NAVIGACE |
|
|
HMS Warspite
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Queen Elizabeth
HMS Warspite byla druhou jednotkou ze série lodí o standardním výtlaku 27 500 tun třídy Queen Elizabeth. Byla postavena v loděnicích Devonport Naval Dockyards. Kýl byl položen 31. října 1912, trup byl spuštěn na vodu 26. listopadu 1913 a loď byla uvedena do služby v březnu 1915.
Hlavní výzbroj lodi tvořilo osm děl ráže 381 mm Mark I (15"/42 cal), což byly velice přesné zbraně. Byly uloženy ve čtyřech dvojvěžích - dvě na přídi a dvě na zádi. Tato děla používala těžké, 870 kg vážící projektily, které byla schopna vystřelit do vzdálenosti 29 720 metrů. Sekundární výzbroj v roce 1915 tvořilo 14 děl ráže 152mm (6"/45 cal) Mark I uložených jednotlivě v kasematech po bocích lodi. Při první přestavbě ve dvacátých letech byla část odebrána a nahrazena osmi děly ráže 152 (6"/45 cal) Mark XXII ve čtyřech dvojhlavňových ložištích. Protiletecká výzbroj sestávala z osmi čtyřhlavňových pom-pomů ráže 40,5mm Mark VIII a až ze třiceti kanónů Oerlikon ráže 20mm.
Pohonný systém tvořilo původně 24 bubnových kotlů Babcock&Wilcox typ drum3. Po přestavbě byly nahrazeny osmi vysokotlakými kotli Babcock&Wilcox. Čtyřmi lodními šrouby otáčely Parsonsovy parní turbíny. Vnější hřídele měly původně zvláštní turbíny pro cestovní rychlost, ale ty byly při přestavbě odebrány. Celkový výkon soustrojí vzrostl po modernizaci z původních 72 000 SHP na 80 000 SHP.
HMS Warspite byla poprvé přestavěna v letech 1924-1926, kdy dostala nová lehká děla, oba komíny splynuly v jeden a na bocích přibyly protitorpédové výduti. V letech 1934-1936 pak bylo přikročeno ke druhé fázi modernizace, při níž bylo zesíleno pancéřování nad muničními skladišti a strojovnami. Přibyla protiletecká výzbroj a za polovinou trupu byl instalován příčný katapult a hangár pro čtyři letouny (katapult byl posléze odstraněn v roce 1943)
HMS Warspite po modernizaci v roce 1939
Za První světové války se HMS Warspite aktivně účastnila bojů u Jutska a byla veteránem slavné bitvy u Skagerraku. Zde byla těžce poškozena, ale přežila a zkušenosti z této bitvy byly uplatněny jak při její přestavbě, tak při konstrukci nových typů.
Ve Druhé světové válce bojovala HMS Warspite především v evropských
vodách. Na jaře roku 1940 hodlali Britové preventivně obsadit Norsko, ale Němci je
předešli a Britové museli podniknout invazi do silně obsazených norských
přístavů. Část britské Severní flotily se zapojila do "Norské kampaně"
a spolu s ní i bitevní loď HMS Warspite. Po vylodění německých jednotek u
Narviku 13. dubna 1940 zůstalo u pobřeží zakotveno 8 německých torpédoborců a
několik obchodních lodí z důvodu nedostatku paliva pro zpáteční cestu. Pro bitevní
loď Warspite, která vplula do fjordu spolu se svým doprovodem, to byl snadný
cíl a během několika minut se ocitlo všech osm torpédoborců na mořském dně.
Po Norské kampani se HMS Warspite zúčastnila bitvy o Atlantik a poté se
přesunula do Středozemního moře, kde se připojila ke svazu "Force H".
Nejprve u Calabrie 9. července 1940 poškodila palbou ze svých těžkých děl italskou
bitevní loď Giulio
Caesare na vzdálenost 24 km. Poté při akci u mysu Matapan 28. března 1941
okolo 22. hodiny spolu s loděmi Valiant
a Barham zcela rozstřílela italské
křižníky Pola, Zara a Fiume.
V průběhu bojů o Řecko "inkasovala" dne 22. května 1941 zásah 250 kg.
bombou u Kréty. Kvůli nutným opravám odplula do egyptské Alexandrie, kde však byla
24. května opět poškozena těsně minoucí bombou o hmotnosti 450 kg. Nakonec odplula
do USA, kde byla v Bremertonu opravena.
Po opravách a přezbrojení se připojila k východní flotile a v průběhu roku 1942
operovala v Indickém oceánu.
V roce 1943 Itálie kapitulovala a to otevřelo možnost invaze na Sicílii. Odpor
německých vojsk však byl natolik silný, že vylodění musely podporovat i bitevní
lodě. Dne 16. září 1943 zde byla HMS Warspite napadena německými
bombardéry a utrpěla velké škody při zásahu střelami FX 1400 “Fritz-X”. Loď
nabrala okolo 5000 tun vody a jen tak tak se dovlekla na Maltu. Po provizorních opravách
pak sloužila jako plovoucí baterie jen se šesti děly ráže 381 mm, bez středních a
lehkých děl. Do další akce se dostala až v den “D” při vylodění
v Normandii (operace Overlord), kde poskytovala palebnou podporu. Dne 13. Června
1944 však byla znovu poškozena po najetí na minu. Dočkala se však konce války a byla
vyřazena teprve v roce 1946. V prosinci 1947 byla prodána do šrotu.
Od roku 1916 do roku 1945 utrpěla HMS Warspite nejvíce poškození v boji ze všech britských válečných lodí.
Technicko-Taktická Data (1940):
Celková délka | 195 m |
Šířka | 27,6 m |
Ponor | 9 m |
Výtlak standardní | 32 500 t |
Výtlak maximální | 35 500 t |
Výzbroj | 8 x 381 mm (15"/42 cal, 4x2) |
8 x 152 mm Mk I + 8 x 152 mm Mk XXII | |
32 x 40,5 mm AA pom-poms | |
30 x 20 mm AA Oerlikon | |
4 x 533 mm torpédomety | |
Pancéřování bok | 330 mm |
Pancéřování paluba | 23 mm |
Pancéřování dělové věže | 330 mm |
Max. rychlost | 25 uzlů |
Pohon | 4 turbíny |
Výkon | 80 000 HP |
Zásoba paliva | 3 400 t. nafty + 100 tun uhlí (před modernizací) |
Akční rádius | 2 734 nám. mil, 8 600 n. mil při rychlosti 12,5 uzlu |
Posádka | 1 234 osob |
Zařazena do služby | březen 1915 |
Vyřazena ze služby | 1946 |
Copyright © All Rights Reserved