NAVIGACE |
|
|
SSSR
připravil Zdenek Kussior
Trhavé (demoliční) letecké bomby FAB jsou standardní a základní zbraní ruských (sovětských) letounu. Celkový design se v různých verzích příliš nemění – válcový trup; přední část obvykle s balistickým okružím; na zádi jsou připevněny stabilizační aerodynamické plochy, spojené kruhem. Hlavní poškození po explozi je způsobeno tlakovou vlnou, cíle jsou nepohyblivé – železniční mosty, továrny, lodi v docích, neopevněné cíle, apod. Bomby FAB existují v desítkách verzí v hmotnostním rozsahu 50 – 9000 kg. Doporučená rychlost vypuštění je 500 – 1000 km/h a výška 500 – 5000 m (u bomb FAB-1000 a výše je minimální výška pro bezpečnost zvýšena na 1000 m a více)
Typ | Některé podverze M46 .... rozpětí = průměr M54 .... malé rozměry, vysoký odpor M64 .... nízkoodporové |
FAB-50 | |
FAB-70 | |
FAB-100 | M54, M62, KD, ZE |
FAB-250 | M46, M54, M62, TS |
FAB-500 | M54, M62, M62T, ŠN, ŠL, TS |
FAB-750 | M62 (?) |
FAB-1000 | M62 (?) |
FAB-1500 | M46, M54, -2600TS, Š |
FAB-2000 | |
FAB-3000 | M46, M54 |
FAB-5000 | M54 |
FAB-9000 | M54 |
Nejmenší prakticky využívaná bomba FAB. Existuje v několika verzích - základní a nejpoužívanější varianta FAB-100-M54 (šestý snímek) je pravděpodobně totožná s tříštivě-trhavou OFAB-100-120, varianta FAB-100-M62 (pátý snímek) má nižší aerodynamický odpor, ale vzhledem ke své délce může být letouny nesena v menších počtech, speciální variantou je FAB-100ZE, která má trhavě-zápalné účinky, apod..
Bomby FAB-100 pod letouny Su-24 (2 snímky), Su-25, Su-17/22 (2 snímky) a MiG-21 (poslední 3 snímky)
Letouny Su-25 a MiG-21. Na třetím snímku jsou tři křídelní pumovnice letounu Il-102 se třemi bombami FAB-250. Na černobílých snímcích a na nákresu je šestinásobný pumový závěsník MBD-U6-68-1 pro pumy o hmotnosti 100 až 250 kg (v tomto případě se třemi FAB-250, na nákresu se dvěmi). Skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se u letounu Su-22 připevňuje na závěs typu BD-3-57. Na předposledním snímku je detail devítinásobného závěsníku letounu Tu-22M (pod každým křídlem je takový závěsník jeden, pod trupem jsou dva). Na posledním obrázku je skupinový závěsník MBU-U6-68-1 se všemi šesti bombami (pro letoun Su-37)
Nakládání bomb FAB-500M-54 na letouny Su-24 a Su-25 během čečenského konfliktu
Má podlouhlý trup, litou přední část vypouklé formy bez balistického okruží, k duté zadní části jsou upevněny plochy nadkaliberních stabilizátoru, spojených kruhem. Shazovaná je z výšek 570 - 12000 metru a při rychlosti 500 až 1180 km/h. (snímek pod titulkem této stránky je FAB-500-M62)
Vyzbrojování letounu Su-24 během vojenských operací v Čečensku
Speciální bomba, schopná vydržet vysokoteplotní aerodynamický ohřev, vznikající při letu vysokými rychlostmi. Uplatnění nachází především u bombardovacích verzí letounu MiG-25, ale také u letounu Flanker, apod. Délka letu v mezních podmínkách je následující:
- 45 minut letu rychlostí 2500 km/h ve výšce 18000 m
- neomezeně dlouho rychlostí do 2550 km/h ve výšce 23000 m
- 15 minut rychlostí do 2815 km/h ve výšce 23000 m
- 5 minut rychlostí do 3000 km/h ve výšce 23000 m
- 3000 km/h je sice mezní rychlost, ale bomba snese krátkodobě i 3400 km/h, ale vznikající teplo už muže poškodit samotný letoun.
Protože se těžké trhavé bomba FAB v afghánském konfliktu neukázaly být příliš efektivní, začala být v roce 1986 uplatňována nová taktika, ve které se využily těžké bomby s opožděným zapalovačem. Při výbuchu tak vznikaly mohutné skalní sesuvy, přehrazující horské stezky a silnice. FAB-1500-2600TS byla jednou z nejefektivnějších zbraní této taktiky. Měla velmi štíhlý trup, vyrobený z 10 cm tlusté oceli (oproti 18 mm u standardní FAB-1500), hmotnost 2500 kg (2600 kg ?) a vnější rozměry srovnatelné s bombou FAB-1500. Zpožděný zapalovač umožnil u této bomby s 469 kg trhaviny dosáhnout vyššího destruktivního účinku než u bomb s 675 kg trhaviny.
Použití těžkých trhavých bomb v Afghánistánu (1984) ukázalo jejich nízkou účinnost vzhledem k jejich hmotnosti. Těžká FAB-3000 byla smrtelná jen do vzdálenosti 39 metrů, zranění způsobovala do vzdálenosti 158 metru. Supertěžké FAB-9000 (shazované bombardéry Tu-16) nebyly o moc účinnější – smrtelné byly do 57 metru, zraňovaly do 225 metru. To jsou výkony srovnatelné s mnohem lehčími bombami, nesenými například letouny Su-24. Na některých bombách FAB-1500 a FAB-3000, shazovaných na Afghánistán z letounu Tu-22M3, se používaly šestidenní zpožděné zapalovače AVPZ. Bomby FAB-1500 v zemi vytvářejí kráter o pruměru 20 metru.
FAB-1500 shazované těžkým sovětským bombardérem na Kandahar (Afghanistan)
Bomby FAB-1500 a FAB-3000
Pětitunová trhavá bomba s 2500 až 3000 kg výbušniny. Bylo vyrobeno 20 kusu těchto bomb, z čehož byla část použita pro testování vlivu tlakové vlny, zbytek byl připraven pro operační použití. Právě ve své době extrémní hmotnost působila velké problémy při přemisťování bomby z železničního vagónu do letounu. Jediným typem, schopným nést tuto bombu byl čtyřmotorový Pe-8 (TB-7), který musel mít pootevřenou pumovnici a nedosahoval svých běžných výkonu. Dvě bomby byly v únoru 1944 shozeny na Helsinky, další dvě byly 9. března 1944 shozeny na další cíl, pravděpodobně město Tallin. Trhavé bomby FAB-5000 dosahovaly během zkoušek těchto výsledku:
- zničí několik desítek centimetru tlustou zděnou stěnu na 28 metrů
- poškodí několik desítek centimetru tlustou zděnou stěnu na 42 metrů
- zničí silné dřevěné zdi na 42 metrů
- zničí stěnu z prken na 104 metrů
- zničí okenní rámy, dveře a méně odolné překážky na 150 metrů
- zničí okenní tabule na 450 metrů
- poškodí okenní tabule na 1700 metrů
Tabulka nikterých letounů, které nesou bomby FAB.
Není zde většina starších (válečných) letounů, které samozřejmě také
používaly bomby řady FAB. U některých letounu (např. Su-22) není maximální počet bomb (např.
FAB-100) uveden. Neznamená to ale, že je nemohou nést ! Obecně platí, že pokud
letoun muže nést bomby určitého kalibru, tak obvykle muže nést všechny lehčí
bomby. + .... bomba je ve výzbroji, ale není znám přesný počet nesených. - ….. ve výzbroji letounu určitě není (vzhledem ke své hmotnosti) |
||||||||||||||
FAB | ||||||||||||||
50 | 100 | 250 | 500 | 1000 | 1500 | 2000 | 3000 | 9000 | ||||||
M54 | M46 | M62 | M54 | M62 | M62T | M54 | M62 | M54 | ||||||
MiG-17 | + | + | - | - | - | - | - | - | ||||||
MiG-17F | + | + | + | - | - | - | - | - | - | |||||
MiG-19S | 2 | - | - | - | - | - | - | |||||||
MiG-21F | 2 | 2 | 2 | 2 | - | - | - | - | - | - | ||||
MiG-21MF | 10 | 10 | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - | ||||
MiG-21-93 | 14 (?) | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - | |||||
MiG-23B | 18 | 8 | 4 | - | - | |||||||||
MIG-25RB | 6 (?) | 10 | 10 | - | ||||||||||
MiG-27M | 22 | 22 | 9 | 8 | 2 | - | - | |||||||
MiG-29 | + | 4 | - | - | ||||||||||
MiG-29 (novější) | + | 6 | - | - | ||||||||||
MIG-31BM/FE | 6 | - | ||||||||||||
MiG-AT | 16 | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - | |||||
Su-7 | 4 (?) | 2 | - | - | - | - | - | |||||||
Su-9 (starý) | 2 | 1 | - | - | - | - | - | - | ||||||
Su-22 | 8 (?) | 6 | - | - | - | - | - | |||||||
Su-24 | 30 | 18 | 9 | + | 4 | 2 | 2 | - | ||||||
Su-24M | 42 (?) | 30 | 9 (?) | 8 | + | 3 | 3 | - | - | |||||
Su-25 | 32 | 8 | 8 | - | - | - | - | - | ||||||
Flankery (???) | 48 | 26 | 16 | 10 | - | - | - | |||||||
Su-30 | 31 | 28 | + | 10 | 10 | - | - | - | ||||||
Su-33 | + | 12 (?) | + | 6 (?) | - | - | - | |||||||
Su-34 | 34 | 22 (?) | 16 | - | - | |||||||||
Su-39 | + | - | - | - | - | - | ||||||||
Jak-26 | 8 | 8 | 2 | 1 | 1 | - | - | |||||||
Jak-38 | + | + | + | - | - | - | - | - | - | |||||
Jak-141 | + | - | - | - | - | - | - | |||||||
Tu-2 | 3 | 1 | - | |||||||||||
Tu-16 | 1 | |||||||||||||
Tu-22M | + | 69 | 42 | 8 | 2 | |||||||||
Tu-95 | 60 | 30 | 18 | |||||||||||
Il-28 | 1 | |||||||||||||
Il-102 | 14 (?) | 14 | 8 | - | - | - | - | - | - | |||||
An-42 | 6 (?) | - | ||||||||||||
Mi-8 | 6 | - | - | - | - | - | - | |||||||
Mi-28 | + | - | - | - | - | - | - | |||||||
Ka-50 | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - |
TTD
Typ | FAB-50 | FAB-70 | FAB-100 | FAB-250 | FAB-500 | FAB-1500-M54 | FAB-3000 (odhad) | FAB-5000 (nepotvrzeno) | FAB-9000 (odhad) | ||
??? | M54 | M62 | |||||||||
Délka | 964 mm | 1589 mm | 2142 mm | 1560 mm | 2425 mm | 3000 mm | 3100 mm | 3107 mm | 5050 mm | ||
Průměr | 152 mm | 203 mm | 267 mm | 285 mm | 392 mm | 440 mm | 400 mm | 580 mm | 750 mm | 642 mm | 1120 mm |
Hmot. - bomby | 50 kg | 70 kg | 115 kg | 250 kg | 500 kg | 474 kg | 500 kg | 1550 kg | 2900 kg | 4900 kg | |
- hlavice | 70 kg | 230 kg | 450 kg | ||||||||
- trhaviny | 201 kg | 300 kg | 675 kg | 1387 kg | 2200 kg | 4287 kg |
Některé údaje (především rozměry) pravděpodobně nebudou přesně odpovídat skutečnosti
Zleva:
FAB-500-M62 FAB-500-M54 FAB-250-M46 OFAB-250 (tříštivá) PROSAB-250 (clusterová) RBK-250 (clusterová) |
Zhora
FAB-9000 FAB-3000 FAB-1500Š FAB-500TS FAB-500-M54 FAB-250-M62 FAB-100-M54 FAB-500-M46 (vlevo) |
Zdroje:
http://www.aeronautics.ru/img001/airsurface.htm
Copyright © All Rights Reserved