NAVIGACE |
|
|
HMAS Australia
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Kent
Těžký křižník HMAS Australia ze třídy Kent byl postaven v loděnicích John Brown v Clydebanku. Zde byl dne 26. srpna 1926 položen kýl. Trup byl spuštěn na vodu 17. března 1927 a loď byla dokončena a uvedena do služby 24. dubna 1928.
Spolu se sesterským křižníkem HMAS
Canberra byly lodě stavěny pro australskou Royal Navy a od třídy
Kent se lišily pouze torpédomety typu Mk VII.
Jejich hlavní výzbroj byla stejná jako na třídě Kent a sestávala tedy z osmi děl
ráže 203 mm ve dvouhlavňových věžích. Sekundární výzbroj tvořilo osm kanónů ráže
102 mm (4") DP. Protileteckou výzbroj tvořilo původně 8 kulometů ráže 12,7 mm
ve dvou čtyřhlavňových kompletech. V roce 1941 byly na HMAS Australia
doplněny dva osmihlavňové komplety s pom-pomy ráže 2pdr (40 mm) a v roce 1943
bylo doplněno 7 kanónů ráže 20 mm. Při opravách po útoku kamikaze na konci roku 1944 byly
jednohlavňové kanóny ráže 20mm nahrazeny sedmi dvouhlavňovými komplety stejné
ráže. V roce 1945 pak přibylo dalších osm kanónů ráže 40 mm v jednohlavňovém
provedení, z nichž některé byly umístěny na
věžích hlavní baterie "B" a "C".
Letecký katapult byl na HMAS Australia instalován ve třicátých letech.
HMAS Australia byla druhou lodí, která nesla jméno své země a familiérně byla také zvaná "Aussie". Měla velmi pohnutou válečnou kariéru a bojovala téměř na všech námořních bojištích Druhé světové války. Po vypuknutí válečného konfliktu v Evropě byla převelena do Atlantiku k severoafrickému pobřeží, kde u senegalského Dakaru potopila francouzský torpédoborec. Při této akci byla několikrát zasažena projektily pobřežních baterií. V době, kdy probíhala letecká bitva o Británii, byla loď zakotvená v Liverpoolu a při nejtěžších útocích na město se piloti německé Luftwaffe snažili mimo jiné zasáhnout i tento křižník. Následovalo období, kdy Australia působila spolu s britskou Home Fleet ze základny Scapa Flow na Orknejích a doprovázela konvoje přes Atlantik. Další spojenecké konvoje chránila při plavbách přes Indický oceán a také hlídkovala podél pobřeží Austrálie až k břehům Antarktidy, kde vyhledávala německé korzárské lodě.
Po vstupu Japonska do války v prosinci 1941 se HMAS Australia stala
vlajkovou lodí a z její paluby velel kontraadmirál Crace a později další
významní velitelé jako admirál Crutchley a komodor J. Collins. V lednu roku 1942
doprovázela loď první americké vojáky přepravované do Austrálie. Poté se
zapojila do dalších akcí, jako byla bitva o Korálové moře, a také útočila na
japonské jednotky v oblasti od Guadalcanalu po Holandskou Novou Guineu, přičemž
neutržila ani jeden zásah nepřátelskou palbou. Jak se však válka v Pacifiku
chýlila ke konci, měly spojenecké lodě poznat další smrtonosnou zbraň Japonců -
kamikaze. HMAS Australia se s japonskými sebevražednými letci setkala
poprvé při operaci v zálivu Leyte.
Zakotvená na bombardovací pozici v Leytském zálivu dne 21. října 1944 byla "Aussie"
zasažena letounem Mitsubishi A6M5 Zero-Sen s 200 kg pumou. Náraz a exploze
odlomily jednu nohu z trojnohého stožáru a následovala sprška trosek, která
zasypala stanoviště kompasu. Trosky stožáru smrtelně zranily kapitána Dechaineauxe
a spoustu dalších členů posádky, včetně komodora Collinse. Čtyři dny nato
následoval další útok kamikaze. Těžce poškozená, se čtyřiceti vážně zraněnými
členy posádky, byla loď nucena odplout na ostrov Manus Island poblíž Nové
Guineji, kde zakotvila a později se vydala do Espirito Santu na Nových Hebridách
(nyní Vanuatu), kde podstoupila opravy. Silueta lodi jako by přitahovala útoky
sebevražedných pilotů a mělo se za to, že Japonci přesně vědí na kterou loď
útočí, a že jim jde o potopení právě vlajkové lodi australské flotily.
Nicméně velení R.A.N. nutně potřebovalo HMAS Australia na bojišti, neboť
byla poslední plavby-schopnou jednotkou z flotily australských těžkých křižníků,
zatímco ostatní byly potopeny a HMAS Hobart těžce poškozena, a tak se loď
vrátila do aktivní služby jakmile to bylo možné.
Po opravách tedy loď zamířila do Filipínských vod, kde měla asistovat v zálivu
Lingayen při spojeneckém vylodění. Zde na loď opět zaútočili kamikaze a ačkoli
kapitán Armstrong s lodí prudce manévroval, utržila 5. ledna 1945 další zásah
střemhlavým letounem napěchovaným výbušninami. Ztráty byly vysoké - 25 mužů
zahynulo a 30 bylo vážně zraněno a to především mezi členy obsluhy
protiletadlových baterií, které byly právě nejvíce potřeba. Navzdory závažnému
poškození se loď připojila k HMAS
Shorpshire a dalším jednotkám US Navy a zapojila se do bombardování
ostrova San Fernando a Poro Point. Zde následovala další vlna kamikaze a na
HMAS Australia zaútočil hloubkový bombardér Aichi "Val", který pronikl
urputnou protileteckou palbou všech plavidel, střemhlav narazil do horní paluby
a proměnil se v obrovskou ohnivou kouli. Několik mužů od protileteckých kanónů
zahynulo okamžitě a celým trupem otřásla mohutná tlaková vlna. Tento útok po
sobě zanechal dalších 14 mrtvých a 26 vážně zraněných mužů posádky a loď byla
prakticky bez obsluhy protileteckých zbraní.
Na úsvitu 8. ledna 1945 obnovila spojenecká flotila bombardování a japonští
sebevražední piloti pokračovali ve svých útocích. HMAS Australia byla
poslední lodí v linii a byla japonskými silami odříznuta. Kamikaze pilotující
bombardér Mitsubishi "Dinah" byl sestřelen necelých 20 metrů od trupu lodi.
Vzápětí se hlavně protileteckých zbraní obrátily k dalšímu nepřátelskému
letounu, který se podařilo taktéž sestřelit, ale ne dřív než vypustil pumu,
která explodovala v blízkosti čáry ponoru a prorazila velký otvor do boku
plavidla. Loď se začala prudce naklánět na levobok, přičemž další sebevražedný
Mitsubishi "Dinah" letěl vstříc záhubě. Palba ze zbylých protileteckých zbraní
jej sice rozervala na kusy, ale na posádku se snesl ohnivý déšť leteckého
petroleje, zatímco masivní motor letounu pronikl pancéřovou přepážkou do kajuty
kapitána Daye. V několika sekundách se přiřítil další "Dinah", který se
protiletecké baterie snažily šílenou střelbou zadržet, což se podařilo necelých
15 metrů od lodi, avšak vrtule stroje se zařízla do záchranného raftu a trup
letounu se zasekl do paluby, kde způsobil obrovský vryp, poškodil jednu z
palivových nádrží a prakticky zlikvidoval dvě paluby s lodní jídelnou. V tu chvíli byla "Aussie"
ve velmi špatném stavu a její rychlost musela být snížena na 15 uzlů, aby se
předešlo ještě větším škodám. Nicméně loď stále pokračovala v boji spolu se
všemi zbylými statečnými členy posádky.
Následující den se Japonci rozhodli loď dorazit, neboť věděli, že je již prakticky
vyřízená. Další letoun byl na kolizním kurzu s lodním můstkem, ale pilot špatně
odhadl vzdálenost a můstek minul, přičemž zavadil o ráhno předního stožáru,
které ho kruhovým pohybem navedlo přímo do prvního komínu. Letoun urazil horní
část komínu, která se zřítila na palubu. Tento útok sice nezpůsobil žádné ztráty
na životech ani žádná zranění, ale pro křižník znamenal konec jeho válečné
kariéry. Kvůli nedostatečnému tahu musely být totiž zhasnuty dva přední kotle a
loď tak přišla o značnou část výkonu. HMAS Australia se tak 9. ledna 1945
po mnoha útocích kamikaze stáhla z pacifického bojiště. Loď byla opravována v
Austrálii a ve Velké Británii a do bojů Druhé světové války již nezasáhla.
Při opravách byla odstraněna její válečná kamufláž, kanóny sekundární
výzbroje ráže 102 mm byly přesunuty z vyvýšené paluby na hlavní palubu a
umístěny více dopředu, blíž k zadnímu komínu. V roce 1946 pak byla instalována
nová velitelská věž a stanoviště řízení palby a z dělové věže "B" byly
odstraněny přídavné protiletecké kanóny.
Loď dále působila v australském námořnictvu než byla prodána do šrotu 25. ledna
1955. Na vrakoviště v Barrow dorazila v červenci 1955
Technicko-Taktická Data:
1928 | 1945 | |
Celková délka | 192 m | |
Šířka | 20,8 m | |
Ponor | 4,9 m | |
Výtlak standardní | 9 750 t | |
Výtlak maximální | 13 450 t | |
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) | |
8 x 102 mm QF Mk16 HA (4"/45 - 4x2) | ||
8 x 12,7 mm MG (2x4) | 24 x 40mm pom-pom (4x4 + 8x1) 14 x 20mm AA (7x2) |
|
8 x 533 mm Mk7 torpédomety (2x4) | ||
Pancéřování | bok 25,4mm, paluba 34,9m, dělové věže 114mm | |
Max. rychlost | 31,5 uzlu | |
Pohon | 8 tří-bubnových kotlů Admiralty | |
4 turbíny Parsons | ||
Výkon | 80 000 ks | |
Akční rádius (nám. míle) | 3 100 při 31,5 uzlu, 13 300 při 12. uzlech | |
Zásoba paliva | 3 400 t | |
Letouny | 0 | 3 |
Katapult | 0 | 1 |
Posádka | 700 mužů | |
Zařazena do služby | 24. dubna 1928 | |
Vyřazena ze služby / potopena | 25. ledna 1955 |
Copyright © All Rights Reserved