NAVIGACE |
|
|
Suchoj, SSSR
připravil Martin Jurečka a Robert Schlesinger
Su-7 byl velký ale jednoduchý stíhací bombardér. Jeho konstrukce byla robusní, snadno se udržoval, měl nízké náklady na údržbu a byl mezi piloty oblíbený.
Jeho vývoj začal v roce 1953, když po Stalinově smrti byla obnovena Suchojova konstrukční kancelář (Stalin sloučil Suchoje s Tupolevem). Měl být sovětským protějškem amerických F-100 Super Sabre a F-101 Woodoo
První prototyp nazývaný S-1 (Strelovidnoje krylo, některé zdroje uvádí S jako Strela) uskutečnil svůj první let 7.září 1955. Oficiálně byl představen v roce 1956 během letecké přehlídky na letišti Tušino.
Byl u něj jako u prvního letounu v SSSR poprvé použit kužel v nasávacím otvoru
ve přídi, který sloužil k regulaci proudění vzduchu při nadzvukovém letu.
Souběžně s prototypem S-1 byl testován druhý s označením T-2 který byl vybaven
trojúhelníkovým křídlem. Z něj později vznikl Su-9.
U Su-7 se realizovala konfigurace, která byla zamítnuta u prototypu E-2 v rámci vývoje
MiG-21: šípové křídlo s úhlem náběžné
hrany 62°. Po prototypu S-1 následovaly S-2 a S-22. S-22 byl konstruovaný podle
pravidla ploch (podle pravidla ploch má mít trup po celé délce přibližně
konstantní plochu). Měl rozšířenou záď.
Su-7 se začal vyrábět v roce 1958, kdy byl také zaveden do výzbroje. Po vyrobení necelých 200 kusů bylo však v roce 1959 rozhodnuto, že hlavní sovětskou stíhačkou má být Mig-21 a výroba Su-7 byla proto zastavena. Později následovaly vyklepšené odvozené typy Su-7B, BM, BKL, BMK.
Jako motor sloužil Ljulka AL-7 s tahem 88kN při forsáži. Docela problém bylo to, že trvalo motoru šest až sedm sekund než se zapnulo přídavné spalovaní, což snížilo bojovou hodnotu stroje. Na druhou stranu dodal letounu skvělou stoupavost a zajišťoval let vysokou rychlostí v nízkých hladinách.
Zásoba paliva ve vnitřních nádržích (2 940 l) mohla být zavěšením přídavných nádrží (pod trupem dvě po 600 l, na vnitřních podkřídlových závěsnících dvě po 900 l) zvýšena na celkem 5 940 l. I tak ale činil díky nenasytnému motoru akční rádius jen asi 300km.
Letoun Su-7 startoval i přistával při vysokých rychlostech a proto potřeboval
dlouhou vzletovou a přistávací dráhu.
Typ Su-7BKL proto měl možnost využít při startu dva raketové urychlovače SPRD-110 o
tahu 29,4 kN pro zkrácení vzletové dráhy. Jenže to přidalo práci se zajištěním
provozu těchto strojů, a tak se v praxi raketové urychlovače moc nepoužívaly.
Letoun je od verze BKL vybaven dvěma brzdícími padáky.
První verze měly sedačku s charakteristikami 0 m - 140 km/hod. Od verze BMK byla montována sedačka s charakteristikami 0-0.
Zajímavá je diskuse kolem frekvence výměny pneumatik. Původně jsme uvedli informaci, že se pneumatiky vyměňovaly přibližně po 50 až 60 přistáních. Dostali jsme však zatím nepotvrzený názor Vaška Drahoňovského, že vydržely jen řádově 10-12, max 15 slušných přistání při důsledném používání brzdícího padáku. Kritérium opotřebení bylo objevení se třetího plátna z osmi. Další tvrdí, že si vůbec nevzpomíná, že by za dobu své vojenské službu vůbec pneu na letounu měnil.
Jan Navrátil k tomu napsal:
Dobrý den, mám poznámku k článku o Su-7, interval výměny pneu. Docela jsem se
pobavil tvrzením, že si někdo nepamatuje že by se vůbec měnily :) Už jen přistávací
rychostí, která byla papírově 280km/h, ale nikdo nešel pod 300, protože pak už to
byl neřízený pád. Další faktor byla váha letadla, povrch přistávací dráhy, a
taky kvalita pneu před 30ti lety. Průměrná životnost pneu byla 30 - 40 přistání,
když pilot používal padák a neflekoval moc brzdy. Jinak to opravdu záleželo na
pilotovi a dráze. Pokud neměl cit tak klidně 10 přistání, 3 plátno bylo vidět a měnila
se pneu.
Zajímavost: byl znám případ, kdy nezkušený nováček přistával při 480 km/h a
ubrzdil to na konec dráhy v čáslavi. Prošoupal 4 plátna a měnilo se hned při prvním
přistání
Pokud k tomuto máte někdo další informace, napište.
V přední části byl osazen radar SRD-5M .
Su-7 byl vybaven detektorem radiolokačního ozáření, který světelně i zvukově
pilotovi signalizoval zaměření nepřátelským letounem. U kořene pravého křídla
měl výmetnice klamných cílů a rušících staniolových pásek.
Výzbroj tvořily dva 30 mm kanóny NR-30 v náběžných hranách křídel při jeho
kořeni. Pro každý kanon bylo k dispozici 70 nábojů. Letoun mohl nést neřízené
rakety a bomby. V prvních verzích měl letoun jen dva závěsníky po křídly s
nosností 500kg, později zvýšené na 750kg. Další dva závěsníky byly pod trupem s
nosností po 500 kg.
Od roku 1969 přibyly další dva podkřídlové závěsníky s nosností po 250 kg. Tyto
byly doplněny i na některé dříve vyrobené kusy.
Do výzboje patřily trhavé bomby FAB-250 a
FAB-500, neřízené rakety S-24. Letoun mohl na levém závěsu pod trupem nést
taktickou jadernou bombu.
Dolet a únosnost letounu byly malé. Měl ale dobrou výkonnost na malých výškách. Prototyp Su-7IG se stal výchozím typem pro novější Su-17 s měnitelnou šípovitostí křídla.
Su-7 BKL
Tato nejvíce vyráběná verze nahradila od roku 1965 výrobu typu staršího typu BM. Do roku 1971 se vyrobilo asi 500 kusů. Su-7 BKL byl vybaven pro použití na polních letištích velkými širokými pneumatikami a lyžemi vedle hlavního podvozku. Používal nové výkonější motory AL-7F-250, při startu mohly být použity raketové urychlovače a při přistání pomáhaly dva brzdící padáky.
Jsou dvoumístné cvičně-bojové verze. Kvůli místu pro druhého
člena posádky byla zrušena jedna trupová nádrž pro 200 kg paliva. Nicméně zůstal
letoun bojeschopný.
Instruktor na zadním sedadle má k dispozici systém pro simulaci závad (problémy s
podvozkem, klapkami a aerodynamickými brzdami). Výhled ze sedadla instruktora je
kupodivu lepší než ze sedadla pilota. Při rychlostech pod 600 km/hod může instruktor
využít vysouvací periskop.
První let uskutečnil Su-7U dne 25.října 1965.
Su-7UMK je označení exportní verze.
Byl exportován do asi 15 zemí, mezi nimi i do: ČSSR, Polska (zde létal v letech
1964 až 1990), Rumunska, Číny, Alžíru, Afganistán, Bangladéš, Íráku, Indie, KLDR
a jiných zemí. Největším zahraničním uživatelem je KLDR. Ta provozovala 30 Su-7. V
polovině 90.let létal Su-7 ještě v Alžíru, Íráku a KLDR.
U nás létaly verze BM a BKL. V době své služby patřily k velice utajovaným, neboť
sloužily jako nosiče taktických jaderných zbraní.
Ocas indického Su-7 po zásahu PLŘS Sidewinder
během průzkumného letu nad západním Pákistánem v prosinci 1971
Su-7 BMK | Su-7 BKL | |
Motor: | 1x AL-7F-1, 96,24 kN | 1x AL-7F-1, tah 68,6kn / 98,1 kN při forsáži |
Délka: | 17,37 m | 17,38 m |
Rozpětí: | 8,93 m | 9,313 m |
Výška: | 4,57 m | 4,8 m |
Prázdná hmotnost: | 8 620 kg | 8 360 kg |
Maximální hmotnost: | 13 500 kg | 13 500 kg |
Rychlost: | 1 170 km/hod / 11 000 m (1,6 Mach) | 1 150 km/h (1 700 km/h ve výškách) |
Dostup: | 15 500 m | 15 160 m |
Stoupavost: | 125 m/s | 152 m/s |
Dolet: | 1 450 km | 1 450 km |
Vzletová dráha: | 2 400 m | |
Výzbroj: |
|
Copyright © All Rights Reserved