back letouny Suchoj

Ruské letouny Suchoj

NAVIGACE

Su-33 Flanker-D (Su-27K)

Při vývoji letadlových lodí třídy Kyjev a Moskva bylo třeba vyvinout vhodný typ letadla na palubu těchto lodí. Tento letoun se trochu liší od původního Suchoje. Byla přidána kachní křídla pro zvýšení vztlaku před těžištěm stroje, což umožňuje vyšší úhel náběhu při přistání. Navíc byl samozřejmě na zadek letounu přidán přistávací hák.Následující verze známé nejdříve jako Su-27K (k jako Korabelnyj) a později jako Su-33 představují modifikovaná křídla, zesílený podvozek s dvoukolým předním podvozkem a závěsy na vnější přídavné palivové nádrže. Jako protilodní výrbroj nese Su-33 rakety typu Moskito a rakety typu Kh-31. Ostatní výzbroj je v podstatě shodná s Su-27.
Nehledě na mírné zvýšení hmotnosti letadla má Su-33 velice podobné parametry jako Su-27.

Ruská válečná flotila donedávna používala výhradně stroje typu Jak-38 Forger z letadlových lodí třídy Kyjev. Tyto lodě sloužily ve skutečnosti pouze jako malá plovoucí letiště. Omezené schpnosti Jak-38 vedly ruské generály k úvahám nahradit ho modernějším a vykonějším strojem. Modernější a mnohem větší Jak-141 však nevyhovoval a byl vyroben jen ve dvou exemplářích. Dalšími návrhy byly stroje Mig-29 v modifikaci Mig-29K a Su-27 v modifikaci Su-27K.Vybrán byl letoun Su-27K a začalo se pracovat na jeho dalším vývoji.

Na námořní verze jsou kladeny mimořádné nároky. Kvůli potřebě krátké rozjezdové dráhy a změněým přistávacím parametrů musely být na Su-27 provedeny větší změny. Byly přidány kachní křídla před hlavní nosné plochy, které jsou sklopné kvůli skladování na palubě letadlových lodí. Zadní část letounu musela být zkrácena, aby nedošlo při startech nebo přistání k poškození stroje. Podvozek byl zpevněn a vybaven vpředu dvoukolým podvozkem a vzadu přistávacím hákem. Rovněž byla přidána speciální elektronika pro námořní navigaci. Při vývoji bylo počítano s použitím trysek umožňující vektorovat tah, ale při seriové výrobě nebyla tato technologie využita.

Ve srovnání s F-14 Tomcat má Su-33 větší tah při startu. Větší poměr tahu ke hmotnosti a větší generovaný vztlak. Američtí piloti při návštěvě lodi Kuzněcov shodně ocenili schopnost Su-33 stoupat ihned po startu narozdíl od jejich strojů, které musejí být katapultovány.

Do konce roku 1995 bylo umístěno 20 kusů Su-33 na letadlové lodi Kuzněcov. Su-33 má skvělé letové vlastnosti i při vysokém zatížení výzbrojí. Posláním letadla je střežit vzdušný prostor v okolí lodí, Su-33 však může stejně dobře zasáhnout proti námořním cílům. Suchoj Su-25 v námořní verzi je dalším letadlem určeným pro službu na letadlových lodích.



 


Copyright © All Rights Reserved