NAVIGACE |
|
|
Americké těžké křižníky
USS Quincy
(CA-71)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Baltimore
Stavba lodi USS Quincy byla schválena 17. června 1940, jako čtvrté jednotky třídy Baltimore a byla také postavena v loděnicích Bethlehem Steel Co., Shipbuilding Division v Quincy, Massachusetts. Její kýl byl položen 9. října 1941 a loď byla původně stavěna pod jménem St. Paul, ale po ztrátě křižníku Quincy (CA-39) v bitvě u ostrova Savo 9. srpna 1942, byla loď přejmenována tímto jménem a stala se tak třetí lodí v americkém námořnictvu nesoucí jméno Quincy. Trup byl spuštěn na vodu 23. června 1943 a pokřtěn paní Henry S. Morganovou, dcerou Charlese Francise Adamse (významný občan Bostonu a státu Massachusetts). Loď byla uvedena do služby 15. prosince 1943 pod velením kapitána Elliota M. Senna.
Výzbroj plavidla tvořilo devět děl ráže 203mm model Mk12,
později Mk15. Sekundární výzbroj tvořilo dvanáct kanónů ráže 127mm,
protileteckou baterii pak 40mm čtyř-kanóny Bofors a lehké 20mm kanóny Oerlikon.
Pohon lodi zajišťovaly čtyři kotle Babcock&Wilcox a čtyři turbíny General
Electric otáčely čtyřmi lodními šrouby. K manévrování sloužilo jedno kormidlo.
Loď byla vybavena hangárem umístěným na zádi plavidla. Po jeho stranách byly
umístěny dva katapulty a za nimi dva jeřáby pro vyzdvižení letounů z mořské
hladiny.
Po svém uvedení do služby v prosinci 1943 se USS Quincy vydala do
Karibské oblasti, kde absolvovala zkušební plavby, a následně do severního
Atlantiku, kde testovala zbraňové systémy. V březnu 1944 se připojila ke svazu
TF22 a v dubnu se vydala do britských vod, kde se připojila ke Dvanácté flotile
v přípravě na invazi na evropský kontinent. V červnu 1944 podporovala USS
Quincy dělostřelbou vylodění spojeneckých jednotek v Normandii, konkrétně
jako součást svazu "Force A" podporovala jednotky na pláži Utah a bombardovala
německé pozice u Cherbourgu.
Bombardování německých pozic trvalo do začátku července a po skončení této
kampaně se loď vydala spolu s dalšími plavidly do Středozemního moře. Zde
operovala z námořní základny v Palermu odkud vyplouvala jako součást TG86.4 na
podporu vyloďovací operace Dragoon, což byla invaze do jižní Francie. Jejím
úkolem zde byla opět dělostřelecká příprava.
Krátce po ukončení těchto akcí se loď vrátila do Spojených Států. V září 1944 dorazila do Bostonu, kde byla přezbrojena a v říjnu dopravila prezidenta Roosevelta na schůzku s arabskými státníky, která se konala na Velkém Hořkém Jezeře (část Suezského průplavu). Na její palubě F. D. Roosevelt rokoval s egyptským králem Faroukem, ethiopským panovníkem Haile Selassiem a saudským králem Ibn Saudem. V lednu 1945 pak Quincy přepravila prezidenta Roosevelta na Jaltskou konferenci a v únoru zpět do USA.
Po návratu do USA v únoru 1945 byla USS Quincy převelena k Pacifické flotile a 11. dubna se u atolu Ulithi připojila k desáté křižníkové divizi. Následujících pět měsíců doprovázela svazy letadlových lodí TF58 při útocích na souostroví Ryukyu a japonské Domovské ostrovy. První mise započala v dubnu, kdy bombardovala Okinawu, v polovině července pak druhá mise, při které ostřelovala japonské ostrovy včetně železářského komplexu Kamaishi na ostrově Honshu. Po japonské kapitulaci setrvala Quincy v oblasti v rámci okupačních sil.
USS Quincy byla deaktivována v Bremertonu, stát Washington 19. října 1946. Propuknutí Korejské války si však ze strany spojeneckých jednotek vyžádalo nasazení většího množství dělových plavidel a tak byla i Quincy reaktivována a to 31. ledna 1952. V korejských vodách sloužila v rámci Sedmé divize a podílela se na bombardování pobřeží. Do oblasti konfliktu dorazila až v červenci 1953 a krátce nato bylo vyjednáno příměří, takže křižník setrval v jihoasijských vodách jako pouhá demonstrace síly. Loď byla opět deaktivována v Bremertonu 2. července 1954 a na téměř deset let zde zůstala zakonzervována. Ze stavu válečného námořnictva byla vyškrtnuta 1. října 1973 a v srpnu 1974 byla prodána k sešrotování společnosti American Ship Dismantlers v Portlandu, Oregon.
Technicko -Taktická Data:
Délka celková | 205,25 m |
Délka při čáře ponoru | 202,39 m |
Šířka | 21,59 m |
Ponor | 7,32 m |
Výtlak standardní | 14 472 t |
Výtlak maximální | 17 031 t |
Výzbroj | 9 x 203 mm (3x3) |
12 x 127 mm DP (5"/38, 6x2) | |
48 x 40 mm AA Bofors | |
24 x 20 mm AA Oerlikon | |
Pancéřování | boky 101mm - 152mm, paluba 63mm, barbety 152mm, věže 203mm (čela) |
Max. rychlost | 33 uzlů |
Pohon | 4 kotle Babcock&Wilcox |
4 turbíny General Electric | |
Výkon | 120 000 ks |
Akční rádius | 10 000 nm. při 15. uzlech |
Zásoba paliva | 2 250 t |
Letouny | 4 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 2 039 mužů |
Uvedena do služby | 15. prosince 1943 |
Potopena / vyřazena | 1. října 1973 |
Copyright © All Rights Reserved