NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
A-10 a OA-10 Thunderbolt II byly prvními letadly amerických leteckých sil speciálně vytvořenými pro bitevní akce proti pozemním cílům a přímou podporu pozemních jednotek. Jsou to jednoduché, efektivní a odolné dvoumotorové proudové letouny, které mohou být použity proti všem pozemním cílům včetně tanků a jiných obrněných vozidel. Jejich základ tvoří obávaný 30mm rotační kanón GAU-8/A typu Avenger Gatling.
A-10/OA-10, zvané též zvané též Warthog, Tankbuster nebo Tankkiller vynikají svou obratností zejména při nízkých rychlostech a malých výškách a jsou při použití svých palubních zbraní vysoce přesné. Jsou schopny létat nízkou rychlostí poblíž bojové zóny a operovat ve výškách pod 300 m při viditelnosti 2,4 km. Jejich rozsáhlý bitevní potenciál a schopnost krátkého vzletu a přistání (STOL, Short Take-Off and Landing) jim umožňuje používat letiště nedaleko frontových linií. Piloti těchto letadel mohou nyní díky přístrojovému vybavení provádět své mise i během noci. K pozdějšímu vylepšením patřila instalace širokoúhlého systému HUD (Head-Up Display) a nočního navigačního a útočného systému LANTIRN (Low-Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night), který obsahuje zařízení FLIR (Forward Looking Infrared Radiometer) a laserové snímače, jakož i radar sledující terén. Tento inovační program však nebyl zahájen a jediným se stal podvěs pro laserové navádění, zvaný "Pave Penny".. Prototyp vzlétl 15.2.1975, sériová výroba byla zahájena roku 1977 a skončila v únoru 1984 předáním 713. stroje.
První stroje A-10A směřovaly v říjnu 1975 na Davis-Monthan AFB (Air Force Base) v Arizoně. Jejich výše uvedené přednosti se ukázaly být později životně důležité pro americká a spojenecká vojska během Operace Pouštní bouře (Desert Storm, válka v Perském zálivu). Během této války letadla A-10 kupříkladu vykonala 8100 bojových vzletů a vypustila na 90 procent všech použitých raket AGM-65 Maverick. I přes adaptaci na verzi OA-10A (od 80. let) pro letecké předsunuté operace a přes vynikající výsledky ve válce v Perském zálivu je nyní v činnosti pouze 125 těchto strojů. Další letouny byly uvolněny na vývoz do spřátelených zemí.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | A-10 - blízká letecká podpora; OA-10 - předsunutá letecká hlídka | ||
Výrobce | Fairchild Republic Co. | ||
Pohon | dva dvouproudové motory General Electric TF34-GE-100 | ||
Výkon | 2x 9060 lb | 2x 40.3 kN | |
Délka | 53,3 stop | 16,25 m | |
Výška | 14,6 stop | 4,47 m | |
Rozpětí | 57,5 stop | 17,53 m | |
Plocha křídla | 506 stop čtv. | 47,01 m čtv. | |
Rychlost | max. | 447 mph | 720 km/h |
cest. | 387 mph | 623 km/h | |
Dostup | 45 000 stop | 13 636 m | |
Hmotnost | prázdná | 21 032 lb | 9540 kg |
max. vzletová | 50 000 lb | 22 680 kg | |
Dolet | 800 mil | 1287 km | |
Výzbroj | Jeden 30 mm sedmihlavňový rotační kanón GAU-8 Avenger (1174 nábojů) Na osm pylonů pod křídly a tři závěsníky pod trupem je možno podvěsit až 16 000 liber (7 258 kg) různých zbraní - rakety AGM-65 Maverick - laserem nebo elektro-opticky naváděné bomby (Paveway. GBU-15) - bomby padající volným pádem (Mk. 82 á 227 kg - 28 ks nebo Mk. 84 á 910 kg - 6 ks - nebo 20 ks skříňových Mk. 20 Rockeye) - 2.75 palcové (6.99 cm) rakety - střely AIM-9 Sidewinder Pro dlouhé přelety možno podvěsit tři přídavné nádrže á 600 galonů (2270 l). |
||
Posádka | jeden | ||
Datum nasazení | březen 1976 | ||
Cena jednoho stroje | 12,1 miliónu dolarů | ||
Vyrobeno celkem | 713 | ||
Ve stavu | Aktivní síly- A-10: 72, OA-10: 72; Rezerva- A-10: 24, OA-10: 12; ANG- A-10: 64, OA-10: 30 |
Source: A-10 Warthog Homepage
Boeing má zakázku na dodávku křídel pro bitevníky A-10 / 2007-06-29
Copyright © All Rights Reserved