poškozena bombou. V listopadu 1941 obdržela HMS Barham rozkaz napadnout italské zásobovací konvoje. Při cestě do této akce byla 25. listopadu 1941 překvapena německou ponorkou U-331 a dostala tři zásahy torpédy. Vážně poškozená se snažila dovléci se do nedalekého přístavu, když v tom explodovaly její zadní zásobníky munice a loď se poměrně rychle potopila. Téměř dvě třetiny její posádky skončily spolu s ní na mořském dně.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 195 m |
Šířka | 27,6 m |
Ponor | 9 m |
Výtlak standardní | 27 500 t |
Výtlak maximální | 33 000 t |
Výzbroj | 8 x 381 mm (14"/42, 4x2) |
20 x 113 mm (4,45"/45, 10x2) | |
32 x 40,5 mm AA pom-pom | |
50 x 20 mm AA Oerlikon | |
2 x 533 mm torpédomety (podhladinové) | |
Pancéřování bok | 330 mm |
Pancéřování paluba | 23 mm |
Pancéřování dělové věže | 330 mm |
Max. rychlost | 25 uzlů |
Pohon | 4 turbíny |
Výkon | 75 000 ks |
Zásoba paliva | 3 400 tun |
Akční rádius | 2 734 nám mil |
Posádka | 1 234 osob |
Zařazena do služby | říjen 1915 |
Vyřazena ze služby / potopena | 25. listopadu 1941 |
Copyright © All Rights Reserved