zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

McDonnell Douglas F-4 Phantom II

připravil Jirka Wagner

McDonnell Douglas F-4C/D Phantom II

McDonnell Douglas F-4E/F Phantom II

McDonnell Douglas F-4G “Wild Weasel”

Pravděpodobně druhý nejlepší stíhač všech dob (po válečném P-51 Mustang) a určitě největší stíhač mezi letadly vietnamské éry – jako předchůdce všech moderních stíhacích letadel, vybavením a standardní výzbrojí čtyřmi střelami Sidewinder / čtyřmi střelami Sparrow, s radarem o dlouhém dosahu, rychlostí Mach 2,5, 16 000 lb (7260 kg) nákladu bomb a doletem 2 000 mil (3220 km).
Letoun F-4 Phantom II byl do služby zařazen v roce 1960. Jeho protivníkem byl MiG-21.

Phantom byl nahrazen typy F-14, F-15 a F/A-18.
Verze C bojovala ve Vietnamu, kde se k ní v roce 1967 přidala verze D. Piloti si stěžovali na chybějící kanón, který byl zabudován až do verze E. V době vzniku F-4 totiž převládal názor, že kanón je zbytečný, že stačí raketová výzbroj.
Izrael použil F-4 v roce 1973 ve válce Jom Kipur a modernizoval také F-4 na verzi Phantom 2000.
Verze G "Wild Weasel IV" (lasička) slouží k ničení radarových stanovišť. Na trupu má 52 antén. I tato verze se uplatnila ve Vietnamu.
V Perském zálivu plnilo 36 F-4G obranné úkoly.

McDonnell F-4 Phantom byl druhý nejvíce vyráběný americký proudový stíhač. Předstihl jej pouze North American F-86 Sabre. Celkem se v USA vyrobilo 5 057 kusů a dalších 138 bylo vyrobeno licenčně v Japonsku firmou Mitsubishi.
Vyráběl se po dobu 20 let (od roku 1959 do roku 1979). Během války ve Vietnamu se vyrábělo 72 Phantomů za měsíc.
I když byl původně navržen jako záchytný stíhač a později použit hlavně jako bitevní útočný stroj, překvapil i úspěšností ve vzdušných soubojích. USAF, Navy a Marine Corps dosáhly s Phantomy 277 vítězství ve vzdušných soubojích nad Vietnamem. V izraelských službách byl úspěšný v 116 soubojích v různých konfliktech mezi Izraelem a jeho arabskými sousedy.

Phantom sloužil v USA, Austrálii, Egyptě, Německu - zde nahradil F-104G Starfighter, Řecku, Íránu Izraeli, Japonsku, Jižní Koreji - zde nahradil F-86 Sabre, Španělsku, Velké Británii a Turecku.
V aktivní službě zůstal v malém počtu už jen u USAF a to verze F-4G. Právě verze G v úpravě "Wild Weasel VI" bude poslední verzí F-4, která bude sloužit v přední linii až do konce století. Několik F-4 ještě používá Air National Guard.
Zámořští uživatelé budou Phantom II používat ještě dlouho i po roce 2000.

 


Copyright © All Rights Reserved