zpět válečné lodě II. světové války

Válečné lodě II. světové války

NAVIGACE

Americké těžké křižníky

USS Toledo (CA-133)
připravil Michal Béza

Kategorie: Těžký křižník
Třída: Baltimore

Těžký křižník USS Toledo ze třídy Baltimore byl postaven v loděnicích New York Shipbuildig v Camdenu, kde byl den 13. září 1943 položen jeho kýl. Trup lodi byl spuštěn na vodu 5. května 1945, ale poté se výstavba značně zpomalila a loď byla dokončena a zařazena do služby až 27. října 1946.

Loď byla vyzbrojena devíti kanóny ráže 203 mm umístěnými ve třech věžích, a jako sekundární výzbroj sloužilo dvanáct univerzálních kanónů ráže 127 mm umístěných v šesti dvojhlavňových věžích. Protiletecká baterie sestávala ze 40mm kanónů Bofors a z 20mm kanónů Oerlikon.
Loď byla vybavena až čtyřmi hydroplány vypouštěnými z dvojice katapultů umístěných na zádi. K vyzvednutí letounů z vodní hladiny sloužily dva jeřáby a dva letouny mohly být uskladněny v záďovém hangáru opatřeném odsuvným víkem. Letecké katapulty byly odstraněny na konci čtyřicátých let.

Po svém uvedení do služby absolvovala USS Toledo zkušební plavby v Karibiku a poté se přes Středozemní moře a Suezský průplav přesunula do západního Pacifiku, kde nastoupila řádnou službu v tzv. WestPac misích. Na konci června 1950, v závěru jejího třetího nasazení WestPac, propukla Korejská válka a loď byla spěšně převelena ke korejským břehům. Od července do září 1950 podporovala dělostřelbou spojenecké jednotky čelící náporu severokorejců a po vylodění u Inchonu a Wonsanu pomáhala při následné ofenzivě. V letech 1951 - 1953 byla USS Toledo ještě dvakrát nasazena v tomto konfliktu jako dělostřelecká podpora spojeneckých vojsk.

Po skončení války v roce 1953 nastoupila USS Toledo běžnou službu u Sedmé flotily a do listopadu 1959 absolvovala dalších šest nasazení v západním Pacifiku včetně evakuace republikánů z ostrovů Tachen u čínského pobřeží. Mezi dubnem a květnem 1958 také navštívila Autrálii u příležitosti oslav šestnáctého výročí bitvy o Korálové moře.

Dne 21. května 1960 byla USS Toledo přesunuta z aktivní služby do rezervy a zde setrvala do 1. ledna 1974, kdy byla vyškrtnuta ze seznamu válečných plavidel. Dne 13. října 1974 byla loď prodána společnosti National Metal and Steel Corp. sídlící na Terminal Island* k sešrotování.

Technicko -Taktická Data:

Délka celková 205,25 m
Délka při čáře ponoru 202,39 m
Šířka 21,59 m
Ponor 7,32 m
Výtlak standardní 14 472 t
Výtlak maximální 17 031 t
Výzbroj 9 x 203 mm (3x3)
12 x 127 mm DP (5"/38, 6x2)
48 x 40 mm AA Bofors
24 x 20 mm AA Oerlikon
Pancéřování boky 101mm - 152mm, paluba 63mm, barbety 152mm, věže 203mm (čela)
Max. rychlost 33 uzlů
Pohon 4 kotle Babcock&Wilcox
4 turbíny General Electric
Výkon 120 000 ks
Akční rádius 10 000 nm. při 15. uzlech
Zásoba paliva 2 250 t
Letouny 4
Katapulty 2
Posádka 2 039 mužů
Uvedena do služby 27. října 1946
Potopena / vyřazena 1. ledna 1974

Poznámka:
* Terminal Island je uměle vytvořený ostrov nacházející se v okrese Los Angeles mezi přístavy Los Angeles a Long Beach. Původně ostrov vytvořený z naplavenin a známý pod názvem Rattlesnake Island (Chřestýší ostrov), pro průmysl používán od roku 1918 a přejmenován na Terminal Island.

 


Copyright © All Rights Reserved