NAVIGACE |
|
|
HMS Shropshire
(později HMAS Shropshire)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: London
Těžký křižník HMS Shropshire třídy London byl postaven v loděnicích Beardmore v Dalmuiru, kde byl 24. února 1927 položen kýl. Trup byl spuštěn na vodu 5. července 1928 a loď byla dokončena a uvedena do služby 12. září 1929. V průběhu války byla loď převedena k australskému námořnictvu a získala označení HMAS.
Podobně jako její sestry prošla HMS Shropshire výraznými modifikacemi
zbraňových systémů a to jak v předválečném období tak v průběhu války. Hlavní
výzbroj tvořilo osm děl ráže 203 mm Mk8 uložených ve čtyřech dvojvěžích,
sekundární výzbroj tvořily kanóny ráže 102 mm Mk5 HA.
V roce 1929 loď obdržela protiletecký systém HACS Mk1, který byl umístěn na
střeše zadního stanoviště řízení palby, v letech 1931/32 byl instalován letecký
katapult a v letech 1936/37 byly přidány další čtyři kanóny ráže 102 mm HA.
Vedle předního stožáru se nacházely dva čtyřhlavňové komplety s vodou-chlazenými
kulomety ráže 12,7 mm. Ve třicátých letech byl také přidán druhý HACS, který byl umístěn na střeše můstku.
Na počátku roku 1941 loď obdržela dva osmihlavňové komplety s pom-pomy ráže 2pdr
(dvouliberní) a na podzim téhož roku byly jednohlavňové kanóny ráže 102 mm
nahrazeny čtyřmi dvouhlavňovými komplety stejné ráže a navíc bylo doplněno sedm
jednotlivých kanónů ráže 20 mm a radary 273, 281, 282 a 285. Další tři kanóny
ráže 20 mm byly doplněny v roce 1942.
Po přestavbě pro australské námořnictvo, která probíhala od února 1942 do června
1943 její protiletecká výzbroj sestávala ze dvou osmihlavňových dvouliberních
pom-pomů, sedmi elektricky ovládaných dvouhlavňových kanónů ráže 20 mm a čtyř
jednohlavňových "dvacítek". Čtyři jednohlavňové kanóny ráže 20mm byly sejmuty,
stejně jako kulomety ráže 12,7 mm a vybavení pro palubní letoun, vyjma jeřábu. V
dubnu 1944 byly přidány zpět přidány dva jednohlavňové kanóny ráže 20 mm.
Na počátku roku 1945 obdržela HMAS Shropshire jedenáct jednotlivých
kanónů Bofors ráže 40 mm Mk III a byl doplněn radar 277. Zároveň bylo sejmuto
šest jednotlivých kanónů ráže 20 mm a torpédomety. Počet Boforsů se v květnu
zvýšil na patnáct - šest z nich na horní palubě, sedm na nástavbě a po jednom na
dělových věžích "B" a "X".
V poválečném období zůstalo ve výzbroji devět Boforsů ráže 40mm - čtyři modely "Mk
IIIa" na nástavbě dělové věže "B", dva "Mk VII" na palubě čtyřpalcovek (102mm
děl), jeden "Mk IIIp" za komíny a dva modely "Mk IIIa" na zadní horní palubě.
HMS Shropshire sloužila od svého uvedení do služby do vypuknutí Druhé
světové války v britské Středomořské flotile a účastnila se dvou předválečných
konfliktů - války v Habeši a španělské občanské války, kde sehrála hlavní úlohu
při evakuaci uprchlíků z Barcelony v srpnu a září 1936. V září 1939 byla
převelena do jižního Atlantiku, kde měla jako součást svazu Force H chránit
obchodní trasy. 9. září zadržela u ostrova Sv. Helena německou loď Adolf
Leonhardt, která se snažila uniknout z blokády. Tyto hlídky pro HMS
Shropshire skončily na počátku roku 1940, kdy se vrátila do Británie a byla
zde přezbrojena a nastoupila službu v Indickém oceánu, kde měla za úkol také
chránit spojenecké konvoje na trase z Kapského města do Durbanu, Mombasy a Adenu.
V roce 1941 se zúčastnila kampaně vedené proti italským pozicím v Somálsku,
přičemž bombardovala města Mogadishu a Kismayu při postupu Jihoafrické armády z
Keni do Habeše, a 13. února také potopila nedaleko Mogadisha italskou loď
Pensilvania. Poté se HMS Shropshire přesunula opět do jižního
Atlantiku a v březnu až červnu 1941 byla přezbrojena v Simonstownu. V říjnu se
vrátila do Británie a nastoupila rozsáhlejší modernizaci v Chathamu, která
probíhala od října 1941 do února 1942. Poté loď pokračovala ve službě v jižním
Atlantiku až do 8. září 1942, kdy bylo rozhodnuto o jejím převedení k Royal
Australian Navy jako náhrada za potopenou
HMAS Canberra. Po přezbrojení byla loď přiřazena do stavu australské
flotily v roce 1943.
V Pacifiku působila HMAS Shropshire jako součást TF74 u Nových Hebrid od listopadu 1943 a v následujících měsících poskytovala palebnou podporu při vylodění na Nové Británii, na mysu Gloucester a na Nové Guineji. S postupem spojeneckých vojsk v průběhu roku se loď zapojila do akcí u Admiralitních ostrovů, u Holandské Nové Guineje a Aitape, v květnu až červenci 1944 u Biaku. V září 1944 se podílela na vylodění na Morotai a následně se přesunula do Leyteského zálivu, kde v říjnu proběhl poslední dělostřelecký souboj s japonským loďstvem. V lednu 1945 následovalo vylodění na Mindoru a v Lingayenském průlivu, v zátoce Subic, na Corregidoru a Batanských ostrovech. V červnu 1945 se zúčastnila dalších obojživelných operací, tentokráte při vylodění u Balikpapanu na Borneu. V srpnu 1945 byla přítomna v Japonsku při kapitulaci.
V poválečném období zůstala HMAS Shropshire v australském námořnictvu a sloužila jako školní loď do roku 1949, kdy byla vyřazena. Loď byla prodána do šrotu společnosti Arnott Young v roce 1954 a v roce 1955 byla v Dalmuiru a Troonu rozebrána.
Technicko-Taktická Data (1939):
Celková délka | 192,9 m |
Šířka | 20 m |
Ponor | 5,2 m |
Výtlak standardní | 9 750 t |
Výtlak maximální | 13 220 t |
Výzbroj | 8 x 203 mm Mk8 (8"/50 - 4x2) |
8 x 102 mm QF Mk5 HA (4x1) | |
8 x 12,7 mm MG (2x4) | |
8 x 533 mm torpédomety (2x4) | |
Pancéřování | bok 25mm+114mm(kotelny), paluba 35mm, dělové věže 25mm |
Max. rychlost | 32,25 uzlu |
Pohon | 8 bubnových kotlů Admiralty 3 |
4 turbíny Parsons | |
Výkon | 80 000 ks |
Akční rádius | 12 500 nm. při 12 uzlech |
Zásoba paliva | 3 210 t |
Letouny | 1 |
Posádka | 700 mužů |
Zařazena do služby | 12. září 1929 |
Vyřazena ze služby / potopena | 1949 |
Copyright © All Rights Reserved