NAVIGACE |
|
|
Caio Duilio
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Caio Duilio
Série dvou bitevních lodí Caio Duilio byla druhou třídou bitevních lodí postavených pro italskou marínu před První světovou válkou. Lodě byly uvedeny do služby až v letech 1915 a 1916 a tak do bojů nezasáhly. Jednalo se o lodě s konstrukčním výtlakem 21 751 tun, se silnou výzbrojí, ale slabě pancéřované. Obě jednotky prošly v letech 1937-1940 rozsáhlou přestavbou.
Loď Caio Duilio byla stavěna v loděnicích Cantieri di Castellemare di Stabia, kýl byl položen 24. února 1912 a trup byl spuštěn na vodu 24. dubna 1913. Loď pak byla dokončena v loděnicích Cantieri Ansaldo v Janově a uvedena do služby 10. května 1915.
Caio Duilio v roce 1915
Design trupu a umístění výzbroje a hnacích systémů byl velmi
podobný jako u lodí třídy Giulio
Caesare, ale uspořádání nástaveb bylo poněkud jiné. Také umístění
sekundární výzbroje se lišilo.
Původní výzbroj z roku 1915 tvořilo třináct děl ráže 305 mm (12"/46 cal)
Model 1909 v konfiguraci 2 x dvoudělová věž a 3 x třídělová věž. Prostřední
věž byla později demontována. Sekundární výzbroj tvořilo šestnáct děl ráže
152 mm (6"/45 cal) uložených v kasemetech na přídi a na zádi. Na věžích
hlavní baterie bylo umístěno třináct protileteckých děl ráže 76 mm (3"/50
cal).
Při rekonstrukci ve třicátých letech byla demontována prostřední věž hlavní
baterie a ostatní věže byly vybaveny deseti kanóny ráže 320 mm (12,6"/43,8 cal)
Model 1934 Terni, což byly převrtané hlavně ráže 12", stejné jako na lodích Caesare.
Původní sekundární výzbroj byla odstraněna a nahrazena dvanácti děly ráže 135 mm
(5,3"/45) Model 1938 umístěnými na přídi ve čtyřech trojčitých věžích.
Tato děla vyráběly zbrojovky Ansaldo a OTO a v italském námořnictvu byly kromě
třídy bitevních lodí Caio Duilio používány také na křižnících třídy
Capitani Romani. Byly určeny k boji proti lehce chráněným hladinovým
cílům, jejich hlavně v trojitém uspořádání měly každá nezávislý elevační
systém a jejich kadence se pohybovala v rozmezí 6-7 ran za minutu. jejich dostřel byl
přibližně 19 600 metrů.
Hlavní protileteckou výzbroj tvořilo po roce 1937 deset kanónů ráže 90 mm
(3,5"/50 cal) Model 1939. Tyto moderní kanóny byly používány i na
nejnovějších italských bitevních lodích třídy Littorio a byly umístěny v jednohlavňových
věžích po bocích lodi. Kvůli své moderní koncepci, která předběhla svou dobu,
trpěly různými "dětskými nemocemi", ale přesto to byly kanóny výborných
balistických vlastností s kadencí až 12 ran za minutu. Hlavně měly tzv.
quadaxiální (čtyř-osé) uložení, které umožňovalo nejen rotaci a elevaci hlavně,
ale také korekci příčného a podélného pohupování plavidla a bylo zapotřebí 11
gyroskopů pro fungování tohoto složitého zařízení.
Další protileteckou výzbroj tvořilo osm kanónů ráže 100 mm/47 ve čtyřech
dvojhlavňových kompletech, 12-19 kanónů ráže 37mm/54 v jedno- a dvojhlavňovém
uložení a 16 kanónů ráže 20 mm/65 v dvojhlavňovém provedení.
Tři 450 mm podhladinové torpédomety byly při modernizaci demontovány.
Hnací systémy tvořilo původně 20 uhlových kotlů Yarrow a 3
Parsonsovy turbíny. Tyto byly vyměněny za 8 naftových kotlů Yarrow a dvě turbíny
Belluzzo a původní čtyři lodní šrouby byly zredukovány na dva. Modernizací
pohonných jednotek se zvýšil výkon soustrojí z původních 31 000 na 85 000
koňských sil a plavidlo dosahovalo rychlosti až 27 uzlů. Ta se sice časem snižovala,
ale i tak to byly velice rychlé lodě.
Caio Duilio v roce 1937
Trup lodi byl prodloužen o více než deset metrů přičemž byla protažena a zúžena příď pro dosažení vyšších plavebních rychlostí. Standardní výtlak vzrostl z 21 751 tun na 23 887 tun a maximální z 25 086 tun na 29 391 tun. Pancéřování bylo provedeno z chrom-niklové oceli, boční pancéřový pás tloušťky 79 mm obepínal celý trup, v centrální části dosahoval tloušťky 129 - 249 mm. Věže hlavní baterie měly čela silná 279,4 mm a boky 238 mm silné. Palubu chránil pancéř tloušťky 12,7 mm - 101 mm. Velitelská věž měla stěny silné 100 mm - 259 mm.
Bitevní loď Caio Duilio nezasáhla do bojů První světové války. Ve dvacátých letech byla částečně modernizována, v roce 1925 došlo k explozi v centrální dělové věži a loď poté byla vyřazena z provozu do roku 1928. Od 1. dubna 1937 do roku 1940 probíhala přestavba v loděnicích Cantieri del Tirreno v Janově.
Po vstupu Itálie do Druhé světové války v roce 1940 se Caio Duilio v
rámci italské středomořské flotily několikrát střetla s britskými silami, ale
kvůli špatné bojové morálce a převaze britských sil nebyli Italové nikdy
přesvědčivě úspěšní.
Caio Duilio byla 11. listopadu 1940 potopena torpédy na mělčině v Tarentském
přístavu spolu s loděmi Conte di
Cavour a.Littorio. Útok provedly
letouny Swordfish z letadlové lodi Illustrious.
Loď Caio Duilio byla později vyzdvižena a během šesti měsíců opravena. V
prosinci 1941 pak prováděla Caio Dulio krytí konvojů ze severní Afriky a 17.
prosince byla při jedné z akcí napadena britskými křižníky a torpédoborci. V lednu
1942 opět doprovázela několik konvojů z Afriky a v únoru se pokoušela narušit
britské konvoje směřující na Maltu. Od dubna 1942 se už nezúčastnila dalších
operací a po kapitulaci Itálie v roce 1943 byla v září přesunuta na Maltu. Zpět k
italské flotile se vrátila už v roce 1944, avšak upravená jako školní loď.
Dne 1. listopadu 1956 byla Caio Duilio vyřazena ze služby a v letech 1957-58 pak sešrotována.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 186,2 m |
Délka při čáře ponoru | 180 m |
Šířka | 28 m |
Ponor | 9,75 m |
Výtlak standardní | 23 887 t |
Výtlak maximální | 29 391 t |
Výzbroj | 10 x 320 mm (12,6"/44) |
12 x 135 mm (5,3"/45) | |
10 x 90 mm (3,5/48) AA | |
8 x 100 mm AA | |
19 x 37 mm AA | |
16 x 20 mm AA | |
Pancéřování bok | 203,2 mm - 247,6 mm |
Pancéřování barbety | 233,7 mm |
Pancéřování dělové věže | 279,5 mm |
Pancéřování velitelská věž | 279,5 mm |
Max. rychlost | 27 uzlů (deklarovaná rychlost - skutečná kolem 22 uz.) |
Pohon | 8 bubnových kotlů Yarrow |
2 x parní turbíny Belluzzo | |
Výkon | 85 000 ks |
Zásoba paliva | 2 250 t |
Akční rádius | 4 250 mil při 12 uzlech |
Posádka | 1 198 mužů |
Zařazena do služby | 24. dubna 1913 |
Vyřazena ze služby / potopena | 1. listopadu 1956 |
Copyright © All Rights Reserved