NAVIGACE |
|
|
General Dynamics
připravil Jirka Wagner
F-16 Fighting Falcon je víceúčelový, kompaktní letoun s velkou obratností. Je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. Je relativně levnou, ale velmi účinnou zbraní Spojených států a jejich spojenců a nahradil letouny F-4 Phantom II a jiné typy (u některých evropských armád kupříkladu F-104 Starfighter).
V současnosti plánuje USAF opatřit si 2800 strojů F-16. Ve vzdušných soubojích převyšuje F-16 svou obratností a bojovým doletem (tj. vzdáleností potřebnou pro přílet na místo boje, souboj a návrat) všechny letouny potencionálního protivníka. Jeho vybavení umožňuje útoky na cíle bez ohledu na denní či noční dobu nebo počasí. Konstruktéři F-16 vycházeli z nejnovějších poznatků aerodynamiky i z předchozích typů, jako F-15 nebo F-111. Redukce velikosti a váhy stroje, jeho kupní ceny a ceny příslušenství nevedla nijak k redukci jeho síly. F-16 snese přetížení až 9 G při plné palivové nádrži, čímž předčí schopnosti jiných stávajících stíhačů. Avionika letounu obsahuje vysoce přesný inerciální navigační systém, počítač předávající informace pilotovi, rádia UHF i VHF a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém (RWS) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele.
Kamuflážní schéma
Ovládání letadla je metodou "fly-by-wire" (elektroimpulzívní počítačové řízení), kdy řídící páka je umístěna na pravém bočním panelu. Řízení není mechanicky zálohováno. Z koncepčního hlediska se jedná o středoplošník s nosnou plochou o šípovitosti náběžné hrany 40°, jednoduchou svislou ocasní plochou a středoplošně uspořádanými vodorovnými ocasními plochami. Pohyblivé náběžné hrany křídla a vztlakové klapky po celém rozpětí odtokové hrany umožňují ve spojení s počítačovým systémem řízení měnit zakřivení profilu křídla. Další zajímavé prvky zahrnují protažený přechod náběžné hrany křídla do trupu, generující silné víření, které zlepšuje ovladatelnost při letu s vysokým úhlem náběhu; automatické propojení křidélek a směrovky; omezovač rychlosti vybočení. Pilot ovládající letoun za využití koncepce HOTAS se nemusí díky počítačovému řízení do určité míry zabývat možností ztráty kontroly nad strojem, i když přehled o základních hodnotách systémů si pochopitelně udržovat musí.
První prototyp YF-16 vzlétl 2. února 1974, prvních osm předsériových strojů bylo objednáno od července 1975. Dva z nich byly prototypy dvousedadlová verze F-16B (první vzlétl 8. srpna 1977). Od r. 1981 jsou vyráběny pokročilejší typy F-16C a D (dvoumístná), které jsou i nadále modernizovány (změny konstrukce, avioniky a systémů včetně radaru APG-68). Pro častá přetížení při bojových manévrech byla křídla konstrukčně zesílena.
V r. 1991 byly nasazeny letouny F-16 v operaci Pouštní bouře (Desert Storm), kde létaly spolu s dalšími letadly a byly použity při útocích na letiště, vojenské továrny, postavení raket SCUD a na množství jiných cílů. V roce 1999 byly nasazeny rovněž při akcích NATO proti Jugoslávii.
Stručná charakteristika F-16C |
|||
Základní funkce | jednomístný stíhací letoun pro vzdušný boj a víceúčelový stíhací letoun | ||
Výrobce | General Dynamics, nyní Lockheed Martin Corp. | ||
Pohon | jeden dvouproudový motor s přídavným spalováním Pratt and Whitney F100-PW-229 nebo General Electric F110-GE-129 | ||
Výkon | 29 000 lb | 129 kN | |
Délka | 49 stop 5 palců | 15,03 m | |
Výška | 16,7 stop | 5,09 m | |
Rozpětí vč. řízených střel | 32,81 stop | 10 m | |
Plocha křídla | 300 stop čtv. | 27,87 m čtv. | |
Max. rychlost | přes Mach 2 | 2124 km/h | |
Dostup | 50 000 stop | 15 240 m | |
Hmotnost | prázdná | 18 240 lb | 8273 kg |
max. vzletová | 42 300 lb | 19 187 kg | |
Dolet | přeletový | 2 415 mil | 3 886 km |
bojový | přes 575 mil | 925 km | |
Výzbroj | Jeden 20 mm kanón M-61A1 s 500 náboji; vnější výzbroj do 9726 kg na jednom závěsníku pod trupem, šesti pod křídly a dvou na koncích křídel (omezení hmotnosti na 5420 kg pro obraty s přetížením 9 g) - výzbroj zahrnuje řízené střely AIM-9 Sidewinder, a AIM-120 AMRAAM, další odhazovanou i řízenou výzbroj (např. AGM-78 Standard, AGM-88 HARM, puma Paveway), odhoditelné palivové nádrže a pouzdra s elektronikou pro radioelektronický boj, průzkum a zaměřování cílů. | ||
Cena jednoho stroje | F-16C/D: ±20 miliónů dolarů | ||
Posádka | jeden |
Copyright © All Rights Reserved