NAVIGACE |
|
|
Musashi
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída: Yamato
Bitevní loď Musashi byla druhou a poslední dostavěnou lodí třídy Yamato. Byla postavena firmou Mitsubishi Heavy Industries v loděnicích Nagasaki. Kýl byl položen 29. března 1938, loď byla spuštěna na vodu 1. prosince 1941 a uvedena do služby 5. srpna 1942. Loď byla pojmenována podle japonské provincie jejíž součástí je i Tokio.
Úvod - představební přípravy
Lodě třídy Yamato byly nejen největší bitevní lodě postavené v Japonsku, ale i největší bitevní lodě postavené vůbec. Konstrukční výtlak lodí činil 61 000 tun a maximální přes 70 000 tun! Takové kolosy nebyla schopna postavit žádná japonská loděnice bez předchozích úprav. Tyto přípravy znamenaly nejprve výběr vhodných přístavů, dále zesílení skluzů nebo rozšíření doků, stavbu nových jeřábů s vysokou nosností a přepravních plavidel schopných unést obrovské dělové věže hlavní baterie a to vše při maximálním utajení. Například v Kure, kde byla stavěna Yamato, byl prohlouben stavební dok o tři stopy aby trup mohl vůbec plout a celá oblast byla zastřešena proti možnému sledování z nedaleké hory. Jediným dalším možným přístavem, kde bylo možno stavět tak rozměrné lodě bylo Nagasaki. Zde byl místo doku použit skluz, který musel být také rozšířen a zesílen. Stavba více než 30 000-tunového trupu si také vyžádala rozšíření dílen, které poté zabíraly plochu téměř 87 000 m2, a stavbu dvou plovoucích jeřábů o nosnosti 150 a 350 tun, které zvedaly těžké pláty pancéřování. Pro zajištění utajení byl celý skluz zakryt oponou se sisalových lan, jejichž celková délka činila 3 029 km a vážila 408 tun. Tato obrovská spotřeba sisalových lan způsobila jejich nedostatek na japonském trhu a vyvolala stížnosti rybářů :-) Zajímavé byly i lodě přepravující dělové věže a 18" hlavě. Věže byly vyráběny v Kure vážily téměř 2 500 tun a musely být nějak přepraveny do Nagasaki, kde byla stavěna Musashi, nebo do Yokosuky, kde byla stavěna Shinano. V Sasebo - jedné ze třech největších japonských námořních základen - byl vybudován suchý dok, který byl schopen pojmout tyto lodě, a zde byla také určena jejich základna.
Konstrukce, ochrana
Jedním z významných aspektů trupu lodí třídy Yamato byl ten, že jejich poměr délky k výtlaku byl nízký a jejich poměr délky k rychlosti byl malý ve srovnání jak s ostatními loděmi japonské flotily, tak proti lodím jiných loďstev. Tuto skutečnost vyjádřenou v číslech ukazuje následující tabulka:
Nagato | HMS Nelson | Yamato | |
poměr délka/výtlak | 98,14 | 101 | 112,2 |
poměr délka/rychlost | 1,001 | 0,852 | 0,94 |
Zajímavější je však asi koeficient příčného řezu ponořené
části, tedy tzv. "block koeficient", který činil 0,612, což je asi nejvyšší hodnota
mezi všemi bitevními loděmi. Z toho vyplývá, že lodě Yamato měly velice
malý ponor vzhledem k tonáži. To byl jeden ze základních požadavků kladených na
konstruktéry z důvodů mělkých kotvišť a přístavů japonské flotily. Nicméně
jejich ponor při plném naložení dosahoval 10,68 metru a některé části některých
námořních základen a nájezdy do doků musely být prohloubeny. Dalším technickým
problémem bylo snížení hydrodynamického odporu trupu a maximální zefektivnění
hnacího systému. Studie byly prováděny v Námořním Technickém a Výzkumném
Institutu v Tokiu v největším testovacím bazénu v Japonsku, který byl dlouhý 245,5
m, široký 12,5 m a hluboký 6,5 m. Eperimenty vedly k navržení jakési cibulovité
předsunuté přídě, nevětší, jakou kdy japonští konstruktéři stavěli. Efekt byl
však jednoznačný - při rychlosti 27 uzlů byl snížen odpor trupu až o 8,2%.
Zlepšením designu závěsů hřídelů lodních šroubů a břišních kýlů pak bylo
dosaženo dalšího snížení odporu. Úspory na efektivním výkonu pak činily 7 910 -
15 820 HP (koňských sil). Při rychlostních testech 65 000 tunové Yamato s
hnacím systémem o výkonu 153 550 HP pak bylo dosaženo rychlosti 27,46 uzlu a
efektivní výkon byl spočítán na 76 700 EHP a efektivnost strojů při standardní
rychlosti 18 uzlů byla 58,7%, což byl skvělý výsledek.
Pancéřové pláty bočního pásu byly ve střední části trupu spojovány vrchním
přeplátováním, z čehož měli konstruktéři nejprve obavy kvůli nautickým
vlastnostem a obtékání trupu, ale v praxi se tato metoda výborně osvědčila,
protože největší odpor a tlak vody byl v přední a zadní části trupu a zde bylo
použito klasického zadního spojování plátů. Pro maximální pevnost pancéřování
a zároveň úsporu hmotnosti byly použity nové postupy při budování trupu. Některé
části pancéřování sloužily zároveň jako nosníky. Spodní část bočního
pancéře tvořila zároveň podélné konstrukční členy. Tuto metodu již
předtím Japonci použili u středního pancéřování křižníků Furutaka. Další přídavné
pancéřování bylo upevněno pomocí elektrického svařování, což byla pro japonské
loďaře poměrně novinka (poprvé použito v roce 1934 u 10 000 tunové ponorky Taigei).
Elektrického svařování však bylo použito výhradně mimo podélné konstrukční
prvky, jelikož to konstruktéři, poučení z několika nedávných nehod torpédoborců
stavěných touto metodou, nepovažovali za bezpečné (v letech 1934-35 se tři lodě na
rozbouřeném moři rozlomily a potopily a jedna utrpěla vážné škody). Většina
nástaveb na lodi byla také zbudována pomocí elektrického svařování a největší
svařovaný blok měl výšku 10,9 metru a hmotnost 80 tun. Celková délka svařovaných
spojů dosáhla 463,8 km přičemž bylo použito 7 507 536 svařovacích prutů. Naproti
tomu bylo použito 6 150 300 nýtů. Hlavní podélné konstrukční prvky byly provedeny
ocelí Ducol, zatímco ostatní středně tvrdou ocelí. Centrální podélné pažení
bylo zdvojené a podepíralo palubní pancéřové pláty tloušťky 200 mm. Paluba,
navržená od přídě k zádi prakticky rovná, umožňovala použití nepřerušovaných
podélných konstrukčních prvků, což se také odrazilo na úsporách hmotnosti.
Každopádně pancéřování lodí Yamato bylo výtečné - životně
důležitá centra lodi byla chráněná pancéřem tloušťky 410 mm z tvrzené oceli
Vickers schopné odolat dopadu AP projektilu ráže 18" na vzdálenost 19 900 metrů
a více, pláty pancéřové paluby o tloušťce 200 mm z oceli MNC byly schopné prorazit
pouze protipancéřové pumy o hmotnosti 991 kg shozené z výšky min. 3 400 metrů.
Dokonce i nejhornější paluby na přídi a zádi, mimo vitální centra lodi, byly
chráněny pancéřem z oceli CNC tloušťky 35-50mm, který byl schopen odolat 250 kg
pumě ze střemhlavých bombardérů. Boční pancéřový pás tloušťky 410 mm byl
vyroben z oceli Vickers a zesílen ocelí Ducol tloušťky 8,9mm. Čela věží hlavní
dělové baterie chránil pancéř tloušťky 650 mm (!) a jejich boky byly 381 mm silné.
Barbety měly tloušťku 546 mm a velitelská věž 495 mm. Loď byla rozdělena na 1 065
vodotěsných oddílů pod čárou ponoru a 82 oddílů nad hlavní pancéřovou palubou.
Pancéřováním byly chráněny systémy řízení, kouřovody a především muniční
skladiště. Pancéřová ochrana byla tak mohutná, že na ni připadalo 34,4 % z
celkového výtlaku lodi.
Na rozdíl od ostatních japonských lodí byly lodě Yamato výborně navrženy
pro přežití v případě poškození. To jednoznačně prokázala jak Musashi
tak i Yamato ve svých posledních hodinách. Ačkoli obě utrpěly mnohé
zásahy, byly schopné se udržet na hladině a ještě manévrovat. Schopnost přežití
jim dovoloval design trupu mnohem vyšší kategorie než měly např. lodě Nagato - zatímco u Nagato byla výška
přídě a zádě nad vodou 7,89 metru respektive 4,78 metru, u lodí třídy Yamato
to bylo 9,99 metru resp. 6,37 metru. Toto dávalo lodím Yamato rezervu ve
výtlaku 54 450 tun oproti 29 292 tun u lodí třídy Nagato. Yamato a Musashi
byly konstruovány tak, aby si zachovaly stabilitu i při náklonu 20 stupňů.
Lodě třídy Yamato byly také první japonské válečné lodě, ve kterých
byla nainstalována klimatizace. Nebyla sice ve všech obytných částech lodi, ale i tak
prý měly lodě Yamato a Musashi mezi námořníky reputaci jedněch z
nejpohodlnějších lodí v japonském válečném námořnictvu.
Výzbroj
Hlavní výzbroj lodi tvořilo devět děl ráže 460mm (18,1"/44)
umístěných ve třech trojhlavňových věžích - dvě na přídi a jedna na zádi.
Věže konstrukčně vycházely z (mnohem menších) věží pro kanóny ráže 6,1"
používaných na křižnících Mogami
(na starších typech japonských bitevních lodí byly pouze dvouhlavňové věže
hlavní baterie). Děla byla největší, jaká kdy byla na lodi instalována. Až do
konce války Japonci oficiálně uváděli označení Type94 400 mm, aby utajili
jejich skutečnou ráži. Celkem bylo vyrobeno 27 kusů těchto děl, přičemž
americkým okupačním jednotkám se podařilo získat pouze dvě neporušené hlavně,
které byly posléze přepraveny do Dahlgren Proving Grounds ve státě Virginia na
testování. Každá hlaveň vážila 165 tun a byla dlouhá 20,7 metru. Hlaveň měla 72
drážek a kadence byla 1,5 - 2 rány za minutu. Tato děla používala tři typy
munice: Protipancéřové projektily - APC Type 91 o hmotnosti 1 460 kg, bombardovací -
HE o hmotnosti 1 360 a zápalné protiletecké šrapnely - IS (Incendiary Shrapnel) zvané
Sankaidan o hmotnosti 1 360 kg. Úsťová rychlost byla 780 m/s (APC) nebo 805 m/s (HE,
IS). Tlak v nábojové komoře dosahoval hodnot 3 000 - 3 200 kg/cm2. Hnací
nálož se nabíjela po šesti vacích (pytlích). Průraznost projektilů byla při
teoretické nulové vzdálenosti od cíle 864 mm homogenního pancéře a na vzdálenost
30 km činila průraznost 416 mm pancéře. Průměrná životnost hlavně byla
odhadována na 150 - 250 ran. Zásoba munice na lodi činila 100 projektilů na hlaveň,
přičemž v každé věži bylo uloženo 180 projektilů v rotující části a zbytek v
muničním skladišti. Maximální elevace hlavně byla 45 stupňů a tehdy činil
dostřel děl 42 030 metrů. Rychlost elevace byla 10 stupňů za sekundu. Věž se
otáčela rychlostí 2 stupně za sekundu v maximálním rozsahu +/- 150 °. Odskok
hlavně činil 1,43 metru.
Vzhledem k obrovské ráži byla předpokládána také obrovská rázová vlna při
střelbě a tomu musel být přizpůsoben design všech zařízení a zbraňových
systémů na otevřené palubě. Zatímco tlaková vlna ze dvou zároveň pálících
16" děl byla spočítána na 1,4 kg/cm2 ve vzdálenosti 15 cm od ústí
hlavní, u třech 18" hlavní to již bylo 4,17 kg/cm2. To byly značné
hodnoty vzhledem ke skutečnosti, že již tlaková vlna o síle 0,1 kg/cm2
dokáže smést člun z paluby a tlaková vlna o síle 0,46 kg/cm2 prý
dokáže strhat šatstvo z mužů a způsobit jim dočasné bezvědomí. To znamenalo, že
při střelbě hlavní baterie nemohl být na horní palubě žádný člun a stanoviště
protileteckých zbraní musela být chráněna štíty proti účinkům rázové vlny.
Všechny hlídkové a záchranné čluny musely být umístěny v hangárech situovaných
po obou stranách zádě. Ventilátory na horní palubě byly redukovány na minimum a
umístěny v prostorách, kde nebyla tlaková vlna tak silná. Zaštítění
protileteckých zbraní sice umožnilo jejich používání i při palbě hlavní baterie,
na druhou stranu však značně omezilo jejich počet a umístění. Po propuknutí války
však vyvstala potřeba většího nasazení protileteckých zbraní a proto byly i na
lodě třídy Yamato přidány další protiletecké kanóny, tyto však již bez
ochranných štítů.
Sekundární výzbroj tvořilo dvanáct děl ráže 155mm (6,1"/60) model 1914 ve
čtyřech trojdělových věžích. Dvě byly umístěny v ose lodi za druhou a před
třetí věží hlavní baterie a dvě byly umístěny na bocích uprostřed lodi. Jednalo
se o věže demontované z křižníků třídy Mogami,
na nichž byly nahrazeny děly ráže 8". To byl jejich nedostatek, protože jejich
pancéřování odpovídalo pouze lehkému pancéřování křižníků. Přesto to však
byly skvělé zbraně, sice s nižší kadencí, ale přesné. Děla vážila 12,7 tuny,
hlaveň dlouhá 9,3 metru měla 40 drážek a její rychlost palby se pohybovala mezi 5 -
7,5 rány za minutu (udává se však, že výtahy zásobující věž projektily nebyly
schopny dodávat více než 6 projektilů za minutu a výtahy dodávající prachové
nálože nebyly schopny dodávat více než 5 vaků za minutu, takže skutečná kadence
nepřesahovala 5 ran za minutu). Projektily o hmotnosti 55,8 kg byly stříleny až do
vzdálenosti 25 km při maximální elevaci 55°. Rychlost elevace byla 10 stupňů za
minutu, rychlost otáčení věže 5-6 stupňů za sekundu v rozmezí +/- 150 stupňů.
Úsťová rychlost u těchto děl byla 920 m/s. Nabíjecí úhel byl + 7°, projektily
byly nabíjeny hydraulicky, hnací nálože ručně. Věž obsluhovalo 22 mužů u děl, 7
mužů u podavačů projektilů a 10 mužů u podavačů prachu. V roce 1944 byly dvě
věže uprostřed lodě odstraněny, aby uvolnily místo protileteckým zbraním.
Protileteckou baterii tvořilo především dvanáct kanónů ráže 127mm (5"/40)
Type89 model 1928. Byly umístěny uprostřed lodi kolem nástaveb v šesti dvojvěžích.
Rozsah jejich elevace byl -7° až +90°, rozsah rotace +/- 70° a rychlost palby 8 - 14
ran za minutu. Jednalo se o univerzální kanóny, tzn. že používaly jak protileteckou
munici IS, tak protilodní HE. Maximální dostřel činil 14 600 metrů v horizontální
rovině a 9 400 metrů ve vertikální rovině. Další protileteckou výzbroj tvořilo
několik desítek kanónů ráže 25 mm v trojhlavňových kompletech i jednotlivě.
Kulomety ráže 13 mm byly v dubnu 1944 odstraněny a nahrazeny dalšími kanóny ráže
25 mm.
V hangárech umístěných na zádi nesla loď až čtyři průzkumná letadla a to E13A1
Aichi "Jakes" nebo F1M2 Mitsubishi "Pete". Na zádi byly též
umístěny dva katapulty. Podle dostupné literatury měla Musashi povrchový
radar Type21, ačkoli obě lodě třídy Yamato vstoupily do služby bez
radarového vybavení. Protiletecký radar ve výzbroji nebyl.
Pohon, manévrování
Pohonný systém nebyl nijak
ojedinělý, snad jen uspořádáním kotlů. Vysokotlaké kotle Kanpon byly uspořádány
do čtyř řad po třech kotlích, přičemž každý z nich měl vlastní od ostatních
oddělenou kotelnu. Každé tři kotle v jedné řadě byly napojeny na jednu turbínu
Kanpon s redukčním systémem a tyto čtyři turbíny byly také uloženy vedle sebe v
oddělených prostorách. Z pohledu ochrany a přežití útoku to bylo ideální
uspořádání, ale to si mohly dovolit pouze plavidla se šířkou trupu podobnou lodím Yamato.
Strojovny a kotelny byly naměstnány do prostoru 516 m2, což oproti lodím Nagato(640m2)
byla jednak úspora místa a zároveň byl poměr výkonu strojů ku prostoru který
zabíraly téměř dvojnásobný. Výkon soustavy činil 150 000 koňských sil, při
rychlostních testech dočasně 153 553 HP. Maximální rychlost dosažená při testech
byla 27,46 uzlů a při zásobě paliva 6 300 tun a optimální rychlosti 16 uzlů činil
akční rádius 7 200 námořních mil.
Ačkoli byla Musashi rozměrná loď, její manévrovací schopnosti byly
skvělé. Její taktický diametr (průměr obratu) při kormidle otočeném na
maximálních 36 stupňů a při rychlosti 26 uzlů byl byl 639 metrů! Lodě třídy Yamato
měly dvě kormidla - hlavní a vedlejší - namísto zdvojeného kormidla, jak bylo
běžné u jiných velkých lodí. Původně bylo plánováno umístit jedno kormidlo na
záď a druhé na příď, aby se předešlo ztrátě manévrovatelnosti při zásahu
jednoho kormidla, jako se to stalo u německé lodi Bismarck, ale později bylo od
této koncepce upuštěno a vedlejší (nebo záložní) kormidlo bylo umístěno
přibližně 14,9 metru před hlavní kormidlo. Při zkušebních plavbách však vyšlo
najevo, že vedlejší kormidlo samotné stejně nedokáže změnit již jednou započatý
obrat.
Kariéra lodi
Hned po svém uvedení do služby 5. srpna 1942 byla Musashi přidělena k
První divizi bitevních lodí a započala náročný trénink. Dne 22. ledna 1943 se
připojila u Truku k Yamato a 11. února 1943 se stala vlajkovou lodí flotily.
Po ztrátě ostrova Guadalcanal a smrti admirála Yamamota byla Musashi spolu s Yamato
převelena do domovských vod, kde se měly obě lodi vypořádat se sílící
přítomností spojenců. Na palubě Musashi byl přepravován popel z ostatků
admirála Yamamota a když loď připlula do Yokosuky, vstoupil na její palubu poprvé a
naposledy císař Hirohito. Musashi se poté přemístila do přístavu v Kure,
kde byly v suchém doku provedeny drobné, ale nezbytné opravy. V polovině roku se Musashi
vydala opět do Truku, odkud se měla vydat chránit Gilbertovy a Marshallovy ostrovy. Zde
se k ní připojila i Yamato, ale obě lodi obdržely rozkazy zůstat na
základně a do bojů se nezapojily. Později, 10. února 1944, obdržela Musashi
rozkaz stáhnout se z Truku a zamířila k atolu Palau. Odtud se však stáhla následně
29. března v obavě z leteckého útoku spojeneckých svazů. Toho večera byla zasažena
torpédem z americké ponorky. Torpédo zasáhlo příď a nezpůsobilo žádné
závažné škody, nicméně sedm námořníků při tomto incidentu zahynulo a jedenáct
bylo zraněno. Loď se pak 3.dubna 1944 vrátila do Kure. V loděnicích v Kure byly
opraveny škody způsobené torpédem a byly odmontovány věže s kanóny ráže 155 mm
ze střední části trupu a nahrazeny 25 mm protileteckými trojkanóny. Dále bylo
přidáno 21 trojkanónů a 26 jednotlivých kanónů ráže 25 mm.
Musashi spolu s Yamato pak byly převeleny na Tawitawi, což měl být
startovní bod pro novou ofenzívu v jihozápadním Pacifiku. První divize bitevních
lodí měla tvořit podporu svazu letadlových lodí. Když se americké jednotky vylodily
na ostrově Biak na západní Guinei, rozhodli se Japonci vyslat obě bitevní superlodě
aby rozprášily invazní síly, ale tento ambiciózní plán byl odpískán a obě lodě
byly odvolány, jelikož se tou dobou rozjížděla americká invaze na Saipan. V
polovině června 1944 v průběhu kampaně o Filipínské souostroví se nerovnováha sil
mezi Japonskem a Spojenými Státy ještě více prohloubila, protože Japonci přišli o
tři letadlové lodě a spoustu letounů na pozemních základnách. Doposud nepoškozená
Musashi byla spolu s Yamato odvolána ke konci června na domácí
základnu. Zde se lodě připravily na obranu Filipín, Formosy, Okinawy a Japonských
Domovských Ostrovů, které již nyní byly ohroženy invazí kvůli ztrátě
strategického Saipanu a dalších ostrovů z Mariánského řetězu. Yamato a Musashi
obdržely 9. července rozkaz vydat se urychleně k japonskému kotvišti Lingga, kde
absolvovaly náročný trénink v přípravě na nadcházející bitvy. Japonské palubní
letectvo už téměř neexistovalo a to co z něj zbylo byli nezkušení piloti na
starých strojích. Admiralita se tedy musela spolehnout na mohutná děla svých
bitevních lodí.
Když hlídka na ostrově Suluan, u vstupu do Leytského zálivu, ohlásila nepřátelské
svazy, veškerá hladinová plavidla u kotviště Lingga byly zalarmována. Lodě vypluly
18. října 1944 a za dva dny dopluly do Bruneje, kde doplnily palivo. Dva dny nato vyplul
japonský svaz přes Filipínskou oblast s cílem zaútočit na nepřátelské síly u
zálivu Leyte. Časně ráno 23. října byly dva japonské těžké křižníky potopeny
a jeden vážně poškozen americkými ponorkami číhajícími severovýchodně od
ostrova Palawan. Zatímco hlavní japonské síly postupovaly Sibuyanským mořem,
Američané vyslali velký počet palubních letadel, která svaz napadla. Japonské lodě
pokryly oblohu protileteckou palbou, ale hlavním cílem útoku byla Musashi.
Krátce po poledni, když odlétla druhá vlna letadel, byla příď Musashi
zaplavena až ke třetí palubě, loď nabírala dále vodu a nakláněla se na levobok.
Její rychlost poklesla na 22 uzlů. V prvních dvou vlnách byla zasažena 7 bombami a 9
torpédy a minimálně 11 bomb explodovalo v její těsné blízkosti. To že si udržela
tak vysokou rychlost bylo něco úžasného. Teprve třetí vlna letadel ji "srazila
na kolena". Při ní byla Musashi zasažena dalšími 10 pumami a 11
torpédy. Loď začala ztrácet manévrovatelnost, především kvůli značně ponořené
přídi. Příď byla natolik zaplavena, že rychlost lodě poklesla na 6 uzlů. Přesto
se posádce podařilo alespoň zmenšit boční náklon o čtyři stupně. V průběhu
večera se však situace stala dramatickou. Loď se opět začala naklánět na bok a
tento náklon se neustále zvyšoval. Až přibližně čtyři a půl hodiny po skončení
třetího útoku se Musashi potopila. Z posádky 2 800 mužů utonulo 1 039.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 262,8 m |
Šířka | 36,88 m |
Ponor | 10,4 m |
Výtlak standardní | 65 000 t |
Výtlak maximální | 71 659 t |
Výzbroj | 9 x 460 mm (18,1"/45, 3x3) |
12 x 155 mm (6,1"/60, 4x3) | |
12 x 127 mm (5"/40) DP (6x2) | |
96 x 25 mm AA (32x3) | |
4 x 13 mm AA | |
Pancéřování | |
- boční pás | 408,9 mm |
- pažení | 299,7 mm |
- paluba | 231 mm |
- čela věží | 650 mm |
- velitelská věž | 500 mm |
Max. rychlost | 27 uzlů |
Pohon | 12 kotlů Kanpon |
4 parní turbíny Kanpon | |
Výkon | 150 000 ks |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 6 300 t |
Akční rádius | 7 200 nám. mil při 16 uzlech |
Posádka | 2 800 mužů |
Zařazena do služby | 5. srpna 1942 |
Vyřazena ze služby / potopena | 24. října 1944 |
Copyright © All Rights Reserved