NAVIGACE |
|
|
Andrea Doria
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Caio Duilio
Bitevní loď Andrea Doria byla druhá za dvojice třídy Caio Duilio. Byla postavena v loděnicích Arsenale di la Specia, kýl byl položen 24. března 1912, loď byla spuštěna na vodu 30. března 1913 a dokončena 13. června 1916. Jednalo se vlastně o vylepšenou třídu Giulio Caesare a stejně jako tyto lodě, byla i Andrea Doria ve třicátých letech modernizována.
Modernizace probíhala od roku 1937 do roku 1940 v loděnicích Cantieri
Riuniti dell' Adriatico v Terstu a byly při ní instalovány nové hnací systémy,
čímž vzrostla maximální rychlost plavidla na 27 uzlů. Výtlak se zvýšil na 28 822
tun, což bylo poněkud méně než u sesterské lodi Caio Duilio.
Výzbroj baterie hlavní ráže tvořilo deset děl ráže 320 mm (12,6"/43,8 cal)
Model 1934 Terni. Původní sekundární výzbroj byla odstraněna a nahrazena dvanácti
děly ráže 135 mm (5,3"/45) Model 1938 umístěnými na přídi ve čtyřech
trojčitých věžích. Protileteckou výzbroj tvořilo po roce 1937 deset kanónů ráže
90 mm (3,5"/50 cal) Model 1939, dále pak osm kanónů ráže 100 mm/47 ve čtyřech
dvojhlavňových kompletech, 12-19 kanónů ráže 37mm/54 v jedno- a dvojhlavňovém
uložení a 16 kanónů ráže 20 mm/65 v dvojhlavňovém provedení.
Tři 450 mm podhladinové torpédomety byly při modernizaci demontovány.
Bitevní loď Andrea Doria byla se svojí sesterskou lodí Caio Duilio nasazována do společných
akcí. Na počátku roku 1941 se snažily postavit britskému námořnictvu, konkrétně
středomořskému svazu "H", což se jim však nepodařilo. Na přelomu let 1941
a 1942 bylo jejich úkolem doprovázet zásobovací konvoje ze severní Afriky a zároveň
narušovat britské zásobování Malty. Italské konvoje doprovázela Andrea Doria
ve dnech 15.-18. prosince 1941, kdy se při této misi střetla s britskými křižníky,
dále pak 3.-6. ledna a 22.-25. ledna 1942. Ve dnech 13.-16. února 1942 pak Doria
útočila na britský zásobovací konvoj směřující na Maltu.
Od března 1942 se Andrea Doria nezúčastnila žádných bojových akcí a po
italské kapitulaci byla 9. září 1943 přesunuta na Maltu. V červnu 1944 se vrátila
do Itálie, ale podobně jako Caio Duilio
sloužila pouze jako školní loď.
Andrea Doria byla vyřazena až v roce 1956 a letech 1957-58 byla sešrotována.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 186,2 m |
Délka při čáře ponoru | 180 m |
Šířka | 28 m |
Ponor | 9,75 m |
Výtlak standardní | 23 887 t |
Výtlak maximální | 28 822 t |
Výzbroj | 10 x 320 mm (12,6"/44) |
12 x 135 mm (5,3"/45) | |
10 x 90 mm (3,5/48) AA | |
8 x 100 mm AA | |
19 x 37 mm AA | |
16 x 20 mm AA | |
Pancéřování bok | 203,2 mm - 247,6 mm |
Pancéřování barbety | 233,7 mm |
Pancéřování dělové věže | 279,5 mm |
Pancéřování velitelská věž | 279,5 mm |
Max. rychlost | 27 uzlů (deklarovaná rychlost - skutečná kolem 22 uz.) |
Pohon | 8 bubnových kotlů Yarrow |
2 x parní turbíny Belluzzo | |
Výkon | 85 000 ks |
Zásoba paliva | 2 250 t nafty |
Akční rádius | 4 250 námořních mil při 10 uzlech |
Posádka | 1 198 mužů |
Zařazena do služby | 30. března 1913 |
Vyřazena ze služby / potopena | 1956 |
Copyright © All Rights Reserved