zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Fairchild Republic A-10/OA-10 Thunderbolt II

připravil Jirka Wagner

 

A-10 a OA-10 Thunderbolt II byly prvními letadly amerických leteckých sil speciálně vytvořenými pro bitevní akce proti pozemním cílům a přímou podporu pozemních jednotek. Jsou to jednoduché, efektivní a odolné dvoumotorové proudové letouny, které mohou být použity proti všem pozemním cílům včetně tanků a jiných obrněných vozidel. Jejich základ tvoří obávaný 30mm rotační kanón GAU-8/A typu Avenger Gatling.

A-10/OA-10, zvané též zvané též Warthog, Tankbuster nebo Tankkiller vynikají svou obratností zejména při nízkých rychlostech a malých výškách a jsou při použití svých palubních zbraní vysoce přesné. Jsou schopny létat nízkou rychlostí poblíž bojové zóny a operovat ve výškách pod 300 m při viditelnosti 2,4 km. Jejich rozsáhlý bitevní potenciál a schopnost krátkého vzletu a přistání (STOL, Short Take-Off and Landing) jim umožňuje používat letiště nedaleko frontových linií. Piloti těchto letadel mohou nyní díky přístrojovému vybavení provádět své mise i během noci. K pozdějšímu vylepšením patřila instalace širokoúhlého systému HUD (Head-Up Display) a nočního navigačního a útočného systému LANTIRN (Low-Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night), který obsahuje zařízení FLIR (Forward Looking Infrared Radiometer) a laserové snímače, jakož i radar sledující terén. Tento inovační program však nebyl zahájen a jediným se stal podvěs pro laserové navádění, zvaný "Pave Penny".. Prototyp vzlétl 15.2.1975, sériová výroba byla zahájena roku 1977 a skončila v únoru 1984 předáním 713. stroje.

První stroje A-10A směřovaly v říjnu 1975 na Davis-Monthan AFB (Air Force Base) v Arizoně. Jejich výše uvedené přednosti se ukázaly být později životně důležité pro americká a spojenecká vojska během Operace Pouštní bouře (Desert Storm, válka v Perském zálivu). Během této války letadla A-10 kupříkladu vykonala 8100 bojových vzletů a vypustila na 90 procent všech použitých raket AGM-65 Maverick. I přes adaptaci na verzi OA-10A (od 80. let) pro letecké předsunuté operace a přes vynikající výsledky ve válce v Perském zálivu je nyní v činnosti pouze 125 těchto strojů. Další letouny byly uvolněny na vývoz do spřátelených zemí.

Zdokonalený A-10 pro USAFE

Stručná charakteristika

Základní funkce A-10 - blízká letecká podpora; OA-10 - předsunutá letecká hlídka
Výrobce Fairchild Republic Co.
Pohon dva dvouproudové motory General Electric TF34-GE-100
Výkon 2x 9060 lb 2x 40.3 kN
Délka 53,3 stop 16,25 m
Výška 14,6 stop 4,47 m
Rozpětí 57,5 stop 17,53 m
Plocha křídla 506 stop čtv. 47,01 m čtv.
Rychlost max. 447 mph 720 km/h
cest. 387 mph 623 km/h
Dostup 45 000 stop 13 636 m
Hmotnost prázdná 21 032 lb 9540 kg
max. vzletová 50 000 lb 22 680 kg
Dolet 800 mil 1287 km
Výzbroj Jeden 30 mm sedmihlavňový rotační kanón GAU-8 Avenger (1174 nábojů)
Na osm pylonů pod křídly a tři závěsníky pod trupem je možno
podvěsit až 16 000 liber (7 258 kg) různých zbraní
- rakety AGM-65 Maverick
- laserem nebo elektro-opticky naváděné bomby (Paveway. GBU-15)
- bomby padající volným pádem (Mk. 82 á 227 kg - 28 ks nebo Mk. 84 á 910 kg - 6 ks
-  nebo 20 ks skříňových Mk. 20 Rockeye)
- 2.75 palcové (6.99 cm) rakety
- střely AIM-9 Sidewinder
Pro dlouhé přelety možno podvěsit tři přídavné nádrže á 600 galonů (2270 l).
Posádka jeden
Datum nasazení březen 1976
Cena jednoho stroje 12,1 miliónu dolarů
Vyrobeno celkem 713
Ve stavu Aktivní síly- A-10: 72, OA-10: 72; Rezerva- A-10: 24, OA-10: 12; ANG- A-10: 64, OA-10: 30

 

 

Source: A-10 Warthog Homepage


Tiskové zprávy

Boeing má zakázku na dodávku křídel pro bitevníky A-10 / 2007-06-29

 


Copyright © All Rights Reserved