NAVIGACE |
|
|
HMS Exeter
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída:
York
HMS Exeter byla poslední jednotkou třídy York a zároveň posledním těžkým křižníkem postaveným pro britskou Royal Navy. Její kýl byl položen v Devonport Dockyard 1. srpna1928, trup byl spuštěn na vodu 18. července 1929 a loď vstoupila do služby 27. července 1931.
HMS Exeter nesla jako hlavní výzbroj 203 mm děla Mk8 s maximálním náměrem pouze do 50°, což omezovalo jejich
použití proti letounům. Po střetu s německou lodí
Admiral Graf Spee
byla loď opravena a děla hlavní baterie dostala náměr 70°. Sekundární
výzbroj tvořily čtyři univerzální kanóny ráže 102 mm/45cal QF Mk 5 HA, později
nahrazeny osmi kanóny ráže 102 mm / 45 Mk 16 HA ve dvojhlavňových kompletech. Ty
byly umístěny dál od sebe než byla původní stanoviště 102 mm děl.
Protileteckou výzbroj tvořily původně dva čtyřhlavňové kulometné komplety ráže
12,7 mm. Po akci na La Plata byly doplněny dva osmihlavňové dvouliberní pom-pomy
a na střechu dělových věží "B" a "Y" byly umístěny dva kanóny ráže 20 mm. Byl
doplněn radar typu 279 a na střechu velitelského můstku byl instalován
protiletecký systém HACS, který byl umístěn za předními dálkoměry. Jednoduché
stožáry byly nahrazeny stabilnějšími trojnožkami.
Za druhým komínem byl umístěn katapult - nejprve pevný, později otočný. Loď
nesla původně letoun Fairey IIIF, později Walrus.
Rozpoznávacím znakem proti HMS York byly
přímo vzhůru směřující komíny a rozměrnější velitelská věž "skříňového" typu,
podobná jako na pozdějších lehkých křižnících třídy
Leander.
V letech 1931-34 sloužila HMS Exeter v rámci Druhé křižníkové divize
Atlantické flotily. V roce 1934 byla převelena na základnu West Indies Station,
kde působila do roku 1939 s krátkou přestávkou mezi lety 1935-36, kdy v důsledku
Habešské krize byla převelena do Středozemního moře. Po vypuknutí války v Evropě
se HMS Exeter připojila v říjnu 1939 k Jihoamerické divizi a spolu s
HMS Cumberland vytvořila pátrací
svaz Force G, který měl za úkol vyhledávat a ničit německé korzárské lodě.
Dne 13. prosince 1939 byla v oblasti zjištěna německá kapesní bitevní loď
Admiral Graf Spee
a britská křižníková eskadra pod velením komodora (později admirála) H. H.
Harwooda obdržela rozkaz nepřátelskou loď zadržet nebo potopit. Byl to nesnadný
úkol, přestože britská eskadra sestávala ze třech křižníků (HMS
Exeter, HMS Ajax a
HMS Achilles) - palebná síla
německého korzára byla větší než všech třech britských lodí dohromady.
Graf Spee se
nejprve zaměřila na nejtěžší britskou loď, kterou byla Exeter a brzo ji
vyřadila z boje. Po zásazích sedmi granáty ráže 280 mm a střepinami z blízkých
explozí byla děla hlavní baterie HMS Exeter vyřazena z provozu a pouze
díky dvěma dotírajícím lehkým křižníkům ji německá loď nebyla schopna dorazit a
přenesla palbu na ostatní britské lodě. Po vyčerpání munice se nakonec stáhla do
ústí řeky Rio de la Plata, kde zůstala zablokována až do potopení vlastní
posádkou. HMS Exeter se stáhla na Falklandské ostrovy, kde proběhly
nejnutnější opravy a v lednu se přesunula do Devonportu, kde byly provedeny
opravy spojené s větší přestavbou a trvaly od února 1940 do března 1941. Po
zbytek roku loď prováděla krytí atlantických konvojů.
Po vstupu Japonska do války v prosinci 1941 byla HMS Exeter převelena do
Východoindického oceánu. Na počátku roku 1942 byla začleněna do mezinárodního
námořního válečného uskupení ABDA (Australian-British-Dutch-American), které
bylo zformováno na ochranu holandských kolonií proti japonské invazi. Poté co
Japonci v březnu 1942 dobyli Jávu, obdržela HMS Exeter rozkaz připojit se
ke svazu kontraadmirála Doormana, který se měl střetnout s japonskými silami v
Jávském moři. Při této akci byla loď zasažena japonským 203 mm granátem (podle
jiného zdroje torpédem) do zadní kotelny, která byla vyřazena z provozu a
rychlost lodě klesla na 16 uzlů. Poškození bylo poměrně vážné a nebylo možno ho
snadno opravit a tak HMS Exeter podstoupila částečné opravy na kotvišti
Surbaja a měla se přesunout na Ceylon, kde měly být provedeny řádné opravy.
HMS Exeter vyplula 28. února 1942 doprovázena torpédoborci USS Pope
a HMS Encounter. Lodě pluly v liniové formaci - jako první Pope,
následován Exeter a formaci uzavírala Encounter. Přibližně kolem
osmé hodiny ráno byl na obloze zjištěn nepřátelský letoun a sestřelen
protileteckou obranou Exeteru. Poté byl obzoru zjištěn japonský
torpédoborec, který byl zničen palbou z USS Pope. Potud šlo všechno
dobře, ale když lodě proplouvaly průlivem Sunda, objevilo se jakoby odnikud pět
japonských křižníků a osm torpédoborců. Japonské lodě držely liniovou formaci po
obou stranách spojenecké skupiny. Japonské křižníky zaměřily palbu na HMS
Exeter a po několika salvách se křižníkům
Nachi a
Haguro podařilo docílit
zásah přední kotelny britské lodě. HMS Exeter ztratila veškerý výkon a
zůstala v sevření japonských sil jako "kachna na rybníku". Velitel spojeneckého
uskupení, který se nacházel na palubě HMS Exeter, si uvědomoval závažnost
situace a nechal otevřít záplavové ventily lodě. Zároveň rozkázal doprovodným
torpédoborcům uprchnout a nevytahovat z vody trosečníky! Velitel USS Pope
alespoň obkroužil britský křižník aby položil kouřovou clonu a znesnadnil
japonským dělostřelcům zaměření a zachránil co nejvíce námořníků. HMS
Encounter, která tvořila zadní voj, se mezitím setrvačností dostala po bok
HMS Exeter a inkasovala několik přímých zásahů, které měly patřit
křižníku. Okamžitě se rozlomila a potopila. USS Pope byla po krátkém
pronásledování také potopena. Než stačila jít ke dnu HMS Exeter z vlastní
vůle, byla zasažena torpédem z torpédoborce Ikazuchi, které uspíšilo její
potopení.
Technicko-Taktická Data:
r. 1931 | r. 1942 | |
Celková délka | 175,3 m | |
Šířka | 17,7 m | |
Ponor | 5,2 m | |
Výtlak standardní | 8 390 t | |
Výtlak maximální | 10 500 t | |
Výzbroj | 6 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 3x2) | 6 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 3x2) |
4 x 102 mm QF Mk5 HA (4"/45 - 4x1) | 8 x 102 mm Mk16 HA (4"/45 - 4x2) | |
8 x 12,7 mm MG (2x4) | 16 x 2pdr pom.pom (2x8) | |
6 x 533 mm torpédomety (2x3) | 6 x 533 mm torpédomety (2x3) | |
Pancéřování | bok 76mm, paluba 35mm, dělové věže 25mm, muniční komory 25mm-101mm | |
Max. rychlost | 32,25 uzlu | |
Pohon | 8 kotlů Admiralty 3 | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius | 10 000 nm. při 14. uzlech | |
Zásoba paliva | 1 900 t | |
Letouny | 1 | |
Katapulty | 1 | |
Posádka | 620 mužů | |
Zařazena do služby | 27. července 1931 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 28. února 1942 |
Copyright © All Rights Reserved