zpět britské transportní letouny druhé světové války

Britské transportní letouny
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Airspeed Horsa

Airspeed Horsa byl přepadový kluzák použitý v druhé světové válce při mnoha vzdušných výsadcích včetně vylodění Spojenců na Sicílii a v Normandii. Kluzák měl celodřevěnou konstrukci se samonosným křídlem a velkým válcovým trupem a byl vybrán jako standardní bojový typ. Prototyp byl zalétán v září 1941 a bezprostředně po zkouškách zahájena velkosériová výroba v řadě menších podniků nábytkářského průmyslu.

Byly vyráběny dvě verze:
Mk.I - pro dva piloty a 20-25 výsadkářů
Mk.II - pro vozidla a těžší výzbroj (polní dělo apod.)

Jako vlečné letouny se používaly Whitleye, v bojových podmínkách výhradně Stirlingy a především Halifaxy.

První bojovou akcí Horsy bylo vysazení 30 norských odbojových pracovníků 19. listopadu 1942 do severního Norska (tzv. operace"Freshman", kdy byla vyřazena výrobna těžké vody ve Rjukanu)

V noci z 9. na 10.7.1943 výsadek Spojenců na Sicílii pomocí kluzáků ve větším rozsahu, výsledek katastrofální - jen 12 kluzáků přistálo na místě určení, 47 zmizelo v moři a ostatní se vrátily (bylo nasazeno 8 Hors a 120 amerických CG-4A). Během následujících dvou nocí pak bylo ještě omylem sestřeleno 23 letounů C-47 a C-53 s posilami, zbytek byl zahnán zpět, další noci pak bylo ze 105 Dakot a 30 Halifaxů opět omylem sestřeleno 20 strojů. Během tří nocí se tak dostala na Sicílii jen pětina vojáků a techniky. A to byla sicilská akce považována za zkoušku na vylodění v Evropě. Výsadek v Normandii už proběhl úspěšněji.

Stručná charakteristika Horsa Mk. I
Základní funkce Dopravní kluzák
Pohon Žádný
Rozpětí 88 ft 26,8 m
Délka 67 ft 20,40 m
Výška 19,3 ft 5,90 m
Plocha křídel 1,103 sq ft 102,5 sq m
Hmotnost prázdná 8378 lb 3800 kg
max. 15 500 lb 7030 kg
Rychlost 99 mph 160 km/h
Náklad 20-25 osob
Posádka 2
První vzlet prototyp září 1941
Datum výroby 1942
Vyrobeno 3655


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved