NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
McDonnell Douglas F-4C/D Phantom II
McDonnell Douglas F-4E/F Phantom II
McDonnell Douglas F-4G “Wild Weasel”
Pravděpodobně druhý nejlepší stíhač všech dob (po válečném P-51 Mustang) a určitě největší stíhač
mezi letadly vietnamské éry – jako předchůdce všech moderních stíhacích letadel,
vybavením a standardní výzbrojí čtyřmi střelami Sidewinder / čtyřmi
střelami Sparrow,
s radarem o dlouhém dosahu, rychlostí Mach 2,5, 16 000 lb (7260 kg) nákladu bomb a
doletem 2 000 mil (3220 km).
Letoun F-4 Phantom II byl do služby zařazen v roce 1960. Jeho protivníkem byl MiG-21.
Phantom byl nahrazen typy F-14, F-15 a F/A-18.
Verze C bojovala ve Vietnamu, kde se k ní v roce 1967 přidala verze D. Piloti si stěžovali na chybějící kanón, který byl
zabudován až do verze E. V době vzniku F-4 totiž převládal
názor, že kanón je zbytečný, že stačí raketová výzbroj.
Izrael použil F-4 v roce 1973 ve válce Jom Kipur a modernizoval také F-4 na verzi
Phantom 2000.
Verze G "Wild Weasel IV" (lasička) slouží k ničení
radarových stanovišť. Na trupu má 52 antén. I tato verze se uplatnila ve Vietnamu.
V Perském zálivu plnilo 36 F-4G obranné úkoly.
McDonnell F-4 Phantom byl druhý nejvíce vyráběný americký proudový stíhač.
Předstihl jej pouze North American F-86 Sabre. Celkem se v
USA vyrobilo 5 057 kusů a dalších 138 bylo vyrobeno licenčně v Japonsku firmou
Mitsubishi.
Vyráběl se po dobu 20 let (od roku 1959 do roku 1979). Během války ve Vietnamu se
vyrábělo 72 Phantomů za měsíc.
I když byl původně navržen jako záchytný stíhač a později použit hlavně jako
bitevní útočný stroj, překvapil i úspěšností ve vzdušných soubojích. USAF,
Navy a Marine Corps dosáhly s Phantomy 277 vítězství ve vzdušných soubojích
nad Vietnamem. V izraelských službách byl úspěšný v 116 soubojích v různých
konfliktech mezi Izraelem a jeho arabskými sousedy.
Phantom sloužil v USA, Austrálii, Egyptě, Německu - zde nahradil F-104G
Starfighter, Řecku, Íránu Izraeli, Japonsku, Jižní Koreji - zde nahradil F-86 Sabre, Španělsku, Velké Británii a Turecku.
V aktivní službě zůstal v malém počtu už jen u USAF a to verze F-4G. Právě verze
G v úpravě "Wild Weasel VI" bude poslední verzí F-4, která bude sloužit v
přední linii až do konce století. Několik F-4 ještě používá Air National Guard.
Zámořští uživatelé budou Phantom II používat ještě dlouho i po roce 2000.
Copyright © All Rights Reserved