zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

AV-8B Harrier II

McDonnell Douglas / BAe

připravil Jirka Wagner

AV-8B Harrier II je víceúčelový bojový letoun kategorie STOVL (Short-Take-Off-Vertical-Landing, krátký vzlet a kolmé přistání) Jeden z nejvýznamnějších moderních bojových letounů vyvinula z původního britského typu Harrier americká firma McDonnell Douglas na základě požadavků US Marine Corps. USMC požadovaly letoun pro okamžitou přímou podporu vyloďujícím se jednotkám se základnou co možná nejblíže prostoru bojové akce a se schopností operovat z řady výsadkových plavidel nebo jiných základen.

Jeho výhodou je mj. i to, že je schopen operovat s užitečným zatížením a doletem jako většina konvenčních útočných letadel. Protože však také britské letectvo projevilo zájem o tento letoun, stala se firma British Aerospace nakonec asi 40% podílníkem na projektu a výrobě tohoto stroje. Zlepšení na tuto úroveň (a oproti typům AV-8A i Harrier) byla umožněna především překonstruováním křídla, které je nyní postaveno celé z vyspělého kompozitu uhlíkové vlákno-epoxidová pryskyřice, který není jen zvlášť pevný, ale je také korozivzdorný a odolává lépe únavě než kov. K dalším větším úpravám náležejí vylepšené sací kanály motoru a přepracovaný pilotní prostor s lepším výhledem, vyspělejší avionika, zařízení pro zvýšení vztlaku a úpravy náběžných hran křídel zlepšující obratnost.

První operační letka AV-8B, VMA-331 byla zařazena do služby na MCAS Cherry Point v Severní Karolině v lednu 1985 a počáteční operační schopnosti dosáhla v srpnu téhož roku. Později vyráběné stroje se doplňují na zlepšenou noční útočnou verzi AV-8B Harrier II Night Attack se zařízením FLIR na přídi a poslední variantou je AV-8B Harrier II Plus s radarem APG-65 v prodloužené přídi, což zvětšuje délku stroje o 0,43 m.

Poslední série se exportuje i do Itálie a Španělska. Během 42 dnů nasazení v Operaci Pouštní bouře provedlo 86 letounů Harrier II 3380 bojových vzletů, které trvaly celkem 4112 hodin. V té době vypustily přes šest miliónů liber (2722 tun) munice s úspěšností vyšší než 90 procent.

Stručná charakteristika

Základní funkce Letoun STOVL pro těsnou podporu
Výrobce McDonnell Douglas, British Aerospace
Pohon Jeden dvouproudový motor Rolls Royce F402-RR-408 s měnitelným vektorem tahu
Výkon 23 830 lb 106 kN
Délka 46,3 ft 14,12 m
Rozpětí 30,3 ft 9,25 m
Výška 11,6 ft 3,55 m
Plocha křídel 230 sq ft 21,37 m čtv.
Hmotnost prázdná 13 087 lb 5847 kg
max. vzlet. 31 000 lb 14 061 kg
Max. rychlost 665 mph 1065 km/h
Dolet 2417 mil 3890 km
Dostup 50 000 ft 15 240 m
Boj. akční rádius 172 mil 277 km
Posádka jeden
Výzbroj šest křídelních závěsníků pro střely AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, AGM-65 Maverick nebo jiné střely, naváděné či neřízené pumy, kontejnerové pumy, kazetové pumy, napalmové raketnice, odhazovatelné nádrže nebo kontejnery ECM. Uprostřed trupu je možno namontovat 25mm šestihlavňový kanón GAU-12 s 300 náboji a optickým zaměřovacím systémem LCOSS.

 


Copyright © All Rights Reserved