Americké vojenské letouny druhé světové války
Republic P-47 Thunderbolt
P-47 Thunderbolt byl velký a výkonný výškový stíhač. Byl v podstatě postaven
"okolo" silného motoru R-2800 a jeho turbodmychadla, protože USAAF se obávalo
(oprávněně) vybavit všechny své stíhačky motory Allison V-1710. Motor
Pratt&Whitney R-2800 byl silný, žíznivý, nákladný na údržbu a provoz, ale
robustní a spolehlivý. Při plném výkonu motoru se z P-47 stalo rovnocenné, často
lepší letadlo než měli jeho protivníci. S odhazovatelnými nádržemi P-47 mohl
doprovázet bombardéry
B-17 a
B-24 hluboko do nad Německo a porážet letouny
Luftwaffe.
Typ P-47M byl nejrychlejším americkým stíhačem druhé světové války. Protože
měl mnohem robustnější konstrukci a kratší dolet než
P-51
Mustang, byl později nasazován jako stíhací bombardér, což byla role, v níž se
neobyčejně osvědčil jak v Evropě, tak v Pacifiku. Schopnost nosit náklad udělala z
velké a hrozivé stíhačky obávaný bombardér, jemuž stále zůstávala k dispozici
odstrašující palebná síla.
Velký počet letounů P-47 sloužil také v leteckých silách jiných zemí včetně
Británie a Francie. Bojové ztráty letounů P-47 Thunderbolt, známého pod přezdívkou
"Jug" (džbán, odvozeno od Juggernaut - ničivá síla, moloch), dosáhly za
války 5222 strojů, navíc 1723 jich bylo ztraceno při haváriích.
P-47 byl nejvíce vyráběným americkým stíhačem druhé světové války.
| Stručná
charakteristika P-47C |
| Základní funkce |
Stíhací letoun |
| Výrobci |
Republic Aviation Corp., Curtiss-Wright Corp. |
| Pohon |
Jeden motor Pratt&Whitney R-2800-21 |
| Výkon |
2300 HP |
1715 kW |
| Rozpětí |
40,75 ft |
12,42 m |
| Délka |
36 ft |
10,99 m |
| Výška |
14,2 ft |
4,32 m |
| Plocha křídel |
300 sq ft |
27,9 čtv. m |
| Hmotnost |
prázdná |
10 710 lb |
4858 kg |
| max. |
16 215 lb |
7355 kg |
| Rychlost |
433 mph |
697 km/h |
| Poč. stoupavost |
2805 ft/min |
855 m/min |
| Dolet |
1725 mil |
2776 km |
| Výzbroj |
8x 12,7mm kulomet, 1x 227 kg bomb |
| Posádka |
Jeden |
| První let |
6. května 1941 (XP-47B) |
| Datum výroby |
1943 |
| Stručná
charakteristika P-47N-5 |
| Základní funkce |
Stíhací letoun |
| Pohon |
Jeden 18 válcový dvouhvězdicový motor Pratt
& Whitney R-2800-59 Double Wasp |
| Výkon |
2800 HP |
2088 kW |
| Rozpětí |
42,5 ft |
12,97 m |
| Délka |
35,4 ft |
10,79 m |
| Plocha křídel |
322 sq ft |
29,91 čtv. m |
| Hmotnost |
prázdná |
11 650 lb |
5285 kg |
| max. |
20 680 lb |
9380 kg |
| Rychlost |
460 mph |
740 km/h |
| Poč. stoupavost |
2805 ft/min |
855 m/min |
| Dolet |
2350 mil |
3781 km |
| Výzbroj |
8x 12,7mm kulomet, až 1135 kg bomb |
| Posádka |
Jeden |
| Datum výroby |
1945 |
| Cena jednoho stroje |
Přibl. 54 600 dolarů |
| Vyrobeno celkem |
15 683 (všechny typy) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved