Poválečné americké vojenské letouny
Northrop F-89 Scorpion
Na leteckém dni v Tušinu roku 1947 se objevil Tupolev Tu-4 (kopie B-29), což bylo pro americkou rozvědku
šokující. SSSR disponoval prostředkem schopným dopravit atomovou bombu nad území
USA a Spojené státy neměly k dispozici proudový záchytný stíhač pro každé
počasí, který by této hrozbě mohl čelit. Vyvíjený záchytný stíhač, ať už
Curtiss-Wright nebo Northrop ještě zdaleka nemohl být dodáván v krátké době v
potřebném počtu. Proto USAF vyzvalo v březnu 1948 Lockheed ať upraví svůj
dvojmístný cvičný TF-80C na stíhač pro každé počasí s jehož dodávky jednotkám
by začaly před koncem roku 1949. Lockheed rychle přišel s úpravou, ze které se
vyvinul F-94 Starfire.
Northrop XP-89 provedl roll out začátkem června 1948. 11.června 1948 ještě před
prvním vzletem bylo označení P-(pursuit =stíhač) nahrazeno F-(stíhač=bojový), a z
XP-89 se stalo XF-89.
První vzlet prototypu XF-89 se uskutečnil 16.srpna 1948 a v lednu 1949 podepsal
president Harry Truman objednávku a 48 kusů F-89. V březnu 1949 dostal XF-89 jméno
Scorpion.
Nejvíce vyráběnou verzí Scorpiona byl F-89D. Celkem bylo vyrobeno 682 F-89D.
Hlavním rozdílem oproti verzi C bylo to, že šest 20mm kanónů bylo nahrazeno
raketami, které byly jedinou výzbrojí F-89D. Raketnice byly umístěny na delších a
širších křídelních nádržích. V přední třetině nádrže byly raketnice pro 52
ks 70mm raket Folding Fin Aircraft Rockets (FFAR). Tyto rakety byly známy jako Mighty
Mouse. Byly to neřízené rakety s dosahem okolo 1800 m s vysoce explozivní hlavicí.
Zbylé dvě třetiny tělesa nádrže obsahovaly palivo.
Do překonstruované přídě bez kanónů byl zabudován systém řízení palby Hughes
E-6. Ten se skládal z radaru Hughes APG-40 a počítače AN/APA-84. Ušetřené místo ve
přídi obsadila další palivová nádrž.
První F-89D vznikl přestavbou F-89, letoun byl přejmenován na YF-89D. První let
YF-89D se uskutečnil 23.října 1951. První dva sériové F-89D byly USAF odeslány
30.června 1952. 125 strojů F-89D bylo vyrobeno v období, kdy se zjistila závada na
křídle. Všechny zůstaly v továrně až do vyřešení problému s aeroelasticitou.
První jednotka dostala F-89D 7.1.1954
Rakety bylo možno odpalovat různým způsobem. Buď všech 104 najednou během 0,4 s a
pak rakety pokryly oblast velkou jako fotbalové hřiště, což spolehlivě stačilo na
sestřelení bombardéru, nebo po dávkách - dvě dávky po 82 a 42 raketách nebo tři
dávky po 42,32 a 30 raketách. V provozu trubice raketnic často korodovaly a stávalo
se, že při výstřelu došlo k jejímu roztržení. Zesílení stěny trubice tento
problém odstranilo.
F-89D sloužil u FIS na Aljašce a Labradoru. V roce 1958 začal být nahrazován
nadzvukovými typy F-101B Voodoo a F-102A Delta Dagger. Ex-USAF F-89D byly převedeny do
výzbroje ANG. Poslední F-89D byl z USAF vyřazen v roce 1961. Z výzbroje ANG byl
poslední Scorpion (F-89J) vyřazen až v roce 1969.
Stručná
charakteristika |
Základní funkce |
stíhač |
Výrobce |
Northrop Aircraft |
Pohon |
dva proudové motory Allison J33-A-33A/41/35 |
Výkon |
3 265 kg |
32 kN |
Max. rychlost |
636 mph |
1023 km/h |
Poč. stoupavost |
8360 ft/min |
2548 m/min |
Dostup |
49 200 stop |
15 000 m |
Max. dolet |
1367 mil |
2 200 km |
Rozpětí |
60,4 stop |
18,40 m |
Délka |
53,8 stop |
16,40 m |
Výška |
17,5 stop |
5,33 m |
Hmotnost |
prázdná |
25 195 lb |
11 428 kg |
max. vzletová |
46 790 lb |
21 223 kg |
Výzbroj |
šest kanonů T-31 ráže 20mm po 200 nábojích; 104x 70mm
raket v raketnicích na koncích křídel; 16x 12 cm raket nebo 1 450 kg bomb na
podkřídelních závěsnících. |
Posádka |
Dva (pilot, radarový operátor) |
Podrobnější historie letounu F-89
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved