NAVIGACE |
|
|
Připravil Lukáš Visingr
Tento článek si klade za cíl poskytnout (doufejme) kompletní přehled všech tříd ponorek, které byly vyvinuty v bývalém Sovětském svazu, resp. současném Rusku po druhé světové válce, a tudíž opatřeny kódovým označením NATO. Právě podle těchto kódů jsou jednotlivé typy řazeny.Ještě pár slov k tomu, jak své ponorky označují sami Rusové. Západnímu pojmu
"třída" ("class") odpovídá v ruské terminologii
"Projekt". Každý projekt má číslo, případně dodatečná písmena
určující variantu, a někdy navíc i název. Problém je v tom, že Sověti pochytili
od Američanů označování třídy podle některého konkrétního plavidla, takže
některé projekty mají dvě, nebo i tři jména; oficiální je však to, které je ve
sloupci "Projekt".
Jednotlivé kusy ponorek jsou pak značeny jedno- nebo dvoupísmennou zkratkou a
pořadovým číslem. Zkratky jsou tyto: B pro dieselelektrické, BN pro dieselové
záchranné (třída India), K pro jaderné, TK pro obří jaderné (třída Typhoon), AS
jsou jaderné pro speciální mise (třídy Paltus a Uniform) a KS mají některé
jaderné experimentální (Yankee Pod a Yankee Stretch).
Kód NATO | Projekt | Účel | Poznámky | |
Akula I Akula II |
971 Bars/Ščuka-A 971A/M Ščuka-B |
SSKN SSKN |
V Rusku někdy nazývaná třída Něrpa. Je téměř srovnatelná s americkou třídou Los Angeles. Jedná se o univerzální plavidlo, schopné plnit stíhací úkoly, napadat pozemmní cíle a provádět operace speciálních jednotek. Rusko však nemá peníze na jejich údržbu, takže zvažuje jejich prodej, mj. Číně. | |
Alpha | 705 / 705K Lira | SSKN | Ve své době obávaná ponorka poháněná reaktorem s tekutým kovem, trup z titanu, max. rychlost přes 40 uzlů. Mluvilo se o ní i v americkém Kongresu, ale nebyla zdaleka tak nebezpečná, jak se Západ domníval. | |
Beluga | 1710 Makrel | SS | Vznikl pouze jediný kus, který slouží v Černém moři jako testovací platforma. | |
Borey | 935 / 955 Jurij Dolgorukij |
SSBN | Tato třída by měla teoreticky nahradit raketonosné Delty a Typhoony, ale existuje jen jeden rozestavěný kus, jehož zařazení do služby se v nejbližší budoucnosti jeví v podstatě jako nereálné. | |
Bravo | 690 Kefal | SS | Školní ponorky pro námořní akademii. Nyní jsou zastaralé a slouží jako cvičné terče při námořních manévrech. | |
Charlie I Charlie II |
670 / 670A Skat 670M Skat-M |
SSGN SSGN |
První sovětské ponorky, které dokázaly odpalovat křižující střely zpod hladiny. Nyní již zastaralé a vyřazené, nahradily je lodě třídy Oscar. | |
Delta I Delta II Delta III Delta IV |
667B Murena 667BD Murena-M 667BDR Kalmar 667BDRM Delfin |
SSBN SSBN SSBN SSBN |
Nejvýznamnější raketonostné ponorky Ruska. Pozdější verze jsou (kromě větší hlučnosti) svou úrovní blízké americké třídě Ohio. | |
Echo I Echo II Echo III |
659 / 659T/R 675 675M/MK/MKV |
SSG(K)N SSGN SSGN |
První sovětské ponorky speciálně konstruované k odpalování křižujících střel. Na přelomu 60. a 70. let byly ze třídy Echo I rakety odstraněny a třída překlasifikována na stíhací. Někdy se všechny varianty projektu 675 značí jako Echo II. | |
E-Kilo | 877E/EKM Varšavjanka | SSK | Formální označení dieselelektrických Kil, která byla exportována do zahraničí (Export Kilo). Jedná se o nejrozšířenější ponorku vůbec - kromě Ruska je vlastní (pokud je známo) Čína, Írán, Indie, Alžírsko, Rumunsko Polsko (a možná i Izrael), v minulosti patřily k výzbroji Egypta, Libye a Sýrie (syrské Kilo se rozpadlo na kusy v přístavu). Šilhal po ní i strejda Saddám z Iráku, ale teď si asi bude muset nechat zajít chuť... | |
Foxtrot I Foxtrot II |
641 / 641I/K 641E |
SSK SSK |
Tyto dieselové torpédové ponorky byly nedávno vyřazeny ze služby, ale jedna z nich je jako plovoucí muzeum historie ponorek zakotvena ve Světovém muzeu oceánů. Byly (nebo jsou) také v námořnictvech Libye a Indie. Vzniklo nejméně 62 kusů. | |
Golf Golf I Golf II Golf III Golf IV Golf V Golf SSQ |
628 629A 601B/M 601 605 619 629KO |
SSK SSB SSB SSB SSB SSB SS |
Golf byl původně stíhací ponorkou, ale nakonec vzniklo jen pár stíhacích kusů, zatímco ty ostatní se staly raketonosnými ponorkami. Šlo fakticky o kuriozitu, protože raketonosné diesely měl v 70. letech už jen Sovětský svaz (třídy Golf a Hotel), přičemž je vyřadil až počátkem 90. let. Golf SSQ byl výsledkem snahy vytvořit velitelskou ponorku pro podmořskou flotilu. Minimálně jedna kopie Golfu byla postavena v Číně. | |
Granay | 885 Jaseň | SSKN | Alias Severodvinsk. Nejnovější projekt ruského námořnictva, zcela univerzální nukleární ponorka, podle plánů rozhodně lepší než americké Los Angeles a minimálně srovnatelná s třídou Seawolf. Bohužel (nebo bohudík?) tento projekt nejspíš zašel na nedostatek financí. | |
Hotel I Hotel II Hotel III Hotel Communication |
658 / 658M 658U 701 / 701M 658UM |
SSBN SSBN SSBN SS |
První sovětské jaderné raketonosné ponorky. Celá třída se extrémně nepovedla a oproti tehdejším americkým třídám George Washington a Ethan Allen měla spíš symbolický význam. Poslední byl sešrotován roku 1991. Pokusná varianta Communication byla zvětšenou velitelskou ponorkou. | |
I-Akula | 971U Bars/Ščuka-M | SSKN | Improved Akula, přechod mezi typy Akula I a Akula II (Projekty 971 a 971A). | |
I-Kilo | 636 / 1450 / 1650 Amur 677 Lada |
SSK SSK |
Jako Improved Kilo se označuje mírně zvětšené a značně zdoknalené Kilo 636, schopné díky nejnovějším systémům napadat i dva cíle současně. Rusové jej ochotně prodají komukoli, kdo je ochoten za něj vysolit 300 miliónů $ na dřevo. Na něm je založen projekt 677, konstrukce nejlepší dieselelektrické ponorky na světě. Existuje zatím jen jeden kus (Sankt Petěrsburg), na jehož provoz ale nejsou peníze. | |
India | 940 Lenok | SS | Dvě speciální záchranné ponorky, které SSSR vyvinul po sérií havárií svých ponorek v 70. letech. Tato plavidla se dokázala ponořit do hloubky přes 1 000 m, připojit se k průchodům havarované ponorky, podtlakem je otevřít a zachránit posádku. | |
Juliett | 651 | SSG | V 60. letech bylo postaveno celkem 16 dieselů s letounovými střelami (původně jich mělo být dokonce 72!). Vlastně šlo o mírně zvětšené Foxtroty se čtyřmi letounovými střelami. Byly účinnější než v podstatě nouzové úpravy třídy Whiskey. | |
Kilo | 877 / 877B/KM/M/VD Varšavjanka |
SSK | Po britské třídě Upholder nejlepší dieselelektrická ponorka na světě, při rychlosti pod 5 uzlů naprosto neslyšitelná. Zvláštností je, že pozdější série jako jediné ponorky na světě nesou protiletadlové řízené střely, konkrétně typu 9M32M Strela-2M (SA-N-5 Grail) nebo 9M36 Strela-3 (SA-N-8 Gremlin). | |
Lima | 1840 | SS | Pravděpodobně experimentální ponorka; podrobnosti nejsou známy. | |
Losos | 865 Piraňa | SSK | Velmi malé dieselové ponorky s posádkou okolo 20 mužů, určené pro přepadové akce v pobřežních vodách. | |
Mike | 685 / 845 Plavnik | SSKN | Jediný postavený exemplář Komsomolec se v roce 1989 potopil v Severním moři kvůli technickým závadám. V hloubce 150 m vypukl na palubě požár. Nakonec se pomocí stlačeného vzduchu podařilo vytlačit zátěž a vystoupit na povrch. Pak se však stalo něco, co nikdo nepředpokládal: Titanový trup, který měl vydržet potopení do hloubky 1 000 m, praskl a plavidlo se potopilo. Z 69 mužů jich bylo zachráněno jen 27, a to díky neuvěřitelné stupiditě sovětského velení, které odmítalo požádat o pomoc norské lodě. | |
November | 627 / 627A Kit 645ZhMT |
SSKN SSN |
Vůbec první jaderné ponorky Sovětského svazu. Proslavily se tím, že Sověti začali montovat na reaktor clony až po tom, co námořníci z prvních plavidel začali svítit. Jeden z kusů byl upraven pro testování reaktorů s tekutým kovem (ZhMT). Kód November téměř jistě odkazuje na Velkou říjnovou socialistickou revoluci, která se odehrála v listopadu. | |
Omega | SSKN | Neexistuje. Tato ponorka byla vymyšlena tvůrci filmu "Crash Dive" ("Útok na ponorku II: Klamný cíl"). | ||
Oscar I Oscar II |
949 Granit 949A Antěj |
SSGN SSGN |
Poslední třídy ponorek k odpalování letounových střel, v Rusku známé i pod jmény Archangelsk a Krasnodar. Podle západních odborníků jsou technologicky zcela srovnatelné se západními typy (přímo však ne, protože Západ specializované lodě tohoto druhu již nestaví). Desátou ponorkou třídy 949A byl Kursk. | |
Paltus | 1083.1 | SSN | Jde o nejmenší jaderné ponorky na světě. Dvojice hloubkových plavidel s manipulačními rameny a vodními tryskami na bocích je oficiálně určena pro výzkum mořského dna. Jejich "plovoucí základnou" je ponorka Yankee Stretch. | |
Papa | 661 Ančar | SSGN | Byla dokončena jen jediná loď této třídy. Vytvořila rekord v plavbě pod hladinou, když dosáhla rychlosti 44,7 uzlu, což je 80,4 Km/h. Oficiálně nebyl překonán, ačkoli řada zdrojů vypovídá, že americké ponorky třídy Los Angeles, jejichž výkony jsou stále přísně tajné, mohou dosáhnout rychlosti téměř 52 uzlů, tj. 96 Km/h! | |
Quebec | 615 | SSK | Malé pobřežní ponorky, vyráběné ve 40. a počátkem 50. let; technicky vycházely z německé třídy XXI. | |
Romeo | 633 | SSK | Dieselelektrické útočné ponorky, nástupci třídy Whiskey. Bylo vyrobeno minimálně 93 kusů, z toho znčná část v ČLR a KLDR. Z výzbroje ruského námořnictva byly vyřazeny na přelomu 70. a 80. let. | |
Sierra I Sierra II |
945A Barakuda 945B Kondor |
SSKN SSKN |
V Rusku jsou známy také jako třídy Karp a Zubatka, případně Krab a Nižnij Novgorod. Vyrobeny pouze dvě ponorky od každé z nich (pro počtáře začátečníky - celkem čtyři). Titanový trup. | |
Tango | 641B/BUKI Som | SSK | Tango vzniklo na přelomu 70. a 80. let dalším vývojem Foxtrotu. Bylo vyrobeno okolo 20 kusů, z nichž část byla již vyřazena a zbytek je v záloze u Severní flotily. Šlo vůbec o poslední třídu velkých konvenčních ponorek; od té doby mají dieselový pohon jen malá plavidla (např. Kilo). | |
Typhoon | 941 Akula | SSBN | Slavná "Hvězda smrti", největší a nejsilnější ponorka všech dob. 175 metrů dlouhý obr s dvojitým titanovým trupem a 20 balistickými střelami. V 80. letech bylo postaveno celkem 6 kusů, sedmý již nebyl dokončen. Počítá se s tím, že brzy budou vyřazeny, protože na jejich provoz nejsou peníze. | |
Uniform | 1910 Kašalot | SSN | Dvě malé hloubkové ponorky s titanovým trupem a bočními vodními tryskami pro speciální úkoly. Velice rychlé (až 30 uzlů). | |
Victor I Victor II Victor III |
671 / 671B/K Jerš 671RT Segma 671RTM/RTMK Ščuka |
SSKN SSKN SSKN |
Victory II a III byly víceméně prvními třídami sovětských ponorek, které se mohly jakž-takž měřit se svými tehdejšími americkými protějšky, tedy s třídou Sturgeon/Franklin. Bohužel pro Rusy už tehdy začínala výroba třídy Los Angeles. | |
Whiskey Whiskey Canvas Bag Whiskey Long Bin Whiskey Twin Cylinder |
613 640 / 640T 665 644 |
SSK SS SSG SSG |
Technologicky byly pokračováním německé třídy XXI. Torpédové stíhací diesely Whiskey byly v 50. a 60. letech postupně přestavěny na nosiče letounových střel. Starší Twin Cylindery nesly dva kontejnery s ŘS, novější Long Biny měly čtyři. Experimentální Canvas Bag sloužil jako velitelský a jednu dobu nosil i protiletadlový pátrací radiolokátor. Existovala i řada dalších variant bez kódů NATO, např. tankovací pro hydroplány nebo odpalovací zařízení pro všechny možné typy zbraní (dokonce i pro vesmírné rakety!). Všech lodí třídy Whiskey bylo vyrobeno nejméně 260. | |
X-Ray | 678 Triton | SS | Miniponorky pro přepravu námořních oddílů elitních jednotek Specnaz. Není známo, kolik jich vzniklo, ale je pravděpodobné, že nyní již nejsou v provozu. | |
Yankee I Yankee II Yankee Notch Yankee Pod Yankee Sidecar Yankee Stretch |
667A Navaga 667AU Navaga 667AT/AR Gruša 974 667M Andromeda 978 |
SSBN SSBN SSGN SSN SSGN SSN |
Na základě raketonosných Yankeeů ze 70. let vznikla celá řada dalších typů, a to tak, že se úsek s raketami nahradil jiným zařízením. Ve větším množství byl vyroben pouze Notch s letounovými protilodními střelami. V jednom kuse zůstal Sidecar, který testoval nové typy střel (původně však měla podle něj vzniknout úplně nová třída Leninec), Pod (platforma pro sonarové testy) a Stretch (prodloužená "mateřská loď" pro malé výzkumné ponorky třídy Paltus). | |
Zulu I Zulu II Zulu III Zulu IV Zulu V |
611 611AV 611R 611M 611A/B |
SSK SSK SSK SSK SSB |
Stavba útočných dieselelektrických plavidel Zulu, která (stejně jako Quebec a Whiskey) čerpala z technologií německých ponorek třídy XXI, byla zahájena již ve 40. letech; dokonce ještě nesly 100mm dělo. V polovině 50. let byla část těchto ponorek upravena pro nesení a odpalování dvou (později tří) balistických střel. Byly vyřazeny v 60. letech ve prospěch tříd Golf a Hotel. Vznikla i řada pokusných verzí, např. velitelská, cvičná, minonosná nebo s protilodní střelou. |
Pravděpodobně jste si všimli, že slovo "Akula" (rusky "žralok") se vyskytuje dvakrát, a to u dvou různých typů. K objasnění tohoto pojmu je třeba si vysvětlit, kde brali Američané kódová jména pro ruské ponorky. Jak je vidět, používali hláskovací slova anglické abecedy (to je následujících 26 slov: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliett, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, X-Ray, Yankee a Zulu). Problém nastal tehdy, když písmena došla. Pak začali analytici užívat slova zjevně podle vlastní bujné fantazie (Typhoon), ale především přebírali i slova z ruštiny, jak ukazuje Beluga, Borej nebo právě Akula. Sověti se však samozřejmě o kódy NATO nestarali a pojmenovávali svoje ponorky jinak. Zřejmě shodou náhod (nebo naschvál?) dali obří raketonosné ponorce jméno Akula. Jinými slovy: Akula je kód NATO pro útočnou ponorku, ale i ruské jméno raketové ponorky. Naštěstí je druhý význam málo známý, takže pod pojmem Akula se prakticky vždy míní stíhací ponorka projektu 971, zatímco tu raketonosnou znají všichni jako Typhoon. Nejzajímavější ale je, že jí tak nyní říkají i sami Rusové - mnozí ani nevědí, že by ji vlastně měli nazývat Akula!
Co se týče skvělé knihy Toma Clancyho (v originále "The Hunt for Red
October") a skvělého filmu Johna McTiernana, tak je třeba říci, že nejde tak
úplně o fikci. Žádná ponorka Rudý říjen (Krasnyj Okťjabr) sice neexistovala, ale
je známo, že Sovětský svaz skutečně zkoumal možnost tzv. tunelového pohonu (voda
je nasávána v přídi, prochází kanály v trupu, kde ji urychlují čtyři oběžná
kola, a vzadu tryská ven, takže reaktivní síla pohání loď kupředu), který se
vyskytuje v knize. Ve filmu je ovšem popsán "magneto-hydro-dynamický pohon",
na němž nyní pracují Japonci. I zde je voda vpředu nasávána do jakési roury, kde
ji však urychluje elektromagnetické pole, které využívá elektrického náboje iontů
solí v mořské vodě.
Tom Clancy se pro napsání svého thrilleru možná inspiroval historkou, která se
vypráví mezi americkými ponorkovými námořníky. Podle ní jistá sovětská
nukleární stíhací ponorka, která byla oficiálně zničena při nehodě, byla ve
skutečnosti unesena skupinou důstojníků, kteří zlikvidovali zbytek posádky,
nahlásili havárii a odpálili torpédo do blízkého podmořského útesu, čímž
dodali hlášení důvěryhodnost. Poté se někde v severním Atlantiku tak dlouho
drželi poblíž americké ponorky, až jejího kapitána napadlo použít hydro-telefon a
zeptat se těch bláznivých Ivanů, o co jim sakra jde. Když vyposlechl jejich nápad,
spojil se s Washingtonem, a poté v přísném utajení doprovodil Rusy do USA. Ponorka
byla rozebrána na kusy a detailně prozkoumána, zatímco důstojníci dodnes žijí
klidným životem námořníků na penzi.
A na závěr ještě jeden "ponorkářský" vtip:
Tři potápěči si vyprávějí o svých zážitcích. První říká: "Loni jsem se
potápěl na Havaji, a představte si, u jednoho korálového útesu tam byla americká
ponorka." Zbývající se ptají: "A jak víš, že byla americká?"
"No, když jsem na ni zaťukal, ozvalo se zevnitř: Ať žije svoboda a
demokracie!" Druhý potápěč vykládá: "Já jsem byl loni na Kanárských
ostrovech, potopil jsem se, a u dna tam byla anglická ponorka." "Jak jsi
zjistil, že byla anglická?" "Taky jsem na ni zaťukal a ozvalo se: Bůh
ochraňuj královnu!" Konečně třetí vypráví: "Já jsem se letos potápěl
na Jadranu a tam jsem viděl ruskou ponorku." První dva říkají: "Aha,
zaťukal jsi a oni zavolali: Ať žije matička Rus!" Ten třetí vrtí hlavou:
"Ne, já na ni zaťukal a oni mi otevřeli."
Prameny:
All Rights Released.
Copyright © All Rights Reserved