NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
Armáda Spojených států zahájila výzkum laserových naváděcích systémů v roce 1962 a roku 1967 USAF vyhodnotila soutěž jednotlivých firem a odsouhlasila výrobu bomby BOLT-117. Ačkoliv bylo její bojové nasazení v roce 1968 shledáno jako vysoce uspokojivé, bylo rozhodnuto přerušit používání BOLT-117 ve prospěch 2000 librové LGB nazvané GBU-10. Tato větší bomba prokázala dvakrát větší přesnost zásahu měla mnohem větší explozivní sílu. Jakkoli byla výroba BOLT-117 limitována, její význam pro vzdušnou výzbroj byl revoluční. Laserové navádění přesunulo standardní "hloupé" bomby do kategorie"inteligentních" bomb dosahujících až stonásobné zvýšení efektivity v porovnání s nenaváděnými bombami směřujícími k cíli volným pádem.
Bomba BOLT-117 (BOmb, Laser Terminal-117) byla první laserem naváděnou bombou (LGB) na světě. Sestávala ze standardní 750 lb (340,2 kg) bomby a laserového naváděcího a kontrolního zařízení KMU-342.
Funkce: Bomba GBU-15 je nepoháněná, kluzáková zbraň používaná k ničení velmi hodnotných nepřátelských cílů. Je určena pro užití letadly F-15E a F-111F. Hlavní znaky: Zbraň se skládá z modulových komponentů které jsou připojeny k výbušné hlavici MK-84 nebo BLU-109. Každá zbraň má pět součástí – naváděcí sekci, adaptér pro připojení výbušné části, kontrolní modul, letové komponenty a datový systém zbraně. Naváděcí sekce je umístěna do špičky zbraně a obsahuje buď televizní naváděcí systém (pro den), nebo infračervený systém (pro operace v noci nebo za omezené viditelnosti). Datový systém v ocasní části vysílá aktualizovaná naváděcí data do kontrolního letounu, což umožňuje operátorovi zbraňových systémů navádět bombu na cíl pomocí dálkového ovládání. Zadní kontrolní sekce sestává ze čtyř křídel ve tvaru "X", jež jsou používána nejen jako nosné plochy, ale také ke korekcím dráhy letu. Kontrolní modul obsahuje autopilota, který shromažďuje řídicí data z naváděcí sekce a upravuje informace do signálů, které pohybují křidélky a provádějí změny letové dráhy. GBU-15 může bát použita k přímému nebo nepřímému útoku. Při přímém útoku vybere pilot cíl před vypuštěním bomby, uzamkne naváděcí systém zbraně a zbraň vypustí. Bomba se sama navádí na cíl, zatímco pilot opouští oblast. Při nepřímém útoku je zbraň naváděna dálkovým ovládáním po vypuštění. Pilot zbraň uvolní a pomocí dálkového ovládání hledá cíl. Jakmile je cíl rozpoznán, zbraň může být uzamčena na cíl nebo dálkově naváděna přes datový systém. Tyto vysoce obratné zbraně mohou být vypouštěny od malé do střední výšky a jsou schopny dosáhnout až bodové přesnosti. Piloti F-111F při operaci Desert Storm používaly kluzákové bomby GBU-15 ke “sfouknutí” hořících naftových vrtů zapálených při sabotážních akcích jednotkami Saddama Husseina. Vývoj: Vývojové testovací středisko vzdušných sil (Air Force Development Test Center, Eglin AFB, Fla.), začalo projektovat GBU-15 v roce 1974. byl to výsledek modernizace dřívějších naváděných bomb použitých během konfliktu v jihovýchodní Asii. Letecké testování zbraně začalo roku 1975. Plná škála operačních testů a vyhodnocení GBU-15 s televizním naváděním byly dokončena v listopadu 1983. V únoru 1985 bylo hotovo i plné testování obrazového infračerveného naváděcího zařízení. V prosinci 1987 se přesunul management zodpovědný za zbraňový systém GBU-15 z Air Force Systems Command na Air Force Logistics Command. Později se obě velení sloučila a v roce 1992 tak vznikl Air Force Material Command.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | řízená kluzáková bomba vzduch-země | |
Výrobce | Rockwell International Corp. | |
Délka | 12 stop 10,5 palců | 3,91 m |
Vypouštěcí hmotnost | 2500 lb | 1134 kg |
Průměr | 18 palců | 45,7 cm |
Rozpětí | 4 stop 11 palců | 1,49 m |
Dolet | bude oznámen | |
Max. výška | cca 30 000 stop | 9091 m |
Rychlost | bude oznámena | |
Naváděcí systém | televizní nebo obrazový infračervený | |
Bojová hlavice | Mk-84 (všeobecné použití) nebo BLU-109 (průrazné bomby) | |
Datum výroby | 1983 | |
Cena za kus | TV: 195 000 dolarů | |
IR: 300 000 dolarů | ||
Pro | bude oznámeno |
Řízená bomba GBU-27 je bomba GBU-24 modifikovaná pro použití stíhacími (stealth) letadly F-117 Nighthawk. Operátor osvětlí cíl laserovým značkovačem zbraň se pak navádí na skvrnu laserová energie odražené od cíle. Používají se 2000 lb (907 kg) průrazné hlavice proti silně chráněným cílům. GBU-27 byla použita Operation Desert Storm. Podle US Air Force bylo 70% cílů GBU-27 úspěšně zasaženo. GBU-27 byla vyrobena speciálně pro použití letadly F-117 a jejich pokročilý systém rozpoznávání a značení cílů. GBU-27 používá zdokonalenou hlavici z BLU-109, 2000 lb bomby vyvinuté roku 1985 v rámci projektu HAVE VOID. BLU-109 byla určena pro použití proti cílům silně opevněným stěnami z vysokopevnostní kalené oceli a má zpožďovač. Obsahuje 550 lb (250 kg) výbušniny o vysoké explozivitě může proniknout šesti stopami (1,8 m) železobetonu. GBU-27 používá řídící ocasní jednotku bomby Paveway II, která poskytuje "terminal trajectory shaping" (konečné profilování trajektorie) pro optimální úhel dopadu na různě strukturované cíle. Například, letecký kryt zasáhne vertikálně, ale k obraně mostu provede přiblížení horizontální. Ocasní část bomby Paveway II s řídícími křidélky tak dotváří celou bombu. Letoun F-117 může nést dvě GBU-27 ve dvou pumovnicích a podle všeho schopen zasáhnout cíl o rozměru jednoho čtverečního metru z výšky 25 000 stop (7620 m).
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | Blízká letecká podpora, vzdušná protiofenzíva, námořní zbraň proti hladinovým plavidlům. | |
Cíle | mobilní i pevné silně chráněné, pevné slaběji chráněné. | |
Služba | U.S.Air Force | |
První nasazení | 1987 | |
Navádění | laserové (operátor) | |
Dolet | 11,5 mil | 18,5 km |
Cena za kus | 55 000 dolarů | |
Vyrobeno | 3213 ks | |
Pro | F-117 Nighthawk |
Joint Direct Attack Munition (JDAM – zbraň společného přímého útoku) GBU-31 je bomba vyvíjená za účelem sjednocení potřeb USAF a US Navy, s Air Force jako hlavním uživatelem. Program bude produkovat zbraň s vysokou přesností, použitelnou za každého počasí, autonomní, se schopností konvenčního bombardování. JDAM bude modernizací stávajícího inventáře zbraní obecného použití a průrazných bombových jednotek a pro dosažení zvýšené přesnosti bude vybaven zdokonaleným vyhledávacím a naváděcím systémem. JDAM není zamýšlen jako náhrada existujících zbraňových systémů; má pouze poskytnout bombám obecného použití větší přesnost a schopnost nasazení za jakéhokoliv počasí. JDAM vylepší současný inventář bomb všeobecného použití Mk-83 (1000 lb) a Mk-84 (2000 lb) a 2000 lb průrazných bomb určených proti silně chráněným cílům instalováním naváděcího systému obsahujícího inerční navigační systém a GPS (global positioning systém). 1000 lb varianta JDAM je označena jako GBU-31 a 2000 lb verze JDAM je označena jako GBU-32. Varianty JDAM pro bomby Mk-80 (250 lb) a Mk-81 (500 lb) jsou označeny jako GBU-29, resp. GBU-30. Program JDAM se blíží ke konci vývojové fáze. Pět letadel Air Force a Navy vykonalo více než 250 testovacích letů. 11. listopadu 1998 byla vypuštěna 122. řízená JDAM z letounu B-1B. Počáteční malosériová výroba JDAM započala 2. května 1998. Air Force vyhodnocuje některé varianty vyhledávacího systému a soudí, že operačního nasazení by mohl být schopen v roce 2004.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | blízká letecká podpora, vzdušná protiofenzíva, potlačení nepřátelské protivzdušné obrany, námořní zbraň proti hladinovým plavidlům, obojživelný útok. | |
Cíle | mobilní silně i slaběji chráněné, pevné silně i slaběji chráněné, mořská hladina i pobřeží. | |
Varianty | JDAM, JDAM-PIP | |
Služba | US Air Force, US Navy | |
Schopnost nasazení | 2004 | |
Navádění | GPS/INS (autonomní) | |
Dolet | 5,75 mil | 9,3 km |
Pravděpodobná chyba | GPS/INS | 13 m |
jen INS | 30 m | |
Cena za kus | 56 141 dolarů | |
Plánovaný počet | US Navy | 12 000 |
US Air Force | 62 000 | |
Pro | B-52, B-1, B-2, F-22, F-16, F-15E, F- 117, F-14 A/B/D, F/A-18C/D, F/A-18E/F, P-3, S-3. |
Boeing získal kontrakt na LJDAM / 2007-06-11
Copyright © All Rights Reserved