zpět | britské transportní letouny druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Airspeed Horsa byl přepadový kluzák použitý v druhé světové válce při mnoha
vzdušných výsadcích včetně vylodění Spojenců na Sicílii a v Normandii. Kluzák
měl celodřevěnou konstrukci se samonosným křídlem a velkým válcovým trupem a byl
vybrán jako standardní bojový typ. Prototyp byl zalétán v září 1941 a
bezprostředně po zkouškách zahájena velkosériová výroba v řadě menších
podniků nábytkářského průmyslu.
Byly vyráběny dvě verze:
Mk.I - pro dva piloty a 20-25 výsadkářů
Mk.II - pro vozidla a těžší výzbroj (polní dělo apod.)
Jako vlečné letouny se používaly Whitleye, v bojových podmínkách výhradně Stirlingy a především Halifaxy.
První bojovou akcí Horsy bylo vysazení 30 norských odbojových pracovníků 19. listopadu 1942 do severního Norska (tzv. operace"Freshman", kdy byla vyřazena výrobna těžké vody ve Rjukanu)
V noci z 9. na 10.7.1943 výsadek Spojenců na Sicílii pomocí kluzáků ve větším rozsahu, výsledek katastrofální - jen 12 kluzáků přistálo na místě určení, 47 zmizelo v moři a ostatní se vrátily (bylo nasazeno 8 Hors a 120 amerických CG-4A). Během následujících dvou nocí pak bylo ještě omylem sestřeleno 23 letounů C-47 a C-53 s posilami, zbytek byl zahnán zpět, další noci pak bylo ze 105 Dakot a 30 Halifaxů opět omylem sestřeleno 20 strojů. Během tří nocí se tak dostala na Sicílii jen pětina vojáků a techniky. A to byla sicilská akce považována za zkoušku na vylodění v Evropě. Výsadek v Normandii už proběhl úspěšněji.
Stručná charakteristika Horsa Mk. I | |||
Základní funkce | Dopravní kluzák | ||
Pohon | Žádný | ||
Rozpětí | 88 ft | 26,8 m | |
Délka | 67 ft | 20,40 m | |
Výška | 19,3 ft | 5,90 m | |
Plocha křídel | 1,103 sq ft | 102,5 sq m | |
Hmotnost | prázdná | 8378 lb | 3800 kg |
max. | 15 500 lb | 7030 kg | |
Rychlost | 99 mph | 160 km/h | |
Náklad | 20-25 osob | ||
Posádka | 2 | ||
První vzlet | prototyp září 1941 | ||
Datum výroby | 1942 | ||
Vyrobeno | 3655 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved