NAVIGACE |
|
|
HMS London
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: London
Ačkoli již předcházející třída těžkých křižníků Kent vypadala se svými vysokými boky a řadou komínů v době svého uvedení do služby poněkud archaicky, celková koncepce plavidel nebyla až tak špatná a následující třída London se jí velice podobala. V zásadě šlo o stejný design s pozměněnou pancéřovou ochranou, především v podvodní části, vyzbrojený navíc torpédomety. Tato třída plavidel bývá také nazývána County Class, neboť její jednotky byly pojmenovávány podle anglických hrabství (Devonshire, Shropshire, Dorsetshire...).
HMS London byla postavena v loděnicích Portsmouth Dockyard, její kýl byl položen 23. února 1926, trup byl spuštěn na vodu 14. září 1927 a loď byla uvedena do služby 31. ledna 1929.
Hlavní výzbroj tvořilo stejně jako na třídě Kent osm kanónů ráže
203mm/50 Mark 8 uložených ve čtyřech dvojhlavňových věžích. Sekundární baterii
tvořily čtyři jednotlivě uložené kanóny 102mm/ 45 QF Mk 5 HA, které byly později
nahrazeny dvouhlavňovými komplety Mk16 stejné ráže. Protiletecká výzbroj
sestávala z dvouliberních pom-pomů v konfiguraci 2x4 a 4x1, výčet arzenálu uzavíraly dva čtyřhlavňové torpédomety ráže 533 mm.
Pancéřová ochrana zahrnovala integrální protitorpédové oddíly, boční
pancéřový pás tloušťky 25 mm, zesílený v místech kotelen přídavným pancéřováním
tloušťky 114 mm, a pancéřovou palubu o síle
35 mm. Velitelský můstek a první stožár byly v porovnání s třídou
Kent posunuty o 7,6 metru vzad, aby se
zvětšil prostor pro rotaci věže "B" hlavní baterie a zvětšil se tak rozsah
jejího odměru.
V letech 1929-1930 loď obdržela systém řízení protiletecké palby HACS, který byl umístěn na
střeše záďového stanoviště řízení palby. V letech 1931-32 byl instalován otočný
katapult, loď nesla původně jeden průzkumný letoun, později až tři letouny.
Od roku 1936 bylo navrženo několik plánů na modernizaci a úpravu celé třídy
London, zahrnující výměnu hnacího ústrojí, přebudování pancéřové ochrany
a přestavbu nástaveb. K výměně pohonu nakonec nedošlo, ale ostatní plány byly
realizovány. Od března 1938 do února 1941 byla HMS London v Chathamu kompletně přebudována, což výrazně
pozměnilo její vzhled. Po vzoru lehkých křižníků
Fiji, které byly stavěny ve
válečném období, obdržela novou kompaktnější nástavbu velitelského můstku,
kouřovody byly vyvedeny do dvou komínů a byl pozměněn systém pancéřování. Boční
pancéřový pás byl zesílen na tloušťku 89 mm, byl zbudován hangár pro uskladnění
letounů a napříč palubou probíhal pevný katapult. Původní čtyřhlavňové pom-pomy byly
nahrazeny dvěma osmihlavňovými pom-pomy stejné ráže a
doplněny dvěma čtyřhlavňovými komplety s vodou chlazenými kulomety ráže 12,7mm,
které byly umístěny vedle předního stožáru. Kulomety byly ale na konci roku 1941
nahrazeny osmi jednotlivými kanóny ráže 20 mm. Byly také instalovány další
související systémy, mimo jiné radar typ 273.
Veškeré tyto úpravy a přidané zbraně a pancéřování navýšily tonáž plavidla až na
hranici únosnosti zatížení konstrukce trupu, kdy na moři hrozily lodi vážné
problémy. Proto loď podstoupila další pětiměsíční přestavbu mezi prosincem 1942
a květnem 1943, při níž bylo mimo jiné demontováno vybavení pro palubní letouny,
ačkoli hangár zůstal zachován. Na konci roku 1943 loď obdržela další čtyři
dvouhlavňové komplety ráže 20 mm.
V dubnu 1944 tvořily protileteckou výzbroj čtyři dvouhlavňové komplety ráže 20mm
a šestnáct jednotlivých kanónů ráže 20mm a již dříve zmíněné pom-pomy. Mezi
dubnem a červnem 1945 byly demontovány čtyři jednohlavňové kanóny ráže 20mm a
nahrazeny čtyřmi dvouhlavňovými komplety ráže 20 mm a čtyřmi jednohlavňovými
kanóny Bofors Mk III. Z tohoto přehledu je vidět, jak se protiletecká obrana
lodi dynamicky měnila podle potřeb námořnictva.
HMS London po přestavbě v roce 1941
Od svého uvedení do služby sloužila HMS London s První křižníkovou
squadronou do března 1939. Po modernizaci, která skončila v únoru 1941, se
zapojila do honu na německou bitevní loď
Bismarck v severním
Atlantiku. V následujícím zátahu na německá obchodní plavidla spolu s
torpédoborcem Brilliant zajistila 4. června zásobovací tankery Esso
Hamburg a Esso Colon, a následujícího dne tanker Egerland. Dne 21.
června pak v centrálním Atlantiku zadržela zásobovací loď Babitonga.
Nicméně se již v té době začaly negativně projevovat úpravy provedené při
modernizaci a nadměrná zátěž kladená na konstrukci trupu si při operacích v
divokých vodách Atlantiku vybírala svou daň. V důsledku toho musela HMS
London do doků, kde absolvovala "odtučňovací kúru" mezi říjnem 1941 a lednem
1942. Po provedených opravách byla loď vyslána do arktických vod, kde bylo jejím
úkolem krytí spojeneckých konvojů směřujících do Ruska až do listopadu 1942. Při
těchto misích se opět projevily problémy s integritou trupu a loď musela v
prosinci 1942 znovu podstoupit opravy v loděnicích, které trvaly do května 1943.
Po návratu do služby byla HMS London převelena k Východní flotile, kde
sloužila až do konce války. V červnu 1949 se vydala na svoji poslední plavbu z
Hong Kongu do Británie a byla zakotvena na řece Fal (Cornwall), kde byla
vyřazena ze služby. Dne 3. ledna 1950 pak byla prodána společnosti BISCO, která
ji nechala odtáhnout na vrakoviště T. W. Ward v Barrow, kde 25. ledna 1950
započalo její sešrotování.
Technicko-Taktická Data:
r. 1929 | r. 1941 | |
Celková délka | 192,9 m | |
Šířka | 20 m | |
Ponor | 5,2 m | ? |
Výtlak standardní | 9 750 t | ? |
Výtlak maximální | 13 220 t | ? |
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | |
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) | 8 x 102 mm Mk16 (4x2) | |
12 x 2pdr pom-pom (2x4 + 4x1) | 16 x 2pdr pom-pom (2x8) | |
- | 8 x 12,7 mm MG (2x4) | |
8 x 533 mm torpédomety (2x4) | ||
Pancéřování | bok 25mm+114mm(kotelny), paluba 35mm, dělové věže 25mm |
+ bok 85 mm |
Max. rychlost | 32,25 uzlu | |
Pohon | 8 tři-bubnových kotlů Admiralty | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius | 12 500 nm. při 12 uzlech | |
Zásoba paliva | 3 210 t | |
Letouny | 1 | 3 |
Posádka | 700 mužů | |
Zařazena do služby | 31. ledna 1929 | |
Vyřazena ze služby / potopena | červen 1949 |
Copyright © All Rights Reserved