zpět Španělské letadlové lodě

Španělské letadlové lodě

NAVIGACE

Dedalo R 01

připravil ing. Radek Valkovič

Španělsko do svého námořnictva zařadilo letadlovou loď už v roce 1967. Šlo o lehkou letadlovou loď USS Cabot (CVL-28 třídy Independence z roku 1943), která byla od roku 1955 v rezervě. V roce 1965 začala přestavba pro předání Španělsku. Došlo k demontáži 1. a 3. komínu, rekonstrukci paluby, výtahů, hangáru a ostrova, namontovala se moderní elektronika. Do služby tak znovu vstoupila 30. srpna 1967 jako SNS Dedalo (R01).

Výzbroj tehdy tvořila protiletadlová 40 mm děla a protiponorkové vrtulníky SH-3D Sea King 5. eskadrily. Španělská vláda projevila velký zájem o posílení výzbroje lodi a tak 8. a 9. listopadu 1972 britský pilot John Farley provedl zkoušky nasazení letounu Harrier z paluby Dedalo (testovala se také odolnost paluby vůči výfukovým plynům). Dobré výsledky vedly k objednávce 6 jednomístných AV-8A a 2 dvoumístných TAV-8A dodaných a zaplacených USA, sloužily od roku 1976 v 8. eskadrile. Ve Španělsku je nazývali Matador a značili VA.1 a VAE.1 (dvoumístné). V roce 1980 dodala Velká Británie pět nových upravených letadel značených AV-8S Matador, na stejný standard pak byly přestavěny i starší letouny.

Loď měla přes svou velikost špatné nautické vlastnosti při rozbouřeném moři, letový provoz při středně velkých vlnách nebyl možný. Absence skokanského můstku (ski-jump) snižovala vzletovou hmotnost Harrierů. Přesto byly bojové možnosti značné – Matador vyzbrojený dvěmi raketami AGM-65A/B Maverick měl akční rádius 640 km.

Loď spolehlivě sloužila do roku 1988, kdy konečně došlo k dokončení její nástupkyně. Dedalo pak byla vyřazena ze služby a v roce 1989 byla předána zpět do USA. Zde se ji po celá 90. léta snažily různé organizace zachránit jako muzeum, snahy ale vyšly naprázdno a loď byla v letech 2000-2002 sešrotována.

Výzbroj

7 Matadorů a až 20 vrtulníků (SH-3 Sea King a AB-212). Vlastní výzbroj tvořilo 26 děl Bofors ráže 40 mm (2 x IV, 9 x II).
Výtlak: 13 000 / 16 400 t, délka 189,9 m, šířka 21,8 m (na čáře ponoru, 33,3 m maximálně), ponor 7,9 m při plném výtlaku. Pohon tvořili čtyři kotle a 4 turbíny Westinghouse o výkonu 100 000 HP, max. rychlost 31 uzlů, posádka 1100 mužů.

Prameny

Pejčoch, Novák, Hájek, Válečné lodě 4 a 7.
L+K č.2, ročník 1987.
Internet:
http://www.netmarine.net/bat/porteavi/monde/
http://www.naval-technology.com/projects/asturias/
http://www.hazegray.org/navhist/carriers/cabot/
http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/principe-de-asturias.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Cabot_%28CVL-28%29
http://www.iridis.com/tzsb/Spanish_aircraft_carrier_Principe_de_Asturias
http://www.futura-dtp.dk/FLEET/Skibe/Principe.html
http://www.searchspaniel.com/index.php/Spanish_aircraft_carrier_Principe_de_Asturias
http://www.portierramaryaire.com/arts/meroka_1.php
http://www.revistanaval.com/armada/flotaero/flotaero.htm#1
http://www.europa1939.com/buques/portaviones/asturias.html

 


Copyright © All Rights Reserved