NAVIGACE |
|
|
Americké těžké křižníky
USS Chester
(CA-27)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída:
Northampton
Těžký křižník Chester byl druhou lodí třídy Northampton o standardním výtlaku 9 050 tun. Byl postaven v loděnicích New York Shipbuilding v Camdenu, New Jersey. Kýl byl položen 6. března 1928, trup spuštěn na vodu 3. července 1929 a křižník byl uveden do služby 24. června 1930.
Hlavní výzbroj tvořilo devět kanónů ráže 203mm/55cal umístěných ve třech trojčitých věžích. Sekundární výzbroj tvořilo osm univerzálních kanónů ráže 127mm/25cal v jednotlivém lafetování (původně čtyři kanóny a další čtyři byly doplněny před rokem 1940). Protiletecká výzbroj pak sestávala z osmi čtyřhlavňových kompletů Bofors ráže 40 mm a z několika desítek 20 mm kanónů Oerlikon. V neposlední řadě byly na palubě instalovány dva tříhlavňové torpédomety ráže 533 mm.
Hnací systémy tvořily kotle White-Foster a turbíny Parsons, které dovolovaly křižníku plut rychlostí až 32 uzlů. Turbíny byly na hřídele lodních šroubů napojeny pomocí transmisního systému a byly tak velice hospodárné. Akční rádius lodě byl 10 000 námořních mil při rychlosti 15 uzlů a dokonce 13 000 námořních mil při rychlosti 13 uzlů.
Loď byla vybavena dvěma katapulty a mohla nést standardně čtyři a maximálně i šest letounů.
Po svém uvedení do služby byl Chester přiřazen ke čtvrté křižníkové divizi, ale v roce 1936 byl převelen k páté divizi, v rámci které zůstal až do konce své kariéry, kromě krátké služby v sedmé divizi v roce 1940, kdy sloužil jako součást hlídkového svazu Patrol Force. Na počátku války v Pacifiku, v prosinci 1941, působil spolu s křižníkem Northampton poblíž Wake Islandu a v lednu 1942 podporoval vylodění na souostroví Samoa. Prvního února 1942 útočil Chester v rámci svazu TG8.3 na ostrov Taroa a zde byl zasažen několika bombami a musel odplout do Pearl Harboru, kde byl opraven. V květnu se v rámci svazu Task Force17 zapojil do bitvy o Korálové Moře a pomáhal zachraňovat trosečníky z letadlové lodě Lexington. Následující měsíc se pak vydal na západní pobřeží Spojených Států, kde byl přezbrojen a v září 1942 se připojil k Task Force62 u přístavu Nouméa v Nové Caledonii. Následovala operace v Šalamounově souostroví, kde byl Chester 20. října 1942 torpédován japonskou ponorkou I-176, přišel o značnou část výkonu strojů a vyvázl pouze se štěstím. Křižník byl částečně opraven na ostrově Espiritu Santo a poté se přesunul opět do Spojených Států, kde byla provedena generální oprava a znovuvystrojení lodě. Na bojiště se pak dostal až v létě 1943.
V listopadu 1943 se Chester podílel na znovudobytí Gilbertových ostrovů v rámci svazu TG50.3 a v lednu a únoru 1944 v rámci svazu TG50.15 podporoval vylodění na Marshallových ostrovech. Kvůli nízké kadenci děl hlavní baterie nebyl vhodnou bojovou jednotkou pro rychlé a převážně noční akce v jižním Pacifiku a proto byl převelen ke svazu TF94 a přesunul se na sever ke Kurilskému souostroví, kde pak operoval v červnu 1944. V srpnu se krátce zastavil v Pear Harboru a poté se připojil k jednotkám dobývajícím ostrovy Wake a Marcus, doprovázel nosiče letounů a zúčastnil se také bitvy v zálivu Leyte. V listopadu 1944 až únoru 1945 působil Chester v centrálním Pacifiku a podílel se na dobývání ostrova Iwo Jima a Boninského souostroví. V polovině června 1945 byl přezbrojen v USA a po návratu působil u Okinawy a v Jihočínském moři. V srpnu 1945 podporoval vylodění na Aleutském souostroví a v září obsazení Japonska.
Po válce pomáhal Chester dopravit vojáky z Pacifiku zpět do USA. Z aktivní služby byl vyřazen 10. června 1946. Původní plány na sešrotování křižníku okamžitě po válce byly zamítnuty a Chester zůstal v rezervě až 1. března 1959, kdy byl vyškrtnut ze seznamu válečných plavidel. 11. srpna 1959 pak byl prodán do šrotu.
Technicko -Taktická Data:
Délka celková | 182,96 m |
Délka při čáře ponoru | 177,4 m |
Šířka | 20,14 m |
Ponor | 5,92 m |
Výtlak standardní | 9 006 t |
Výtlak maximální | 11 420 t |
Výzbroj | 9 x 203 mm (3x3) |
8 x 127 mm (4x1) | |
32 x 40 mm AA (8x4) | |
27 x 20 mm AA | |
6 x 533 mm torpédomety (2x3) | |
Pancéřování | boční pás 76 mm (v místech strojovny); paluba 25mm; muniční komory 95 mm |
Max. rychlost | 32,5 uzlu |
Pohon | 8 kotlů White-Foster |
4 Parsonsovy převodované turbíny | |
Výkon | 107 000 ks |
Akční rádius | 10 000 nm. při 15 uzlech |
Zásoba paliva | 2 108 t |
Letouny | 4 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 617 |
Uvedena do služby | 24. června 1930 |
Potopena / vyřazena | 1. března 1959 |
Copyright © All Rights Reserved