NAVIGACE |
|
|
Mikuma
připravil Michal Béza
Kategorie:
Těžký křižník
Třída: Mogami
Těžký křižník Mikuma byl postaven v loděnicích v Kure, kýl byl položen 24. prosince 1931, trup spuštěn na vodu 31. května 1934 a loď vstoupila do služby 29. srpna 1935.
Mikuma byla stavěna podle stejných plánů jako první jednotka této třídy (Mogami), a trpěla stejnými nedostatky - nízkou stabilitou a malou pevností trupu. V roce 1936 byly první dvě hotové jednotky postaveny mimo službu a byly provedeny úpravy na zesílení konstrukce trupu. Práce na Mikumě trvaly do října 1937. Při této přestavbě byla část svařovaného pancéřování nahrazena nýtovanými pláty, nástavby byly sníženy a byly rozšířeny protitorpédové výdutě. Tyto úpravy zvýšily výtlak plavidla přibližně o 1000 tun.
Mikuma byla původně vyzbrojena patnácti kanóny ráže 155 mm uloženými v pěti trojhlavňových věžích. Ačkoli platnost Londýnské smlouvy, omezující počet těžkých křižníků, vypršela již v polovině třicátých let, musely křižníky třídy Mogami počkat až do roku 1939, kdy byly zkonstruovány nové věže pro kanóny ráže 203 mm. Výměna kanónů na Mikumě probíhala v období od června do prosince 1939. Poté byl křižník vyzbrojen deseti kanóny ráže 203 mm. Při této modernizaci byly také vyměněny letecké katapulty za výkonnější model a modernizována torpédová výzbroj.
Po uvedení do služby vytvořila Mikuma spolu s Mogami Sedmou křižníkovou divizi, ale z důvodů popsaných výše byly obě lodě záhy odvolány z aktivní služby a musely do doků kvůli přestavbě. Po vstupu do služby dalších dvou jednotek, Suzuya a Kumano, utvořily spolu s Mikumou opět Sedmou divizi, v květnu 1940 se připojila Mogami a lodě byly dislokovány v čínských vodách. Tam působily až do ledna 1941, kdy byly převeleny do Francouzské Indočíny, kde vytvářely tlak na jednotky Vichistické Francie. Když byla vyhlášena válka Spojeným státům, Sedmá divize podporovala japonská vylodění v Malajsii, na Borneu, Sumatře, Jávě a Andamanských ostrovech. Dne 1. března 1942 potopila Mikuma spolu s Mogami americký křižník USS Houston a australský křižník Perth. V dubnu lodě působily v Indickém oceánu a potopily obchodní konvoje v úhrnné tonáži 48 664 tun. Poté se přesunuly do Japonska kvůli přezbrojení. Zpět do akce se dostaly v květnu 1942 a zapojily se do bitvy o Midway (4.-7. června 1942). Zatímco japonské letadlové lodě měly za úkol zničit americké letiště na tomto strategicky významném ostrově, křižníky měly tvořit krytí invazních sil, případně také ostřelovat pozemní instalace. Po potopení japonských letadlových lodí byly křižníky odvolány, ale při ústupu narazily na americkou ponorku a v nastalém zmatku se Mogami a Mikuma navzájem srazily. Poškozené lodě byly vystaveny útokům letounů z palub amerických letadlových lodí. Mikuma inkasovala nejméně čtyři zásahy pumami ráže 450 kg, důsledkem čeho explodovala její vlastní torpéda. Z lodi zbyl prakticky jen hořící vrak, který se potopil navečer 7. června 1942.
Technicko-Taktická Data (1940):
Celková délka | 201,5 m |
Délka při čáře ponoru | 197 m |
Šířka | 18 m |
Ponor | 5,5 m |
Výtlak standardní | 8 500 t |
Výtlak maximální | 11 169 t |
Výzbroj | 10 x 203 mm (5x2) |
8 x 127 mm DP (4x2) | |
8 x 25 mm AA (4x2) | |
4 x 13,2 (2x2) | |
12 x 609 mm torpédomety (4x3) | |
Pancéřování | boky 25mm-140mm, paluba 32mm-52mm, barbety 76mm-101mm, věže 25mm |
Max. rychlost | 37 uzlů |
Pohon | 10 naftových kotlů |
4 parní turbíny | |
Výkon | 152 000 ks |
Zásoba paliva | 2 163 t |
Akční rádius | 8 150 nm. při 14. uzlech |
Letouny | 3 |
Katapulty | 2 |
Posádka | 951 mužů |
Zařazena do služby | 31. května 1934 |
Vyřazena ze služby / potopena | 7. června 1942 |
Copyright © All Rights Reserved