NAVIGACE |
|
|
UCAR
Připravil Lukáš Visingr
Malířova vize UCAR
O bezpilotní bojové letouny se nezajímá jen
americké letectvo a námořnictvo. Americká armáda již počátkem 90. let
neoficiálně vyzvala přední výrobce vojenských letounů, aby se zabývali studií FAAV
(Future Air Attack Vehicle), což nebylo nic jiného než možný nástupce
bitevních vrtulníků AH-64 Apache. V
druhé polovině 90. let se však stále častěji mluvilo o tom, že budoucí vzdušný
útočný prostředek americké armády bude bezpilotní. Tyto spekulace byly v plné
šíři potvrzeny v květnu 2002, kdy US Army a agentura DARPA vybraly čtyři
společnosti (jmenovitě Boeing McDonnell Douglas, Lockheed, Sikorsky a Bell), které
mají do 12 měsíců předložit své návrhy UCAR (Unmanned Combat Armed
Rotorcraft).
Po předložení těchto návrhů (tzv. CDS - Concept Development Studies) DARPA vybere
dva uchazeče, kteří postoupí do užšího výběru. Nejpozději v roce 2009 by měly
létat prototypy obou soupeřů, na jejichž základě armáda vybere vítěze. K
operačnímu nasazení by mohlo dojít kolem roku 2012.
Na rozdíl od jiných podobných konkurzů mají konstruktéři pozoruhodně volnou
ruku. Armáda totiž zadala jen požadované výkony stroje, ale nijak nespecifikovala
cestu, kterou se jich má dosáhnout (pomineme-li celkem logický předpoklad, že pohon
má být rotorový). Z tohoto důvodu se můžeme dočkat skutečně velmi zajímavých
letounů.
Armáda požaduje obtížně zjistitelný bezpilotní stroj, schopný za všech
povětrnostních podmínek plnit průzkumné a bojové mise v rámci
"digitálního" bojiště. Dalším požadavkem je vysoká obratnost a letová
rychlost, minimálně 300 uzlů (480 km/h), což prakticky vylučuje "čistý"
vrtulník. S největší pravděpodobností tak bude UCAR spadat do kategorie
"hybridních" letounů. Mezi uvažovanými koncepcemi figurují například
tyto:
Ohledně výzbroje a přístrojového vybavení UCAR se zatím ještě příliš
nehovoří. Téměř určitě ponese radiolokátor, dost možná i lidar (Laser Imaging
Detection And Ranging - jinak řečeno "laserový radar"). Mohl by být vybaven
i širokospektrálním elektromagnetickým čidlem, které se dokáže "naladit"
na různé frekvence elektromagnetického záření (od rádiových vln až po gama
paprsky). Další senzory mohou fungovat na principu akustickém a chemickém (detektor
spalin, tedy jakýsi "umělý čich").
Zajímavou položkou v arzenálu UCAR by mohly být malorozměrné rakety s laserovým
naváděním. Již nyní je testován APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System), což
jsou známé 70mm neřízené rakety Hydra FFAR, jenže doplněné jednoduchou laserovou
naváděcí hlavicí. Na vzdálenost 6 kilometrů dosahují přesnosti zásahu 1 metr! S
APKWS se počítá pro připravovanou modernizaci vrtulníku AH-64D Longbow Apache.
Protitankové a protiletadlové řízené střely budou zřejmě využívat známé metody
navádění, tedy infračervené čidlo a milimetrový radar. S laserem už se pro ně
příliš nepočítá, protože ten vyžaduje ozáření cíle až do zásahu (u
"miniraket" kategorie APKWS se to ještě snese, protože jsou mnohem
rychlejší, střílí se s nimi na menší vzdálenost a vzhledem k vysokému počtu jimi
lze tak trochu "plýtvat"). Pro útoky na vzdálenější a větší cíle by se
měly uplatnit střely naváděné po optickém kabelu (tohoto působivého principu
využívá např. experimentální LOSAT).
Úvahy o hlavňové výzbroji se mohou ukázat zbytečnými, protože UCAR dost možná
žádnou neponese. Pustíme-li se na půdu spekulací, pak lze hovořit o zbrani s
kapalnými pohonnými látkami (palivo a okysličovadlo místo střelného prachu), zbrani
na munici bez nábojnic, se spalitelnými či částečně spalitelnými nábojnicemi,
případně na teleskopické náboje (střela je celá skryta v nábojnici). Všechny tyto
koncepce slibují především menší rozměry a hmotnosti zbraně, což u malého a
kompaktního stroje UCAR bude jistě důležité.
U hlavňových zbraní pro vrtulníky se až tolik neprojevuje "letecká" touha
po maximální kadenci, protože vrtulníky útočí spíše na pomalejší cíle,
pročež lze dát důraz na větší efektivitu jednotlivého výstřelu. To potvrzuje i
fakt, že kanóny principu Gatling (rotující svazek hlavní) jsou u helikoptér v jasné
menšině.
Vize UCAR od firmy Boeing
Prameny:
All Rights Released.
Copyright © All Rights Reserved