NAVIGACE |
|
|
Americké těžké křižníky
USS Toledo
(CA-133)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Baltimore
Těžký křižník USS Toledo ze třídy Baltimore byl postaven v loděnicích New York Shipbuildig v Camdenu, kde byl den 13. září 1943 položen jeho kýl. Trup lodi byl spuštěn na vodu 5. května 1945, ale poté se výstavba značně zpomalila a loď byla dokončena a zařazena do služby až 27. října 1946.
Loď byla vyzbrojena devíti kanóny
ráže 203 mm umístěnými ve třech věžích, a jako sekundární výzbroj sloužilo
dvanáct univerzálních kanónů ráže 127 mm umístěných v šesti dvojhlavňových
věžích. Protiletecká baterie sestávala ze 40mm kanónů Bofors a z 20mm kanónů
Oerlikon.
Loď byla vybavena až čtyřmi hydroplány vypouštěnými z dvojice katapultů
umístěných na zádi. K vyzvednutí letounů z vodní hladiny sloužily dva jeřáby a
dva letouny mohly být uskladněny v záďovém hangáru opatřeném odsuvným víkem.
Letecké katapulty byly odstraněny na konci čtyřicátých let.
Po svém uvedení do služby absolvovala USS Toledo zkušební plavby v Karibiku a poté se přes Středozemní moře a Suezský průplav přesunula do západního Pacifiku, kde nastoupila řádnou službu v tzv. WestPac misích. Na konci června 1950, v závěru jejího třetího nasazení WestPac, propukla Korejská válka a loď byla spěšně převelena ke korejským břehům. Od července do září 1950 podporovala dělostřelbou spojenecké jednotky čelící náporu severokorejců a po vylodění u Inchonu a Wonsanu pomáhala při následné ofenzivě. V letech 1951 - 1953 byla USS Toledo ještě dvakrát nasazena v tomto konfliktu jako dělostřelecká podpora spojeneckých vojsk.
Po skončení války v roce 1953 nastoupila USS Toledo běžnou službu u Sedmé flotily a do listopadu 1959 absolvovala dalších šest nasazení v západním Pacifiku včetně evakuace republikánů z ostrovů Tachen u čínského pobřeží. Mezi dubnem a květnem 1958 také navštívila Autrálii u příležitosti oslav šestnáctého výročí bitvy o Korálové moře.
Dne 21. května 1960 byla USS Toledo přesunuta z aktivní služby do rezervy a zde setrvala do 1. ledna 1974, kdy byla vyškrtnuta ze seznamu válečných plavidel. Dne 13. října 1974 byla loď prodána společnosti National Metal and Steel Corp. sídlící na Terminal Island* k sešrotování.
Technicko -Taktická Data:
Délka celková | 205,25 m |
Délka při čáře ponoru | 202,39 m |
Šířka | 21,59 m |
Ponor | 7,32 m |
Výtlak standardní | 14 472 t |
Výtlak maximální | 17 031 t |
Výzbroj | 9 x 203 mm (3x3) |
12 x 127 mm DP (5"/38, 6x2) | |
48 x 40 mm AA Bofors | |
24 x 20 mm AA Oerlikon | |
Pancéřování | boky 101mm - 152mm, paluba 63mm, barbety 152mm, věže 203mm (čela) |
Max. rychlost | 33 uzlů |
Pohon | 4 kotle Babcock&Wilcox |
4 turbíny General Electric | |
Výkon | 120 000 ks |
Akční rádius | 10 000 nm. při 15. uzlech |
Zásoba paliva | 2 250 t |
Letouny | 4 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 2 039 mužů |
Uvedena do služby | 27. října 1946 |
Potopena / vyřazena | 1. ledna 1974 |
Poznámka:
* Terminal Island je uměle vytvořený ostrov nacházející se v okrese Los
Angeles mezi přístavy Los Angeles a Long Beach. Původně ostrov vytvořený z
naplavenin a známý pod názvem Rattlesnake Island (Chřestýší ostrov), pro průmysl
používán od roku 1918 a přejmenován na Terminal Island.
Copyright © All Rights Reserved