NAVIGACE |
|
|
Lockheed F-94 Starfire
F-94 byl záchytný stíhač do každého počasí. Vyvinut byl z cvičného letounu T-33, který vznikl zas z F-80. Počáteční testy ale ukázaly, že motor nemá dostatečný výkon pro velkou hmotnost letadla, zvýšenou vahou elektronického zařízení a radarového řízení palby Hughes E-1. Po instalování modernizovaného motoru se objevila nutnost různých dalších úprav. Konečně byl letoun akceptován (v prosinci 1949) a F-94A začaly u Velitelství vzdušné obrany nahrazovat letadla North American F-82 Twin Mustang. Po vypuknutí války v Koreji bylo Starfirům zakázáno létat nad Severní Koreou, neboť velitelství se obávalo toho, že jejich sofistikovaná elektronika by mohla padnout do rukou nepřítele (protože tento zákaz vedl ke zvýšeným ztrátám bombardérů B-29, byl později zrušen). 30. ledna 1953 kapitán B. L. Fithian (pilot) a poručík S. R. Lyons (radarový operátor) sestřelili nespatřenou stíhačku LA-9 s pístovým motorem.
F-94C byly vyřazeny ze služby u US Air Force roku 1959, poslední F-94 u Air National
Guard byl vyřazen ze služby počátkem roku 1960.
Stručná charakteristika | ||
Výrobce | Lockheed Aircraft Co., Burbank, Calif. | |
Vzlet prototypu | 16. duben 1949 (YF-94) | |
Modely | F-94A, B, C | |
Pohon | jeden proudový motor Pratt & Whitney J48-P-5 nebo -5A | |
Výkon | 8750 lb | 38,9 kN |
Délka | 44 stop 6 palců | 13,6 m |
Výška | 14 stop 11 palců | 4,5 m |
Rozpětí | 42 stop 5 palců | 12,9 m |
Hmotnost | 24 200 lb | 10 977 kg |
Max. rychlost | 640 mph | 1030 km/h |
Dolet | 1200 mil | 1930 km |
Dostup | 51 000 stop | 15 500 m |
Výzbroj | 24x 2,75 palcové rakety Mighty Mouse FFAR v přídi a 24x 2,75 palcových FFAR na dvou podkřídelních závěsnících (12 raket v každém) | |
Posádka | dva (pilot, radarový důstojník) | |
Vyrobeno | 856 strojů | |
Cena za jeden stroj | 534 000 dolarů |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved