NAVIGACE |
|
|
Americké těžké křižníky
USS Quincy
(CA-39)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: New Orleans
USS Quincy byla loď třídy New Orleans, tedy těžký křižník o standardním výtlaku 10 000 tun. Byla postavena v loděnicích Bethlehem v Quincy, kde byl 15. listopadu 1933 položen kýl. Trup byl spuštěn na vodu 19. června 1935 a křižník byl dokončen 9. června 1936.
Podobně jako na USS Tuscaloosa a USS San Francisco byly instalovány
lehčí modely 203 mm děl Mk12. Přesto křižník balancoval na hraně limitu výtlaku
povoleného Washingtonskou dohodou a z toho
důvodu byla ještě mírně zmenšena mohutnost pancéřové ochrany, především
pancéřování barbet.
Stejně jako u CA-38 a také CA-44 byly instalovány nouzové dieselové
generátory. Byla ale zmenšena zásoba paliva a tím se snížil akční rádius.
Po svém uvedení do služby byla USS Quincy přiřazena k osmé divizi a
operovala v Atlantiku a v průběhu občanské války ve Španělsku v létě 1936 také
ve Středozemním moři. Zatímco ji v evropských vodách vystřídal lehký křižník USS Raleigh, Quincy se vydala zpět do
USA a na jaře roku 1937 byla převelena k sedmé divizi do Pacifiku. V Tichomoří
setrvala do roku 1939, kdy byla opět převelena do Atlantiku, takže obeplula Hornův mys
a nastoupila zde běžnou službu. Pohybovala se převážně podél pobřeží Jižní
Ameriky a prováděla bojová cvičení až do roku 1941, kdy byla převelena do
středního a severního Atlantiku, kde vykonávala hlídkové a strážní mise
neutrálních vod. Mimoto také doprovázela několik konvojů do Kapského Města a na
Island.
Po přezbrojení v New York Navy Yard, které probíhalo od března do května 1942 byla USS
Quincy přičleněna ke svazu TF18 operujícím v Šalamounově souostroví v
Pacifiku. Do první akce se dostala dne 7. srpna 1942 u Lunga Pointu na Guadalcanalu. O
dva dny později 9. srpna byla v bitvě u ostrova Savo těžce poškozena palbou z
japonských křižníků a torpédoborců a následně se potopila.
Technicko -Taktická Data:
Délka celková | 179,22 m |
Délka při čáře ponoru | 176,16 m |
Šířka | 18,82 m |
Ponor | 6,93 m |
Výtlak standardní | 10 136 t |
Výtlak maximální | 12 493 t |
Výzbroj | 9 x 203 mm (3x3) |
8 x 127 mm (8x1) | |
8 x 12,7 mm MG (8x1) | |
Pancéřování | boky 100 mm - 146 mm, paluba 57 mm, barbety 127 mm, věže 152 mm(čela) |
Max. rychlost | 32,7 uzlu |
Pohon | 8 kotlů Babcock&Wilcox |
4 turbíny Westinghouse | |
Výkon | 107 000 ks |
Akční rádius | 10 000 nm. při 15. uzlech |
Zásoba paliva | 1 861 t |
Letouny | 4 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 868 |
Uvedena do služby | 9. června 1936 |
Potopena / vyřazena | 9. srpna 1942 |
Copyright © All Rights Reserved