NAVIGACE |
|
|
HMS Devonshire
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: London
HMS Devonshire byla postavena v loděnicích Devonport Dockyard jako druhá jednotky třídy London. její kýl byl položen 16. března 1926, trup byl spuštěn na vodu 22. října 1927 a královské námořnictvo loď převzalo 18. března 1929.
Jednalo se o štíhlou loď se standardním výtlakem téměř 10 000 tun,
vyzbrojenou osmi kanóny ráže 203 mm. Sekundární výzbroj tvořily čtyři kanóny
ráže 102 mm Mk5 HA, které byly později v letech 1936/37 posíleny o další čtyři
kusy. V roce 1942 byla čtyři z těchto děl nahrazena čtyřmi dvouhlavňovými Mk19
stejné ráže. Protileteckou výzbroj tvořily dva čtyřhlavňové komplety s kulomety
ráže 12,7 mm, na počátku války byla posílena o dva osmihlavňové dvouliberní pom-pomy
a v září 1941 obdržela dva jednotlivé kanóny ráže 20 mm. Na jaře 1942 byly
přidány další čtyři kanóny ráže 20 mm a na podzim další dva. V roce 1943 byly
demontovány 12,7mm kulomety a šest kanónů ráže 20mm a namísto nich byly
instalovány dva čtyřhlavňové dvouliberni pom-pomy a dvanáct dvouhlavňových
kompletů ráže 20mm.
V roce 1944 byla demontována věž hlavní baterie "X" a zázemí palubního letounu a
na uvolněné místo byly instalovány další protiletecké zbraně - šest
čtyřhlavňových dvouliberních pom-pomů, sedm elektricky ovládaných dvouhlavňových
20mm kanónů a dalších dvanáct "dvacítek" jednotlivě.
Palubní systémy zahrnovaly protiletecký systém řízení palby HACS Mk1 (1929),
radar 281 (1941), radar 273 (1942) a v roce 1944 to byly radary typů 281a, 282,
283 a 285.
V roce 1931 loď obdržela letecký katapult a nesla jeden letoun.
Na rozdíl od sesterské lodi HMS London
nestihla před započetím války Devonshire projít tak rozsáhlou modernizací. V poválečném období
však byly sejmuty další věže s děly ráže 203 mm kromě příďové věže "A" a
také čtyři
děla ráže 102mm. Na místě věže "B" hlavní baterie byla zbudována nástavba s
kajutami kadetů a loď byla klasifikována jako cvičné plavidlo.
Po svém uvedení do služby se Devonshire, podobně jako její sestry,
připojila k První squadroně britské Středomořské flotily a zde setrvala do roku
1939 s krátkou přestávkou mezi lety 1932 a 1933, kdy byla dislokována v China
Station. Po vypuknutí válečného konfliktu v Evropě se připojila k Home Fleet a
podílela se na Norské kampani. V srpnu 1940 byla součástí britských sil, které v
operaci Menace útočily na senegalský Dakar. V průběhu této kampaně ostřelovala
svými těžkými děly lodě a pozemní zařízení v okolí přístavu. Následně působila v
operacích proti jednotkám a pozemním instalacím v rovníkové Africe, které byly
pod správou Vichistické Francie, přičemž se účastnila blokády Kamerunu a Gabonu.
V lednu 1941 Devonshire operovala v jižním Atlantiku a zúčastnila se honu
na německého korzára Kormoran. Od února do května 1941 pak byla v
Británii přezbrojena a následně se zapojila do operací na severu Norska a Ruska,
které probíhaly do září toho roku. Ke konci roku 1941 byla loď převelena k
Východní flotile a 2. listopadu se jí podařilo u mysu Dobré naděje zadržet celý
konvoj směřující z Indočíny (Vietnam) do Vichistické Francie. Dalším úspěchem
bylo zadržení německého korzára Atlantis dne 22. listopadu severně od
ostrova Ascension.
Loď byla následně přezbrojena v Norfolku (Virginia, USA) od ledna do března 1942
a poté se vrátila do Indického oceánu, kde se v dubnu připojila k silám
dobývajícím Madagaskar. V rámci Východní flotily působila až do začátku roku
1943 a její hlavní náplní v tomto období bylo krytí konvojů uskupení ANZAC,
které směřovaly ze Suezu do Austrálie. Od května 1943 do března 1944 probíhala
rozsáhlá přestavba a přezbrojení, při které byla posílena protiletecká výzbroj.
Zbytek války strávila HMS Devonshire v rámci Home Fleet a prováděla krytí
útoků letadlových lodí proti norskému pobřeží až do roku 1945.
Po skončení války byla loď v roce 1947 přestavěna na školní a v této úloze
sloužila až do svého vyřazení 16. června 1954. Dne 12. prosince dorazila na
vrakoviště Cashmore v Newportu, kde byla sešrotována.
Technicko-Taktická Data:
r. 1929 |
r. 1944 |
|
Celková délka | 192,9 m | |
Šířka | 20 m | |
Ponor | 5,2 m | |
Výtlak standardní | 9 750 t | |
Výtlak maximální | 13 220 t | |
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | 6 x 203 mm Mk8 (3x2) |
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) | 4 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) 8 x 102 mm Mk19 AA (4x2) |
|
8 x 12,7 mm MG (2x4) | 48 x 2pdr pom-pom (2x8 + 8x4) | |
52 x 20 mm (14x1 + 19x2) | ||
8 x 533 mm torpédomety (2x4) | ||
Pancéřování | bok 25mm+114mm(kotelny), paluba 35mm, dělové věže 25mm | |
Max. rychlost | 32,25 uzlu | |
Pohon | 8 bubnových kotlů Admiralty 3 | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius | 12 500 nm. při 12 uzlech | |
Zásoba paliva | 3 210 t | |
Letouny | 3 | |
Posádka | 700 mužů | |
Zařazena do služby | 18. března 1929 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 16. června 1954 |
Copyright © All Rights Reserved