NAVIGACE |
|
|
Zvezda, SSSR
připravil Zdenek Kussior
Ch-23 se velmi složitě ovládala. Po vypuštění z letounu vyžadovala střela stálou kontrolu, takže pilot musel sledovat cíl, střelu s kouřovou stopou a také musel ovládat letoun. Nutnost vykonávat tři úkoly najednou odpoutávala pilotovu pozornost, což bylo během boje velmi nebezpečné. Vzdálenost k cíli byla větší, než na kterou mohl pilot bezpečně rozpoznat cíl a zaměřit na něj raketu, která nakonec často minula cíl.
Brzy po zkonstruování Ch-23 byla k dispozici nová metoda navádění – označení cíle laserem a následné navedení střely na odraz paprsku od cíle. Práce na projektu s novým navedením se ujala konstrukční kancelář Zvezda ve spolupráci se skupinou Suchoj, které společně vyvinuly systém Su-17MKG (původní plány počítaly s letounem Su-7BM, ale jeho slabší autopilot nemohl zaručit únosnou mez vibrací pro zamíření laserem).
Ještě když Ch-23 byla ve stádiu testování, její verze Ch-25 (Izdělije 71) byla vybavována poloaktivní laserovou naváděcí hlavicí 24N1, spolupracující s letadlovým laserovým ozařovačem Prozjektor-1, případně s ozařovačem pozemním. Střela byla vybavována autopilotem SUR-71. Protože Ch-25 už nepotřebovala systém Delta, byla její bojová hlavice přesunuta do zadní části. Laserová stanice Prozjektor byla vyvinuta ve speciální konstrukční kanceláři (SKB) Geofizika. Letové zkoušky na letounu Su-17M, nesoucí stanici Prozjektor, byly provedeny na konci roku 1973, po kterých následovaly vládní testy systému Su-17MKG. Obě rakety Ch-23 i Ch-25 byly také testovány na vrtulnících Ka-25 a Ka-27. Základní Ch-25 vznikla ve dvou verzích: Ch-25L a Ch-25T.
Zkušenosti získané při vývoji rádiopovelové Ch-23 a laserově a televizně
řízené Ch-25 byly aplikovány v nové modulární konstrukci střely Ch-25M. Ta se
nakonec stala nejpoužívanější sovětskou střelou své kategorie a nahradila všechny
dřívější typy. Rakety s označením Ch-25M se vyznačují novými vlastnostmí,
jako je použitelnost i v noci za zhoršeného počasí, má lepší odolnost proti
rušení, zvýšenou přesnost navádění a charakteristiku „vystřel a zapomeň“.
V letech 1975 až 1976 byla zaváděna do výzbroje letounů MiG-27, později se ale stala standardní
protizemní zbraní téměř všech ostatních letounů a také některých vrtulníků,
např. Ka-50. Ch-25M se sériově
vyráběla v několika verzích. Téměř všechny používaly stejný motor, autopilot,
bojovou hlavici, energetickou jednotku a základní konstrukci, liší se pouze
naváděcí hlavicí.
Ch-25ML
Ch-25MR
Ch-25MP
Všechny verze se vypouštějí z lyžového odpalovacího zařízení APU-68. Ch-25 může být nesena letouny Su-17/20/22, Su-24 (4ks), letouny řady Su-27, Su-39, MiG-21-93 (3ks), MiG-27 (oficiální testy způsobilosti použití na MiGu-27 proběhly v letech 1975 – 1977), MiG-29, MiG-31BM (protiradarové verze MP a MPU) a dalšími.
Ch-25MP / Ch-27PS (AS-12 Kegler)
Jedním z nejdůležitějších úkolů taktického letectva je umlčování protivzduěné obrany protivníka, ničením jeho radarů. Žádný div, že v roce 1972, okamžitě po zkonstruování Ch-23 a Ch-25, začala OKB Zvezda pracovat na raketě Ch-27PS (Izdělije 72, Ch-25MP) s prodlouženou přední částí s řiditelnými předkřidélky.a s pasivní radarovou hlavicí. Ta má dvě antény se zorným úhlem 30°, naladěné na frekvence nejrozšířenějších západních prostředků PVO té doby – Hawk a Nike Hercules. Střela je naváděna ve třech fázích. V první fázi letí za pomocí řídícího a stabilizačního systému po logaritmické trajektorii za stálého sledování zdroje vyzařování. Ve druhé fázi sleduje zdroj a řídí přibližovací manévr. Jakmile úhel k cíli dosáhne 27°, přejde do třetí fáze samonavedení. Vhodný úhel mezi 20° a 30° zvyšuje účinek 90 kg bojové hlavice. Střela zasahuje cíl s přesností 3 až 5 m. V souvislosti se zaváděním nových moderních protiradarových raket se začíná projevovat taktický nedostatek – napadaný radar musí během letu střely neustále vyzařovat. Ch-25MP je vybavena modifikovaným motorem, díky kterému sice nedosahuje v počáteční části letu takové rychlosti, oproti tomu se ale výrazně zvětšil dolet. Ch-25MP spolupracuje se systémem Vjůga, který programuje naváděcí hlavici. Ch-25MP byla také modernizována - vznikla verze Ch-25MPU se zvětšeným rozsahem frekvencí a zvýšenou odolností proti rušení.
Název | Ch-25ML | Ch-25MR | Ch-25MP |
Délka | 3,75 m | 3,69 m | 4,353 m |
Průměr | 0,275 m | 0,275 m | 0,275 m |
Rozpětí | 0,76 m | 0,76 m | 0,76 m |
Hmotnost | 305 kg | 300 kg | 320 kg |
Bojová hlavice | 89,6 kg | 136 kg | 89,6 kg tříštivá |
Způsob navedení | laserové | radiopovelové | pasivní RL |
Max. rychlost | 3200 km/h | 3200 km/h | 3200 km/h |
Dolet | 10+ km | 10 km | 40 km |
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved