NAVIGACE |
|
|
Americké těžké křižníky
USS Baltimore
(CA-68)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Baltimore
Třída těžkých křižníků Baltimore byla velmi početnou skupinou plavidel. Původně měla sestávat z 24. jednotek, ale křižníky Cambridge(CA-126), Bridgeport(CA-127), Kansas City(CA-128), Tulsa(CA-129), Norfolk(CA-137) a Scranton(CA-138) byly v různém stádiu stavby zrušeny 12. srpna 1945.
USS Baltimore byla postavena v loděnicích Bethlehem Steel Company v Quincy, stát Massachusetts a byla to již pátá loď, která nesla toto jméno. Kýl byl položen 26. května 1941, trup byl spuštěn na vodu 28. července 1942 a pokřtěn manželkou starosty Baltimore, Howard W. Jacksona. Loď byla dokončena a uvedena do služby 15. dubna 1943.
První studie a tvorba plánů této třídy započaly už v září roku
1939 a navazovaly na zamítnutý projekt křižníku CL-55. Design také částečně
vycházel z předchozí třídy Wichita,
která však trpěla problémy se stabilitou. Nedalo se očekávat, že by zásadní
změna tvaru trupu tyto problémy odstranila a tak byl jenom rozšířen o 2,77 m. Trup
byl také prodloužen o 19,8 metrů čímž se vytvořila velká rezerva ve výtlaku,
která byla ze značné části věnována na zesílení trupu. Pancéřování bylo
provedeno stejným způsobem jako na USS Wichita,
s tím rozdílem, že boční pancéřový pás byl protažen více dopředu. Zkušenosti
z bojů a především z evropského bojiště ukázaly nebezpečnost nových
magnetických min a tak bylo schéma pancéřování pozměňováno a stavba se tak
protahovala. Boční pancéřový pás tloušťky 152 mm se směrem dolů zužoval na 101
mm a chránil i strojovny. Směrem k přídi a k zádi se zužoval na 76 mm v horní
části a 50,8 mm v dolní. Na USS Pittsburgh
a pozdějších jednotkách byl pás protažen od žeber č. 57 až k žebrům č. 52 a
chránil tak radiocentrálu.
Hlavní pancéřová paluba měla tloušťku 63,5 mm a přepážky 127 - 152 mm.
Velitelská věž měla u prvních šesti jednotek stěny tloušťky 152 mm, ostatní
plavidla měla věž s pancéřováním 165 mm.
Celková hmotnost pancéřování dosahovala 1 790 tun, což tvořilo 12,9 procent
výtlaku. Standardní výtlak se dostal vysoko přes limit Washingtonských úmluv až na
14 000 tun.
Hlavní výzbroj sestávala z devíti kanónů ráže 203mm/55cal. Mk12,
na pozdějších jednotkách Mk15. Tyto kanóny byly uloženy ve trojdělových věžích
a měly maximální náměr 41 stupňů, konstrukčně vycházely z předcházejících
modelů. Sekundární baterii tvořilo dvanáct univerzálních děl ráže 127mm/38cal.
umístěných, podobně jako na lehkých křižnících třídy Cleveland, ve dvojhlavňových věžích.
Protileteckou výzbroj měly původně tvořit čtyři čtyřhlavňové komplety ráže
27,94 mm (1.1"), ale později bylo rozhodnuto instalovat čtyři čtyřhlavňové
komplety Bofors ráže 40 mm. Jejich počet byl později zvýšen na 12 baterií. Tuto
výzbroj pak doplňovalo přibližně 18 kanónů Oerlikon ráže 20 mm v jednohlavňovém
uložení.
Plavidla nebyla vyzbrojena torpédomety.
Hnací systémy byly v porovnání s třídou Wichita výkonnější asi o 20% a dosahovaly maximálního výkonu 120 000 ks (SHP) pro maximální projektovanou rychlost 34 uzlů. Byly převzaty kratší vysokotlaké kotle z třídy Cleveland, ačkoli oproti těmto lehkým křižníkům byl tlak v nich mírně snížen. Čtyři kotle Babcock&Wilcox, byly umístěny každý v oddělené kotelně, přičemž za prvním párem kotlů následovaly přední turbíny a ty byly odděleny přepážkou od druhého páru kotlů a turbín - podle modelu samostatných pohonných jednotek jako např. u třídy Portland. Toto uspořádání vylučovalo zásah dvou kotelen jedním torpédem nebo projektilem. Dalším rozdílem proti Wichitě byl výrazný nárůst výroby elektrické energie, která měla zásobovat loď proudem v případě poškození hnacích systémů a především pokrývat stále se zvyšující nároky radiolokačních systémů.
Loď mohla nést až čtyři hydroplány, přičemž hangár pojal pouze dva stroje. Zbylé dva letouny musely být případně umístěny na dvou katapultech. K vyzdvižení letounů z mořské hladiny sloužily dva, na pozdějších jednotkách pouze jeden jeřáb.
Zdroje se ohledně početních stavů posádky této třídy poměrně dost různí - některé uvádějí 1739 (Válečné lodě 4), jiné 1969 a ten který jsem na stránce použil já 2039 mužů. Jde zřejmě o to o jaký stav posádky se jednalo. V období nejtěžších bojů za WW2 byl asi stav mužů vyšší, také podle toho jak byla doplňována PL výzbroj. V poválečném období byl určitě stav posádky nižší...
USS Baltimore se po svém uvedení do služby na jaře 1943 pod velením
kapitána W. C. Calhouna připojila k Pacifické flotě. Zde několik měsíců důkladně
trénovala bojové akce a testovala stroje a zařízení. Spolu se sesterskými
křižníky USS Boston, USS Canberra a USS
Quincy zformovaly desátou křižníkovou divizi. Při vylodění spojeneckých
sil na atolu Makin v Gilbertově souostroví v listopadu 1943 působila USS Baltimore
v rámci svazu TG52.2 a v následujícím měsíci se v rámci svazu letadlových lodí
TG50.1 účastnila útoku na Kwajalein. V lednu 1943 byla zařazena do svazu TF58,
konkrétně do eskadry TG58.4 a spolu s ní ostřelovala ostrovy Wotje, Maloelap a
Eniwetok v Marshallově souostroví a ve dnech 29. ledna až 6. února 1944 podporovala
vylodění na Eniwetok. V únoru pak s TF58 útočila na japonskou námořní základnu
Truk, ke konci března se podílela na dobývání ostrovů Palau, Yap a Ulithi a
následně podporovala vylodění na Holandské Nové Guineji. Dne 30. dubna pak se
skupinou devíti křižníků a torpédoborci ostřelovala souostroví Satawan jižně od
Truku. V květnu potom, opět se skupinou TG58.2, útočila na ostrovy Marcus a Wake a v
červnu operovala v Mariánském řetězu a Vulcan Islands. Zatímco TG58.1 útočil v
polovině června na ostrovy Iwo Jima, Chichijima a Hahajima, USS Baltimore se
svojí skupinou podporovala vylodění na Saipanu a zúčastnila se bitvy o Filipínské
moře. V červenci a srpnu 1944 USS Baltimore přepravovala na palubě prezidenta
Franklina D. Roosevelta, který se na Hawaii setkal s veliteli pacifické oblasti
admirálem Chesterem W. Nimitzem a generálem Douglasem McArthurem a následně
navštívil Aljašku.
Poté se loď vydala kvůli přezbrojení do USA (pravděpodobně do Mare Island) a na
bojiště se nevrátila před listopadem 1944, kdy se připojila ke třetí flotile,
skupině TG38.1 u atolu Ulithi. Spolu s tímto uskupením útočila USS Baltimore
na ostrovy Luzon a Formosa, jihočínské pobřeží a také Okinavu až do konce ledna
1945. Od 10. února pak ostřelovala Japonské Domovské Ostrovy (konkrétně Honshu), v
březnu pak prováděla krytí operací u ostrova Iwo Jima a opět ostřelovala Japonské
souostroví až do pozdního léta.
Po kapitulaci Japonska podnikla USS Baltimore několik repatriačních misí a
poté zůstala v japonských vodách až do února 1946. Dne 8. června 1946 byla
přeřazena do rezervy a kotvila v loděnicích Puget Sound v Bremertonu, stát
Washington. Dne 28. listopadu 1951 ale byla opět reaktivována, ačkoli se nezúčastnila
korejského konfliktu. Její reaktivace byla jedním z průvodních jevů nastupující
Studené války a loď byla převelena do Atlantiku. V letech 1952-54 byla USS
Baltimore dislokována se šestou flotilou ve Středozemním moři a v červnu 1953 se
účastnila námořní přehlídky, která probíhala ve Spitheadu v Anglii, na
počest korunovace britské královny Alžběty II.
Dne 5. ledna 1955 byla USS Baltimore převelena na dálný východ a v Pacifiku
působila v období mezi únorem a srpnem spolu se sedmou flotilou. Dne 31. května 1956
byla v Bremertonu opět vyřazena z aktivní služby a zakonzervována čekala do 15.
února 1971, kdy byla vyškrtnuta ze seznamu válečných plavidel a v květnu 1972
prodána do šrotu. Sešrotování provedla společnost Zidell Explorations Inc. v
Portlandu, ve státě Oregon.
Za službu v průběhu Druhé světové války obdržela USS Baltimore devět bitevních hvězd!
Technicko -Taktická Data:
Délka celková | 205,25 m |
Délka při čáře ponoru | 202,39 m |
Šířka | 21,59 m |
Ponor | 7,32 m |
Výtlak standardní | 14 472 t |
Výtlak maximální | 17 031 t |
Výzbroj | 9 x 203 mm (3x3) |
12 x 127 mm DP (5"/38, 6x2) | |
48 x 40 mm AA Bofors | |
18 x 20 mm AA Oerlikon | |
Pancéřování | boky 101mm - 152mm, paluba 63mm, barbety 152mm, věže 203mm (čela) |
Max. rychlost | 33 uzlů |
Pohon | 4 kotle Babcock&Wilcox |
4 turbíny General Electric | |
Výkon | 120 000 ks |
Akční rádius | 10 000 nm. při 15. uzlech |
Zásoba paliva | 2 250 t |
Letouny | 4 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 2 039 mužů |
Uvedena do služby | 15. dubna 1943 |
Potopena / vyřazena | 15. února 1971 |
Copyright © All Rights Reserved