NAVIGACE |
|
|
HMS Kent
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Kent
Rozsáhlá třída těžkých křižníků Kent byla kvalitativně nadřazena předcházející třídě Cavendish. Ve srovnání s těžkými křižníky jiných zemí (z období jejího vzniku) měla sice poněkud horší výzbroj a slabší pancéřovou ochranu, ale dominovala svým obrovským akčním rádiem, který dosahoval při ekonomické rychlosti až 13 300 námořních mil. Tato třída byla zkonstruována právě pro dosažení nadvlády v rozsáhlém britském Commonwealthu a působila od Batávie, přes China Station (neboli Hongkong), až po Japonské souostroví, od polárních moří až po tropické vody rovníkových oceánů. V době války pak měly tyto křižníky za úkol chránit obchodní trasy a likvidovat nepřátelská korzárská plavidla. Dvě poslední jednotky HMS Australia a HMS Canberra byly postaveny pro RAN (Royal Australian Navy).
HMS Kent byla postavena v loděnicích v Chathamu. Kýl byl položen 15. listopadu 1924, trup byl spuštěn na vodu 16. března 1926 a loď byla uvedena do služby 25. června 1928.
Výzbrojí hlavní ráže se třída Kent řadila mezi rovnocenné těžké
křižníky, tak jak je definovala Washingtonská smlouva, to znamená, že lodě nesly
osm děl ráže 203 mm (8"/50cal.) Mk8. Jednalo se o výborné kanóny Vickers,
které byly rozmístěny ve čtyřech dvouhlavňových věžích - dvě na přídi a dvě
na zádi. Původní design nabízel nebývale velký rozsah náměru hlavní, který
dosahoval až 70 stupňů a měl umožnit hlavní baterii boj proti létajícím cílům.
Rychlost elevace a rotace věží však byla příliš nízká a u děl se projevily
ještě další problémy, především s lafetami, a tak byl u pozdějších verzí
náměr zmenšen a také snížena rychlost náměru a odměru zbraní.
Sekundární výzbroj sestávala na HMS Kent původně ze čtyř kanónů ráže
102 mm (4"/45cal) Mk 5. Později byly nahrazeny osmi děly ráže 102 mm
(4"/45cal.) QF Mk16. Tyto kanóny byly na britské těžké křižníky nasazovány v
průběhu třicátých let a nahrazovaly do té doby velmi populární model Mark 5.
Kanóny byly označovány jako DP čili Dual Purpose (univerzální), ačkoli existovaly
názory, že k boji proti hladinovým plavidlům mají nedostatečně velkou ráži.
Používaly jak projektily HE (High Explosive), tak SAP (Semi Armor Piercing). Byly
uloženy ve čtyřech dvouhlavňových věžích a rozmístěny mezi třetím komínem a
zadním stanovištěm řízení palby.
Lehkou výzbroj tvořily čtyřhlavňové kulomety ráže 12,7 mm, později doplněny
rychlopalnými čtyřhlavňovými dvouliberními pom-pomy. V roce 1941 bylo doplněno
šest jednotlivých protileteckých kanónů ráže 20 mm a později byly nahrazeny
čtyřhlavňové kulomety ráže 12,7 mm dalšími šesti kanóny ráže 20 mm. V
dalších letech bylo ze stávajících dvanácti kanónů ráže 20 mm šest nahrazeno
třemi dvojhlavňovými komplety ráže 20 mm a dále dva čtyřhlavňové dvouliberní
pom-pomy byly nahrazeny dvěma osmihlavňovými komplety stejné ráže.
Ve srovnání s jinými těžkými křižníky měla třída Kent vysoko
umístěnou horní otevřenou palubu, což sice znamenalo prostorné dolní paluby a s
tím spojený komfort pro posádku, avšak lodě měly poměrně špatnou příčnou
stabilitu. Celková koncepce plavidel odrážela požadavky na silnou výzbroj a vysokou
rychlost a tak byly křižníky třídy Kent dlouhé a štíhlé, avšak boční
pancéřová ochrana byla omezena ve prospěch pancéřové paluby tloušťky 35 mm
chránící lodě proti leteckému útoku. To byl sice proti předchozí třídě
kvalitativní posun v ochraně, ale přesto nedokázala pancéřová paluba odolat
velkorážovým pumám. Boční pancéřování pak bylo zesíleno mezi lety 1935 - 38,
kdy byla celá třída modernizována a přebudována. Boční pancéřování bylo
doplněno pásem tloušťky 114 mm, pancéřem tloušťky 102 mm byly navíc chráněny
boky kotelen, ventilační šachty kotelen a prostory alternátorů. Muniční skladiště
měla stěny tloušťky 25 - 102 mm.
Po zkušebních plavbách byla také trojice komínů zvýšena o 4,5 metru. Na všech
lodích třídy s výjimkou HMS Kent byla zadní nástavba přebudována na
letecký hangár, všechny lodě obdržely katapult. Úpravy lodí v předválečném
období zvětšily jejich standardní výtlak na 10 300 tun. HMS Kent byla vybavena
radary typů 281, 284 a 285.
HMS Kent sloužila na dálném východě na základně China Station v Hongkongu
od svého uvedení do služby až do let 1937-38, kdy podstoupila modernizaci a
přezbrojení. V tomto období působila v rámci páté křižníkové eskadry. Po
vypuknutí války dostala za úkol bránit ostrovy v oblasti Indonésie (Sumatra, Borneo,
Filipíny aj.) proti útokům nepřátelských svazů a v roce 1940 pak prováděla krytí
konvojů s výsadky v Indickém oceánu. V létě téhož roku se HMS Kent
nacházela ve Středozemním moři v rámci třetí Eskadry a ze svých těžkých děl
ostřelovala italské pozice v severní Africe u měst Bardia v srpnu, a u
severo-lybijské Benghazi v září 1940. V noci ze 17. na 18. září 1940 byla
zasažena torpédem vypuštěným z italského letounu, které explodovalo blízko
přídě. Následné opravy trvaly až do září roku 1941. Poté sloužila HMS Kent
v domovské Home Fleet a od počátku roku 1942 doprovázela konvoje Severním Ledovým
oceánem. V roce 1944 podporovala útoky letadlových lodí na norské pobřeží,
nicméně v lednu 1945 byla vyřazena z aktivní služby a přesunuta do rezervy.
V roce 1946 sloužila jako terč pro námořní cvičení a 22. ledna 1948 byla prodána
společnosti BISCO. Dne 31. ledna 1948 dorazila do skotského města Troon, kde byla
rozřezána na vrakovišti West of Scotland Shipbreakers.
Technicko-Taktická Data:
r. 1928 | r. 1941 | r. 1944 | |
Celková délka | 192 m | ||
Šířka | 20,8 m | ||
Ponor | 4,9 m | ? | ? |
Výtlak standardní | 9 750 t | 10 300 t | 10 900 t |
Výtlak maximální | 13 450 t | 13 900 t | 14 500 t |
Výzbroj | 8 x 203mm BL Mk8 (8"/50 - 4x2) |
||
4 x 102mm Mk5 (4x1) | 8 x 102mm QF Mk16 HA (4"/45 - 4x2) |
||
- |
2 x 4x2pdr pom-pom | 2 x 8x2pdr pom-pom | |
8 x 12,7mm (2x4) | 12 x 20mm (12x1) | 12 x 20mm (6x1 + 3x2) | |
8 x 533mm torpédomety (2x4) |
|||
Pancéřování | bok 25,4mm, paluba 34,9mm, dělové věže 114mm |
bok 114 mm, paluba 34,9 mm, dělové věže 114 mm |
|
Max. rychlost | 31,5 uzlu | ||
Pohon | 8 kotlů Admiralty 3 | ||
4 turbíny Parsons | |||
Výkon | 80 000 ks | ||
Akční rádius (nám. míle) | 3 100 při 31,5 uzlu, 13 300 při 12. uzlech | ||
Zásoba paliva | 3 400 t | ||
Letouny | 1 | 3 | |
Katapult | - | 1 | |
Posádka | 700 mužů | ||
Zařazena do služby | 25. června 1928 | ||
Vyřazena ze služby / potopena | 1946 |
Copyright © All Rights Reserved