Poválečné americké vojenské letouny
McDonnell F-101 Voodoo
Dvoumotorový letoun McDonnell F-101 Voodoo byl původně určen jako doprovodný
stíhač pro dálkové bombardéry. Nikdy ale tuto úlohu neplnil. Používal se jako
taktický průzkumný, záchytný stíhač velkého doletu a jako jaderný úderný
letoun.
Jako první sériový letoun dosahoval v přímém letu rychlost nad 1600 km/h (1000
mil/h). Bojového nasazení se dočkala pouze jeho průzkumná verze - ve Vietnamu.
Ve válce v Koreji bylo zjištěno, že doprovodné letouny
F-84
Thunderjet nejsou s to ochránit bombardéry
B-29 před severokorejskými
MiGy-15 a
F-86
Sabre zase nestačí vytrvalostí a doletem.
Soutěž na doprovodný stíhač vyhrála v květnu 1951 firma McDonnell a od roku 1953
měla začít sériová výroba. Po skončené Korejské války však byly změněny
podmínky a F-101 měl být schopen nosit rovněž jaderné zbraně. První prototyp
vzlétl 29.9.1954 a záhy dosáhl rychlosti 1,4 M (1670 km/h).
Do služby začal být F-101A zařazován od 2.května 1957.
Od května 1955 začala výroba i průzkumné verze RF-101A, která byla nasazena jak
při Kubánské krizi v roce 1962, tak ve Vietnamu.
V první polovině 50. let znovu vyvstala potřeba dálkového záchytného stíhače a
následnou soutěž vyhrála firma McDonnell s vylepšenou, dvoumístnou verzí F-101A,
která dostala označení F-101B. Prototyp vzlétl 27.března 1957 a první stroje začaly
být zařazovány do služby od 5.ledna 1959.
Celkem bylo vyrobeno 480 kusů F-101B; postupné vyřazování skončilo až roku 1981.
Stručná
charakteristika |
Pohon |
dva proudové motory Pratt & Whitney J57-P-55 |
Výkon s forsáží |
2x 16 900 lb |
2x 75,18 kN |
Rozpětí |
39,6 stop |
12,08 m |
Délka |
67,4 stop |
20,54 m |
Výška |
18 stop |
5,49 m |
Max. rychlost |
1134 mph |
1825 km/h |
Poč. stoupavost |
49 200 ft/s |
14 996 m/min. |
Dostup |
52 000 stop |
15 850 m |
Dolet |
normální |
1522 mil |
2 450 km |
|
maximální |
1930 mil |
3 106 km |
Max. vzlet. hmotnost |
52 404 lb |
23 770 kg |
Výzbroj |
6x AIM v pumovnici (obvykle 3 GAR-1 (AIM-4) poloaktivní
radarem řízená a 3 GAR-2 (AIM-4B) IČ). Pozdější
verze měly dvě neřízené jaderné rakety AIR-2A Genie na vnějších závěsnících. |
Podrobnější historie
letounu F-101
Další obrázky
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved