NAVIGACE |
|
|
HMS Cumberland
(C57)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Kent
Těžký křižník HMS Cubmerland třídy Kent byl postaven v loděnicích Vickers Armstrong v Barrow, kde byl 18. října 1924 položen kýl. Trup byl spuštěn na vodu 16. března 1926 a loď byla dokončena a uvedena do služby 8. prosince 1927.
Loď byla vyzbrojena osmi kanóny ráže 203 mm Mk8 (8"/50) a čtyřmi kanóny ráže
102 mm Mk5 (4"/45). Čtyřpalcové kanóny byly při modernizaci v roce 1935
nahrazeny dvojhlavňovými komplety s kanóny Mk16 stejné ráže. Při přezbrojení
byly dále doplněny dva čtyřhlavňové dvouliberní pom-pomy a dva systémy řízení
palby HACS. Byla zesílena pancéřová ochrana, především zesílen boční pancéřový
pás a muniční komory. Za komíny byl přistavěn rozměrný hangár, a loď byla
schopna nést až tři palubní letouny. Aby se ušetřila tonáž byly sejmuty
torpédomety a zmenšeny prostory kajut.
V průběhu války, ke konci roku 1941, pak byla loď vyzbrojena pěti kanóny ráže 20
mm a radarovými systémy typů 281, 285 a 273. V únoru 1943 pak byly kulomety ráže
12,7 mm a jeden 20 mm kanón nahrazeny pěti dvouhlavňovými komplety ráže 20 mm.
Před koncem války byly doplněny další dva dvouhlavňové komplety ráže 20 mm.
První služební destinací HMS Cumberland byla, podobně jako u jejích
sester, vojenská základna China Station v Hongkongu. Na počátku roku 1935 však
byla odvolána do Británie, kde byla v letech 1935-36 přezbrojována a
modernizována. Do Číny se loď vrátila až v roce 1938 a v roce 1939 se připojila
ke druhé křižníkové eskadře.
V okamžiku propuknutí Druhé světové války v Evropě sloužila HMS Cumberland
u západního pobřeží Latinské Ameriky jako součást jihoamerické divize. V říjnu
1939 se připojila k nově vzniklému uskupení britských válečných plavidel "Force
G" a zapojila se do pátrání po německém křižníku
Admiral Graf Spee.
Do konce roku 1939 pak HMS Cumberland působila v oblasti Falklandských
ostrovů a proti proudu argentinské řeky Plate Estuary, kde 5. prosince spolu s
křižníkem Ajax zajistila loď
Ussukuma, která se snažila uniknout blokádě. V červnu 1940 doprovázela přes
Atlantik konvoje směřující na střední východ a v červenci se zapojila do
pronásledování německého korzára Thor. Následně se přesunula do Freetownu,
odkud se rozjela akce s názvem "Operation Menace" u západního pobřeží Afriky.
HMS Cumberland zde v rámci první křižníkové eskadry potopila 16. září 1940
muniční loď Poitiers vichystické Francie a sama u Dakaru utržila několik
zásahů. V prosinci roku 1940 se pak loď přesunula k pobřeží Argentiny a Uruguaye,
kde v ústí řeky La Plata hlídkovala a vyhledávala německé korzárské lodě.
V roce 1941 se HMS Cumberland vrátila do Británie a připojila se k
domovské flotile. V letech 1942 až 1943 pak doprovázela arktické konvoje
směřující do Ruska. Poté byla převelena do Indického oceánu, kde se v lednu 1944
připojila k Východní flotile. Zde se podílela na útoku na Sabang, podporovala
útoky letadlových lodí na Sumatru a Nikobarské souostroví a podporovala vylodění
na Leyte.
Po skončení války v Pacifiku se HMS Cumberland podílela na převzetí vlády
v Holandské Nové Guineji, kterou během války zabralo Japonsko. V roce 1946 byla
vyřazena z aktivní služby a léta 1946 až 1951 strávila v rezervě. V letech 1949
až 1951 byla přestavěna na testovací plavidlo a tomuto účelu sloužila mezi lety
1951-1958. V roce 1956 si loď zahrála ve filmu "Bitva na řece La Plata", kde
ztvárnila britský křižník HMS Exeter. Dne 3. listopadu 1958 byla definitivně vyřazena a prodána do šrotu.
Sešrotována byla v loděnicích Cashmore v Newportu v roce 1959.
Technicko-Taktická Data:
r. 1927 | r. 1944 | |
Celková délka | 192 m | |
Šířka | 20,8 m | |
Ponor | 4,9 m | |
Výtlak standardní | 9 750 t | |
Výtlak maximální | 13 450 t | |
Výzbroj | 8 x 203mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | |
4 x 102mm Mk5 (4"/45 - 4x1) |
8 x 102mm QF Mk16 HA (4"/45 - 4x2) |
|
8 x 12,7mm MG (2x4) | 18 x 20mm (4x1 + 7x2), 2 x 4x2pdr pom-poms |
|
8 x 533mm torpédomety (2x4) |
- |
|
Pancéřování | bok 25,4mm, paluba 34,9m, dělové věže 114mm | bok 114mm, paluba 34,9m, dělové věže 114mm |
Max. rychlost | 31,5 uzlu | |
Pohon | 8 kotlů Admiralty 3 | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius (nám. míle) | 3 100 při 31,5 uzlu, 13 300 při 12. uzlech | |
Zásoba paliva | 3 400 t | |
Letouny | 1 | 3 |
Katapult | - | 1 |
Posádka | 700 mužů | |
Zařazena do služby | 8. prosince 1927 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 3. listopadu 1958 |
Copyright © All Rights Reserved