NAVIGACE |
|
|
Lockheed Martin, USA
připravil Lukáš Visingr
Název tohoto projektu by se dal přeložit jako "Společný podpůrný letoun". A skutečně, americká korporace Lockheed Martin v roce 1993 dostala úkol vytvořit pro americké námořnictvo univerzální letoun schopný plnit řadu rozmanitých úkolů. V roce 1997 byly vypracovány celkem čtyři koncepční studie, které podrobněji popíšu dále.
Letoun CSA by měl nastoupit do služby nejpozději roku 2015, kdy skončí životnost draků letadel, které má CSA nahradit. Seznam těchto typů pak odpovídá účelům CSA:
C-2A Greyhound | Transport osob a nákladů |
E-2C Hawkeye | Včasná výstraha a radiolokační hlídkování |
ES-3A Shadow | Radioelektronický boj |
S-3B Viking | Protiponorková činnost |
Jak je vidět, konstrukce CSA musí být modulární a vytvořená tak, aby letoun mohl co nejlépe plnit dost odlišné druhy misí. Zatím není jasné, zda budou letouny vyráběny už v příslušné verzi (jako u stíhačky F-35), nebo zda se bude produkovat jen základní model, který bude moci být libovolně modifikován pro plnění příslušného úkolu (třeba i na palubě letadlové lodi).
Jak už bylo řečeno, firma Lockheed Martin (respektive její divize Aeronautical Systems) vypracovala celkem čtyři možnosti. Nejjednodušší CSA-101 představuje "nouzovou" variantu, jedná se vlastně o hloubkovou modernizaci draku S-3 Viking doplněnou o kulaté pouzdro na příslušné systémy. Největší šanci na realizaci má CSA-201 (viz ilustrace), pokročilejší design s trojúhelníkovým pouzdrem a některými znaky obtížné zjistitelnosti (např. fazetováním povrchu). Velice bizarně vyhlíží koncept CSA-301, kompletně stealth letadlo se senzory montovanými vnitřně do náběžných i odtokových hran centroplánu tvaru diamantu. A konečně CSA-401 je bezpilotní (UAV) typ podobný stroji Tacit Blue, ale s dvounosníkovým ocasem.
Jak bude CSA přesně vypadat, se dozvíme až roku 2006, kdy by měl vzlétnout prototyp.
Prameny: Internet: www.fas.org
All Rights Released
Copyright © All Rights Reserved