NAVIGACE |
|
|
F-5A Freedom Fighter
F-5E Tiger II
V listopadu 1970 vyhlásila vláda USA vítěze soutěže o nástupce letounu F-5A. Stal
se jím Northrop F-5E Tiger II. Mezi ostatními soupeři byly také Lockheed CL-1200
Lancer, Vought V-1000 a zjednodušená verze MDD F-4 Phantom II.
Spojení zvýšené výkonnosti motoru a přední dvoupolohové podvozkové jednotky
zlepšilo vzletové schopnosti F-5E o celých 30% oproti verzi A, a to spolu s brzdícím
systémem umožňovalo provoz z velmi krátkých VPD.
První sériový F-5E vzlétl 11.srpna 1972 a dodávky USAF začaly 4.dubna 1973.
Při návrhu byl kladen důraz spíš na obratnost než na vysokou rychlost. F-5E
působí nejen v roli taktického bojového letounu, ale slouží také v úloze agresora
na amerických základnách pro nácvik boje.
Opět existuje dvousedadlová (F-5F) a průzkumná verze (RF-5E).
F-5E (bez rozlišení verze) slouží v Brazílii, Saudské Arábii, Tunisku a Malajsii.
Stručná charakteristika F-5E | |||
Základní funkce | lehký taktický stíhací letoun | ||
Pohon | dva proudové motory General Electric J85-GE-21B | ||
Výkon | 2x 5013 lb | 2x 22,3 kN | |
Max. rychlost | 1082 mph | 1741 km | |
Poč. stoupavost | 574 ft/s | 175m/s | |
Dostup | 51 800 stop | 15 790 m | |
Dolet | 2314 mil | 3724 km | |
Akční rádius | 190 mil | 306 km | |
Hmotnost | prázdná | 9725 lb | 4410 kg |
max. vzletová | 24 725 lb | 11 214 kg | |
Rozpětí | 26,7 stop | 8,13 m | |
Délka | 47,4 stop | 14,45 m | |
Výška | 13,35 stop | 4,07 m | |
Plocha křídla | 186 stop čtv. | 17,28 m čtver. | |
Výzbroj | dva 20mm kanóny M39; podvěšená (pět závěsů) výzbroj do 3175 kg (řízené střely, pumy, raketnice, pouzdra na kanóny a ECM, na koncích křídel po jedné řízené střele). |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved