NAVIGACE |
|
|
Northrop F-20 (F-5G) Tigershark
F-20 Tigershark byl vyvinut, postaven a testován u firmy Northrop Corp. na začátku 80. let jako F-5G - další stupeň ve vývoji F-5E Tiger II. Byl poháněn pouze jedním motorem, který měl ale o 80% větší tah než motor F-5E. Měl se stát levnější alternativou k F-16, ale po nabídnutí k prodeji se nenašel žádný zájemce a program byl ukončen.
Byly vyrobeny tři prototypy, z nichž dva havarovaly během prodejních demonstrací. Třetí je umístěn v Los Angeles County Museum of Science.
F-20 byl největším vojenským pokusem o obchod – před zrušením projektu do něj
za šest let Northrop investoval 1,2 miliardy dolarů a přesto nenašel zákazníka.
Neúspěch v prodeji měl vliv dokonce na politické dění ve Washingtonu. Přesto to byl
letoun, který plně využíval digitální elektroniky a byl nejpokročilejším letounem
v té době.
Stručná charakteristika | |||
Pohon | proudový motor General Electric F-404-GE-100 s přídavným spalováním | ||
Výkon s forsáží | 17 000 lb | 75,62 kN | |
Max. rychlost | 1557 mph (Mach 2,1) | 2506 km/h | |
Dostup | 55 000 stop | 16 765 m | |
Poč. stoupavost | 50 300 ft/min | 15 331 m/min | |
Rozjezdová dráha | 1450 feet | 442 m | |
Maximální dolet | 1715 mil | 2760 km | |
Akční rádius | 345 mil | 555 km | |
Kapacita | vestav. nádrží | 677 US gal. | 2563 lt |
s ext. nádržemi | 1502 US gal. | 5686 lt | |
Rozpětí | 28 stop | 8,53 m | |
Délka | 46 stop 6 palců | 14,17 m | |
Výška | 13 stop 10 palců | 4,11 m | |
Plocha křídel | 186 stop čtv. | 17,28 m čtv. | |
Hmotnost | prázdná | 11 220 lb | 5090 kg |
bojová | 15 060 lb | 6831 kg | |
max. vzletová | 26 290 lb | 11 925 kg | |
Výzbroj | dva 20mm kanony v nosu trupu, dvě řízené střely AIM-9 Sidewinder na koncích křídel, na závěsnících mohlo být umístěno až 8000 lb (3630 kg) munice nebo externích nádrží |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved