Poválečné americké vojenské letouny
McDonnell Douglas F-4E/F Phantom II
Zpět
na McDonnell F-4
Verze F-4E, která začala být dodávána jednotkám v roce 1968, bylo vyrobeno 1329
kusů. Jednalo se v podstatě o modernizovanou verzi C. F-4E
měla značně prodlouženou příď díky použití radaru Westinghouse APQ-120. Pod
přídí byl vynechán dříve používaný infračervený směrový snímač – na jeho
místo byl zastavěn v dlouhém aerodynamickém krytu vícehlavňová 20mm kanón a
kvůli vyrovnání posunutého těžiště byla do zadní části trupu přidána sedmá
palivová buňka. Od počátku byla také montována vystřelovací sedačka typu
“nulová výška/nulová rychlost” a v roce 1972 byly na konce křídel přidány
štěrbinové nástavce.
Avionika byla také modernizována, což umožnilo použití širší řady výzbroje
včetně naváděných pum či různých kontejnerových zbraní.
Díky vysoké prestiži tohoto stroje také rostl jeho export (Izrael – 1973, válka Jom
Kipur – mohutná modernizace letounu z domácích zdrojů) a japonská továrna
Mitsubishi dokonce vyráběla letadlo v licenci pod názvem F-4EJ. V Německu
pak tyto Phantomy pod označením F-4F nahradily stroje Lockheed
F-104G.
Stručná
charakteristika |
Základní funkce |
úderný a útočný stíhač startující ze země |
Pohon |
dva proudové motory General Electric J79-GE-17 |
Výkon s forsáží |
17 900 lb |
79,6 kN |
Max. rychlost |
1485 mph |
2390 km/h |
Poč. stoupavost |
49 800 ft/min |
15 180 m/min |
Dostup |
62 250 stop |
18 975 m |
Dolet |
běžný |
595 mil |
958 km |
maximální |
1885 mil |
3034 km |
Hmotnost |
prázdná |
29 535 lb |
13 397 kg |
max. vzletová |
61 650 lb |
27 964 kg |
Rozpětí |
38,4 stop |
11,71 m |
Délka |
63 stop |
19,2 m |
Výška |
16,5 stop |
5,03 m |
Plocha křídel |
530 stop čtv. |
49,24 m čtver. |
Výzbroj |
Rotační kanón M61A1 Vulcan, čtyři
střely AIM-7 Sparrow
nebo na středovém závěsníku jiné zbraně do hmotnosti 1370 kg. Na závěsnících
pod křídly až 5888 kg palivových nádrží nebo zbraní. |
Posádka |
dva |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved