NAVIGACE |
|
|
Trieste
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Trento
Trieste byla druhá loď třídy
Trento ale přesto byla dokončena jako první. Byla postavena společností
STT v Terstu (Trieste). Její kýl byl položen 22. června 1925, trup byl spuštěn na vodu 24.
října 1926 a loď byla dokončena a uvedena do služby 21. prosince 1928.
Výzbroj byla stejná jako na
Trento, tedy osm kanónů ráže 203 mm/50 cal uložených ve čtyřech
dvojvěžích. Tato děla měla při maximálním náměru 45° dostřel přibližně 27 500
metrů při použití protipancéřové munice. Jejich nedostatkem, kromě velkého
rozptylu baterie, byla i nízká kadence - pouze 3 rány za minutu.
Sekundární výzbroj tvořila stará rakousko-uherská děla ráže 100 mm. Jednalo se o
modernizované modely Škoda umístěné v nové lafetáži s maximálním úhlem náměru
85°. Děla byla uložena v osmi dvouhlavňových kompletech. Protileteckou výzbroj
uzavíraly čtyři pom-pomy Vickers ráže 40 mm a čtyři kulomety ráže 12,7 mm. V
letech 1937/38 byly odstraněny čtyři dvoj-kanóny ráže 100 mm a všechny kulomety
a byly nahrazeny osmi kanóny ráže 37 mm (4x2) a osmi kulomety ráže 13,2 mm
(4x2). V roce 1943 bylo doplněno osm kanónů ráže 20 mm (8x1).
Výzbroj doplňovalo osm pevných torpédometů ráže 533 mm uložených po dvojicích v
bocích plavidla.
Pohonné jednotky se skládaly z dvanácti kotlů umístěných ve třech kotelnách a
ze čtyř turbín umístěných ve dvou strojovnách. Při zkušebních plavbách loď
dosahovala rychlosti přes 35 uzlů, ale bojová rychlost byla pochopitelně nižší.
Plavidlo bylo vybaveno katapultem na přídi a mohlo nést až tři průzkumné
letouny. Povrchový ani protiletecký radar ve výzbroji nebyl.
Trieste po uvedení do provozu nastoupila běžnou mírovou službu. V roce
1933 se připojila ke Třetí divizi a stala se její vlajkovou lodí. Její bojové
záznamy jsou velmi podobné sesterské lodi
Trento, protože povětšinou působily spolu. Dne 27. listopadu 1940 se
Trieste zúčastnila bitvy u mysu Spartivento, ve dnech 27.-29. března 1941 se
v rámci Třetí divize účastnila bitvy u Matapanu. Dne 21. listopadu 1941 byla
zasažena torpédem odpáleným z britské ponorky HMS Utmost a ačkoli
poškození bylo vážné, lodi se podařilo doplout na základnu v průlivu Messina.
Následné opravy trvaly do poloviny roku 1942 a poté se opět připojila k flotile.
Její osud se završil při spojeneckém náletu dne 10. dubna 1943 na přístav La
Maddalena na Sardinii. Trieste byla zasažena několika bombami z
amerického bombardéru
B-24 Liberator.
Její vrak byl po válce prodán Španělsku a loď měla být opravena a přestavěna na
letadlový nosič, ale z plánů nakonec sešlo a v padesátých letech byla
sešrotována.
Technicko-Taktická Data (1943):
Celková délka | 196,96 m |
Délka při čáře ponoru | 190 m |
Šířka | 20,6 m |
Ponor | 6,8 m |
Výtlak standardní | 10 679 t |
Výtlak maximální | 13 764 t |
Výzbroj | 8 x 203 mm/50 (4x2) |
8 x 100 mm/47 (4x2) | |
8 x 37 mm/39 (4x2) | |
8 x 20 mm (8x1) | |
8 x 13,2 mm MG (4x2) | |
8 x 533 mm torpédomety (2x4) | |
Pancéřování | paluba 50 mm, bok 70 mm, věže & můstek 100 mm |
Max. rychlost | 35 uzlů |
Pohon | 10 kotlů Yarrow |
4 převodované turbíny Parsons SR | |
Lodní šrouby | 4 |
Výkon | 150 000 ks |
Zásoba paliva | 2 120 t |
Akční rádius | 4 160 nám. mil při 16 uzlech |
Letouny | 3 |
Katapulty | 1 |
Posádka | 723 |
Zařazena do služby | 21. prosince 1928 |
Vyřazena ze služby / potopena | 10. dubna 1943 |
Copyright © All Rights Reserved