NAVIGACE |
|
|
Scaled Composites, USA
Připravil Lukáš Visingr
Americký letecký konstruktér Burt Rutan rozhodně nepatří k lidem konzervativním. Jím vlastněná firma Scaled Composites z Nevady staví zásadně letadla nekonvenčního až šokujícího vzhledu. Stačí připomenout legendární Voyager, první letoun, který bez mezipřistání a bez doplňování paliva oblétl zeměkouli. Z dalších Rutanových konstrukcí se staly známými např. Boomerang (malý dopravní letoun bez jakéhokoli náznaku symetrie) a Scorpion (bezpilotní průzkumné letadlo s pevnými křídly a pohyblivým trupem), z poslední doby pak X-38 CRV, tedy záchranný modul mezinárodní kosmické stanice ISS Alpha.
ARES se zrodil z programu LCBAA (Low Cost Battlefield Attack Aircraft), který v roce 1981 vypsalo americké letectvo. Mělo jít o turbovrtulový letoun vyzbrojený 30mm kanónem M230 Chain Gun (použit v AH-64 Apache) a určený pro vzdušnou podporu z malých výšek. Vyžadovala se maximální jednoduchost, odolnost, vytrvalost a možnost operovat z krátkých neupravených ploch. Je skutečně s podivem, že odpověděla pouze firma Scaled Composites, zatímco všichni giganti program ignorovali.
V roce 1986 tedy firma Scaled Composited vytvořila první návrh typu LATS, tedy Light Attack Turbofan Single (lehký útočný, jednomístný a s proudovým motorem). Výsledkem je typ 151, nazývaný ARES. Nejde jen o jméno starořeckého boha války, ale hlavně o zkratku znamenající Agile Responsive Effective Support, což lze volně přeložit jako "obratný, vysoce efektivní podpůrný letoun". Letectvo namítalo, že motor měl být turbovrtulový, ale Burt Rutan (jako obvykle) s úsměvem říkal: "Počkejte na první let..."
Typ 151 poprvé vzlétl 19. února 1990 a během úvodních testů s ním piloti Doug Shane a Mike Melvill nalétali 180 hodin. V listopadu 1991 následovaly testy za účasti lidí z letectva. Všichni bez výjimky nechápavě sledovali doslova fantastické výkony a schopnosti nového stroje, které lze vysvětlit především revolučním profilem křídla, zcela novým provedením kachních ploch a v neposlední řadě superlehkou konstrukcí z nekovových kompozitových materiálů (podívejte se na hmotnosti!). ARES předváděl let rychlostí 700 Km/h ve výšce několika metrů nad zemí, dokázal měnit směr letu bez náklonu v podélné ose a vyznačoval se polovičním poloměrem zatáček oproti známému bitevníku A-10.
Odborníci se mimo jiné shodli, že ARES má při osminové ceně v zásadě stejné letové parametry jako A-16 (bitevní verze stíhačky F-16 Fighting Falcon) a jako jeden z mála současných letounů je schopen vést účinný boj s vrtulníky.
Z jakéhosi záhadného důvodu byl program LCBAA zrušen, takže jediný existující kus stále čeká v hangáru firmy Scaled Composites. Burt Rutan očekává zájem zejména ze strany zemí třetího světa, pro něž může být ARES atraktivní zejména svou cenou - pouhé 2 milióny dolarů. Letoun může sloužit i k výcviku (existuje návrh dvoumístné verze), ostraze hranic, boji s pašeráky drog (např. pro nasazení v hornaté Kolumbii je prostě ideální) a k leteckému fotografování.
ARES je vyzbrojen 25mm rotačním kanónem GAU-12/U Equalizer (tentýž je použit v americké verzi Harrieru), umístěným v pravém boku trupu, zatímco v levém boku se nachází vstup vzduchu k motoru. Další výzbroj (bomby, neřízené rakety) může být nesena na dvou pylonech pod křídly.
Pokud máte zájem vidět ARES v letu, pak doporučuji film Železný orel III, kde si tento letoun překvapivě střihl asi pětiminutovou roli letadla hlavního padoucha. Ještě větším překvapením je ale jeho označení za "Messerschmitt 263, letadlo, které málem vyhrálo Německu válku." :-)
Typ motoru: | Pratt & Whitney Canada JT-15D-5 |
---|---|
Max. tah: | 12,9 KN |
Délka: | 8,97 m |
Rozpětí: | 10,67 m |
Výška: | 3,0 m |
Plocha křídla: | 17,49 m2 |
Prázdná hmotnost: | 1 308 Kg (!!!) |
Max. vzletová hmotnost: | 2 767 Kg (!!!) |
Max. rychlost: | 763 Km/hod |
All Rights Released
Copyright © All Rights Reserved