NAVIGACE |
|
|
Yamashiro
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída: Fuso
Bitevní loď Yamashiro třídy Fuso o standardním výtlaku 34 700 tun byla postavena firmou Kawasaki v loděnicích Yokosuka. Kýl byl položen 20. listopadu 1913, trup byl spuštěn na vodu 3. listopadu 1915 a loď byla dokončena a uvedena do služby 31. března 1917.
Hlavní výzbroj tvořilo dvanáct děl ráže 356 mm (14"/45) Model 1908 uložených v šesti dvoudělových věžích - dvě na přídi, dvě uprostřed lodi a dvě na zádi. Tato děla konstrukčně vycházela z britských kanónů Vickers 14", použitých na bitevním křižníku Kongo. Sekundární výzbroj, určenou na obranu proti torpédoborcům a jiným slabě pancéřovaným cílům, tvořilo 16 děl ráže 152 mm uložených v pancéřových kasematech po bocích trupu
Yamashiro byla modernizována v letech 1932-1933. Při této přestavbě byl především prodloužen trup, instalována protitorpédová obšívka a zesílena pancéřová ochrana a v neposlední řadě byl vyměněn pohonný systém. Mimo jiné byl zvětšen náměr 14" děl z 25° na 43°. V únoru roku 1935 byla provedena druhá přestavba, při níž se zásadně změnil vzhled lodi. Komíny byly sloučeny v jeden a na místě původní velitelské věže vyrostla rozsáhlá struktura pagodovitého vzhledu se spoustou dálkoměrů a protileteckých zbraní a se stanovišti řízení palby. Byla také zesílena protiletadlová baterie přidáním osmi děl ráže 127 mm a šestnácti rychlopalných kanónů ráže 25 mm. Další kanóny této ráže byly přidány v průběhu Druhé světové války, až se jejich počet vyšplhal na 54. Mimoto bylo instalováno osm kanónů ráže 13 mm, které však byly v roce 1944 zase odebrány. Do výzbroje byly přidány tři hydroplány vypouštěné z katapultu na zádi.
Bitevní loď Yamashiro se přes svoje stáří účastnila většiny
bojových akcí japonské válečné flotily.
S vývojem událostí ve Filipínské oblasti na podzim roku 1944 (viz. popis u lodi Fuso), přikročila japonská admiralita k
riskantnímu plánu "Sho". Jeho základem byly dva silné japonské svazy
bitevních lodí - Střední pod velením admirála Kurity sestával z pěti bitevních
lodí a deseti křižníků a Jižní pod velením vice admirála Nishimury sestávajícím ze dvou
bitevních lodí a jednoho křižníku následovanými japonskou 5. flotilou. Dne 20.
října 1944 vyplula Střední skupina z Bornea s cílem zaútočit na americké invazní
síly. Výtečně rozmístěné americké ponorky signalizovaly svaz již 23. října po
půlnoci a dva japonské křižníky byly potopeny. Následující den byla napadena
palubními letouny bitevní loď Musashi a
byla potopena. Zbytek japonského svazu pokračoval dál na východ průlivem San
Bernardino a ocitl se tváří v tvář americkému svazu eskortních letadlových lodí a
torpédoborců. Američané byli vystaveni nepřátelské palbě, neboť jejich
nejsilnější výzbroj tvořila děla ráže 127 mm. Velitel amerického svazu však
manévroval tak obratně, že přišli pouze o jednu letadlovou loď a naopak se útoky
palubních letounů podařilo japonský svaz odrazit.
Mezitím jižní skupina pokračovala průlivem Surigao k zálivu Leyte, kde však byly
rozmístěny americké bitevní lodě, které pokrývaly celou oblast. První se dostala
do střetu bitevní loď Fuso spolu se dvěma
torpédoborci a byla záhy potopena. V tu dobu Yamashiro, která byla ještě v
průlivu, plula dál aniž by tušila co ji čeká. Překvapení jejího velitele
(kontra-admirál Shinoda) i
posádky bylo takové, že když narazila na americké síly, odpovídala absolutně
nekoordinovanou palbou a při následném pokusu o obrat byla totálně rozstřílena
jednou ze starších amerických bitevních lodí (pravděpodobně USS Tennessee BB-43). Potopila
se později v noci 25. října 1944. Později dorazila japonská 5. flotila ale ta se
obrátila a pouze za cenu ztráty dalších dvou křižníků unikla.
Technicko-Taktická Data(1935):
Celková délka | 212,75 m |
Šířka | 31,75 m |
Ponor | 10,91 m |
Výtlak standardní | 34 700 t |
Výtlak maximální | 38 676 t |
Výzbroj | 12 x 356 mm (14"/45) |
16 x 152 mm (6"/50) | |
8 x 127 mm (5"/40) DP | |
54 x 25 mm | |
Pancéřování - boční pás | 305 mm |
Pancéřování - paluba | 50,8 mm - 90,5 mm |
Pancéřování - věže | 305 mm |
Pancéřování - velitelská věž | 349 mm |
Max. rychlost | 25 uzlů |
Pohon | 6 naftových kotlů Kanpon |
4 turbíny Brown-Curtis | |
Výkon | 75 000 ks |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 4 500 t |
Akční rádius | 11 000 nám. mil při 16. uzlech |
Letouny | 3 |
Posádka | 1 463 mužů |
Zařazena do služby | 1918 |
Vyřazena ze služby / potopena | 25. října 1944 |
Copyright © All Rights Reserved