back letouny Suchoj

Ruské letouny Suchoj

NAVIGACE

Su-27 Flanker-A/B (Su-27)

připravil Jiří Kučírek


Ukrajinský Su-27...

V roce 1969 vznikla myšlenka nahradit Tu-128 a Su-15 moderním letounem dlouhého doletu, který může nést široké spektrum zbraní a který se může vyrovnat americkému F-15. Na základě požadavků sovětského vojenského letectva postavit nový bojový letoun podle vzoru víceúčelového letounu McDonnel Douglas F-15 Eagle sloužícího u letectva Spojených Států, uprostřed sedmdesátých let převzala konstrukční kancelář Suchoj.

První prototyp byl zalétán 20. května 1977, ale bylo zjištěno, že nesplňuje plně všechny požadavky. Poprvé ho v téže roce zpozorovaly v testovacím středisku Ramenskoje americké průzkumné družice a byl označen dočasným kódovým názvem “Ram-K”. Během dlouhého vývoje prošel tento typ mnoha významnými změnami. Koncepce letounu byla přepracována a v roce 1981 vzlétl prototyp podobný konečné verzi Su-27. Začal se vyrábět v Komsomolsku v letech 1980-81   a v roce 1984 byl uveden do provozu jako Suchoj Su-27. V kódu NATO nese označení “Flanker-B”.

Největší a nejvýkonnější ruský bitevník (nehledě na MiG-25 a MiG-31, které mají horší manévrovací schopnosti) je založen na stejné aerodynamice jako MiG-29. Su-27 je však skoro dvakrát větší, těžší a výkonnější. Navzdory své velikosti a hmotnosti předčí MiG-29, který byl původně navržen jako obrana proti americkým letounům F-14, F-15, F-16 a F-18 na krátké vzdálenosti.

Prototyp a předsériový typ byl konstruován podle verze “Flanker-A” se zakřivenými konci křídel, s kormidly umístěnými v ose nad motory, s dozadu se zasunujícím příďovým podvozkem, přičemž v konečné podobě se příďové kolo zatahuje dopředu.

Středoplošník Su-27 má základní šíp křídla 40° a rozšířený kořen náběžné hrany, který splývá s trupem letadla přibližně v místě pilotního prostoru a má šípovitost 77° . Náběžná hrana má manévrovací klapky, na odtokové hraně jsou umístěny křidélka a klapky. Ocasní plochy jsou tvořeny dvojicí vertikálních ploch a plovoucími vodorovnými plochami s velkou šípovitostí. Pohonnou jednotkou jsou dva dvouproudové motory Ljulka AL-31F.

Stejně jako řada letounů nové generace této kategorie, spoléhá i Su-27 na velice moderní avioniku a z ní odvozenou výbornou manévrovací schopnost. Toto zařízení má digitální sběrnici, vyhledávací a sledovací infračervený systém a výkonný snímací pulsní dopplerovský radiolokátor se schopností sledováni v okruhu 240 km. Drak letadla je primárně nestabilní, proto musí být dráha letu řízena palubní elektronikou. Elektronické vybavení spolu se základní výzbrojí tvořenou šesti raketami středního doletu AA-10 “Alamo” umožňuje letounu Su-27 zaměřovat a ničit nízko letící letouny nebo křižující střely.

Letouny Su-27 všech verzí a všech nových modifikací (Su-30, Su-32, Su-33, Su-34, Su-35, Su-37) létají v mnoha zemích po celém světě. Su-27 je držitelem několika rekordů.

 

Verze

Su-27 Flanker-A
Základní verze letounu a jeho prvního prototypu.

Su-27 Flanker-B
Upravená, první sériově vyráběná verze Flanker-A.

Su-27 UB Flanker-C
Cvičná bojeschopná verze, která vznikla přidáním druhého pilotního prostoru pro instruktora za dosavadní kokpit.


Dvoumístný cvičný Su-27 UB

Su-27 PU / Su-30
Tato verze se velice podobá cvičné verzi Su-27 UB navržená pro dlouhé lety (nad 10 hodin). Později byla přeznačena na Su-30. Dvousedadlové letadlo je vybaveno zařízením pro tankování za letu. Su-30 je v dnešní době zřejmě nejvíce vyráběný víceúčelový bitevník. Su-30 je prvním letadlem na světě, které překonalo rychlost zvuku při letu kolmo vzhůru.

Su-27 K / Su-33 Navy Flanker
Námořní verze. Tento letoun se trochu liší od původního Suchoje. Byla přidána kachní křídla pro zvýšení vztlaku před těžištěm stroje. Což umožňuje vyšší úhel náběhu při přistání. Navíc byl letoun vybaven přistávacím hákem. Tato verze Su-27 K (K – Korabelnyj) a později Su-33 představují modifikovaná křídla, zesílený podvozek s dvoukolým předním podvozkem a závěsy pro vnější palivové nádrže. Protilodní výzbroj je tvořena raketami typu Moskito a raketami Ch-31. Ostatní výzbroj a letové vlastnosti jsou téměř shodné se základní verzí Su-27 Flanker-B.

Su-27 KU
Dvoumístná cvičná námořní verze. Má stejně jako Su-27 K sklápěcí křídla, zesílený podvozek, přistávací hák a další prostředky důležité pro provoz na letadlových lodích.

Su-27 IB / Su-32 FN / Su-34
Dvoumístná verze (IB - Istrebitěl Bombardovčik) taktického bombardéru s dvoučlennou posádkou. Vzhledem ke své velikosti není Su-27 IB primárně určen pro vedení vzdušných operací. Tento typ je určen pro útoky proti pozemním cílům. Podle výrobce se jedná o speciální útočný stíhač a spolehlivý ochránce pobřeží. Letadlo je vybaveno 12 závěsy pro nesení rozmanité výzbroje. Su-27 IB je vybaven zařízením pro tankování za letu. Je schopen tankovat i od druhého Su-27 IB.

Su-27 M / Su-35
Vyvíjením a dalším vylepšováním letounu Su-27 vedlo ke vzniku nové verze letadla. Na začátku vývojových prací nesl stroj označení Su-27 M, ale později díky vysokému počtu změn a úprav během vývoje byl definitivně přejmenován na Suchoj Su-35. Motory byly oproti základní verzi nahrazeny modernějšími Saturn / Ljulka AL-35F. Původně však měl být vybaven motory s vektorovaným tahem. Tyto motory byly realizovány až u dalšího následníka Su-37. Výzbroj je stejná jako u předešlých verzí.
První prototyp vzlétl 28. června 1988. Nasazen do služby byl v roce 1995.

Su-37
Suchoj Su-37 je supermoderní varianta letounů odvozených od Su-27 s prvky STEALTH patřící k moderním strojům páté generace. Tento letoun disponuje systémem vektorovatelného tahu. Je mnohem obratnější a odolnější než předchozí letouny vzniklé z původní konstrukce Su-27 a než všechny současné letouny světa. videoukázka

Uživatelé

Su-27 různých verzí slouží v těchto zemích: Rusko (dříve SSSR), Bělorusko, Ukrajina, Německo, Indonésie a Čína. Za zmínku stojí i to, že je díky své obratnosti velice populárním strojem u různých akrobatických skupin.


Su-27 UB ruské akrobatické skupiny "Ruští rytíři"

 

Bojové nasazení

Konflikt v Čečensku koncem 90. let

Videa

První /4,3MB
Druhé -manévr zvon /1,7MB
Třetí - airshowMAKS-2001 /10MB
Čtvrté s MIG-29 /2MB
Páté - airshow Singapur1998 /9,2MB

TTD Su-27

Motor: Saturn / Ljulka AL-31F, 122,6 kN
Délka: 21,94 m
Rozpětí: 14,70 m 
Výška: 5,93 m 
Prázdná hmotnost: ? kg 
Maximální hmotnost: 30 000 kg 
Maximální rychlost: 2 500 km/h (2,35 M) 
Dostup: 18 000 m 
Dolet: 4 000 km 

Výzbroj: 

Zdroje:

 


Copyright © All Rights Reserved