NAVIGACE |
|
|
Kinugasa
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Aoba
Japonský těžký křižník Kinugasa byl postaven firmou Kawasaki v Kobe. Kýl byl položen 23. ledna 1924, loď spuštěna na vodu 24. října 1926 a dokončena 30. září 1927.
Jednalo se o druhou loď třídy Aoba
o standardním výtlaku 7 100 tun a šesti děly ráže 203 mm ve třech dvou dělových
věžích. Sekundární výzbroj tvořily čtyři samostatné univerzální kanóny ráže
120 mm. Protileteckou výzbroj tvořilo několik lehkých kanónů ráže 13 mm. Hnací
systémy tvořily stejně jako u křižníku Aoba kotle Kampon, ale lodními
šrouby u Kinugasy otáčely turbíny Curtis. Maximální plavební rychlost se
pohybovala mezi 33 - 34 uzly, ale při modernizaci v roce 1937 byly instalovány
protitorpédové výdutě po bocích trupu a maximální rychlost se snížila
přibližně o dva uzly.
V roce 1928 byl instalován katapult pro vypouštění průzkumných letounů a v roce
1932 byly posílena protiletecká výzbroj o dva čtyřhlavňové komplety ráže 13 mm po
stranách velitelské věže.
Po uvedení do služby se Kinugasa stala vlajkovou lodí páté křižníkové eskadry. Následně byla spolu se sesterskou lodí Aoba přiřazena k šesté eskadře, v rámci které sloužila až do své moderizace v roce 1938. Opět v rámci šesté křižníkové eskadry vstoupila do Druhé světové války a podílela se na likvidaci amerických základen na ostrovech Guam a Wake. Na jaře 1942 se zúčastnila dobývání a invaze na ostrovy Papuy Nové Guiney a obsazení Šalamounových ostrovů.
V rámci šesté eskadry se Kinugasa v srpnu 1942 zúčastnila bitvy u ostrova Savo, kde byla lehce poškozena, a 11. října bojovala v bitvě u Mysu Esperance, kde byla vážně poškozena americkým lehkým křižníkem Biose. V listopadu 1942 byla šestá eskadra rozpuštěna a v oblasti Šalamounových ostrovů z ní zůstala pouze Kinugasa. Dne 14. listopadu 1942, po bombardování Hendersonova letiště, byla objevena americkým průzkumným letounem a následně napadena u ostrova Rendova letouny startujícími jak z pozemního letiště tak z letadlové lodě Enterprise (CV-6). Kinugasa byla při náletu zasažena několika bombami a torpédy a byla potopena.
Technicko-Taktická Data:
Délka celková | 185,87 m |
Délka při čáře ponoru | 183,58 m |
Šířka | 15,83 m |
Ponor | 5,7 m |
Výtlak standardní | 7 100 t |
Výtlak maximální | 10 822 t |
Výzbroj | 6 x 203 mm (3x2) |
4 x 120 mm AA (4x1) | |
8 x 13 mm AA (2x4) | |
8 x 610 mm torpédomety (2x4) | |
Pancéřování | boky 76mm, paluba 31,75mm, věže 51mm |
Max. rychlost | 33 uzly |
Pohon | 12 kotlů Kampon |
4 turbíny Curtis | |
Výkon | 102 000 ks |
Akční rádius | 6 000 nm. při 14 uzlech |
Zásoba paliva | 1 800 t. nafty + 450 t. uhlí |
Letouny | 1 |
Katapulty | 1 |
Posádka | 625 mužů |
Uvedena do služby | 30. září 1927 |
Potopena / vyřazena | 14. listopadu 1942 |
Copyright © All Rights Reserved